Jump to content

Tur till Nordafrika / Sahara 2012

Martin

Recommended Posts

Jag fick verkligen inspiration att ge mig av på äventyr av att läsa era inlägg om er Kolaresa. Jag har inga konkreta planer, jag har funderat en tid på att komma iväg och inspirationen var nog det som behövdes för att komma till skott. Jag ber om ursäkt för mitt långa inlägg, men jag kunde inte stoppa när jag börjat skriva. :-) En tur-retur resa över Atlanten har också hjälpt till med tid för funderingar.

Någon som skulle vara intresserad av en tur till Nordafrika / Sahara I början på nästa år? Jag har aldrig varit där och kört på egen hand, men har en hel del öken erfarenhet. Jag har också varit i kontakt med olika personer som varit där och det verkar inte så svårt.

Detta är mina funderingar och min erfarenhet. Det innebär inte att det måste vara så här och jag ser fram emot kommentarer även om ni inte planerar att följa med. Jag är också medveten om att många punkter berör mycket mer än att bara förbereda inför en resa.

Jag är flexibel när det gäller land, rutt och längd på turen. Men det jag tittat på hittills är:

Var?

Tunisien är nog enklast även om de har haft problem det senaste året. Men har någon annan ett bättre förslag är jag öppen för det.

Hur länge?

2 veckor inkluderat tiden det tar att åka från norden. Jag tror knappast att man kan åka kortare tid om man skall få något ut av det. Men jag är flexibel. Jag tror dock inte att frun och jobbet skulle uppskatta en längre tur än 3 veckor.

När?

Januari – februari. Här är jag igen flexibel, men vi bör nog sätta datumet så fort som möjligt. Även om vår och sommarvärme i öknen inte lockar så mycket kan det vara ett alternativ. Tunga fullastade land Cruisers på sommarvarm sand är ju ett äventyr i sig själv.

Vad vill jag se?

Jag längtar tillbaka till min öken som jag lämnade efter nästan 8 år i mellanöstern, så öken ligger högt på min lista. Jag saknar tältnätter under en klar stjärnhimmel, mil ifrån närmaste bebyggelse. Jag är också intresserad av historiska platser vilket det finns gott om i Nordafrika (speciellt från romartiden). Jag kör gärna bergsvägar med underbara panoraman. Om det blir Tunisien så åker jag gärna ”Romel piste” med många militärhistoriska spår från andra världskriget. Jag är mindre intresserad av att ligga på stranden eller trånga marknader i varje stad. Men igen är jag väldigt flexibel och kan tänka mig att hänga på vad resten av gruppen vill göra.

Vilken typ av körning?

Jag är nog mest intresserad av längre expeditioner som att korsa ett svårare parti av öknen eller ett berg. Det behöver inte gå fort, det viktigaste är att gruppen kommer fram helskinnad och att vi har trevligt tillsammans. Jag kan mycket väl tänka mig att leka på en sanddyn en eftermiddag när vi kommit fram till vår lägerplats mycket tidigare än planerat, men jag är inte intresserad av att köra varv efter varv i samma spår som alla andra turister. Hopp och side slopeing är jag inte intresserad av. Kollar man på filmer på utube kan man ganska snart kategorisera dem i ”hoppa, köra fort och sladda” och ”lugna karavaner genom öknen”. Den första kategorin av bilar har ofta kort hjulbas (Jeep, Pajero, Suzuki och LC 70 – 73) från Sydeuropa. Den andra kategorin innehåller ofta tungt lastade bilar (LR och LC 60, 75-79, 80, 100) från Tyskland och Nordeuropa. Den senare kategorin stämmer nog mer in på vad jag har i åtanke.

Vem kan delta?

Igen, jag är väldigt flexible här och det beror helt på gruppen. Min erfarenhet av ökenkörning är att även om man kört på andra underlag hur länge som helst, är man en nybörjare i öknen. Det är inte alls det samma som att köra i sand i en grusgrop. Jag har inte själv varit i öknen på 2 år och har nog en hel del all lära själv.

När det gäller typ av bil skulle jag vilja dra gränsen och bara inkludera bilar med lågväxel och mitt dif lock (eller inkopplingsbar fyrhjulsdrift). På många bilar kommer man varken att behöva det ena eller det andra i öknen, men dessa funktioner går ofta hand i hand med ordentliga däck, mark frigång och finns ofta bara på bilar som är gjorda för offroading. Mer specifikt för Toyota: Alla LC, hilux, 4runners och 4-tuner fungerar utmärkt, medan Rav4, 4wd hi-ace fungerar nog mindre bra. Även om Tundra har lågväxel skulle jag föredra att lämna den hemma. Med så lång hjulbas måste man köra extremt aggressivt för att komma över dynerna. Andra märken är givetvis också välkomna att delta.

Behöver jag extrautrusta min bil för att vara med?

Nej, en standard LC fungerar utmärkt. Har man dock en nyare bil ur 90, 100, 120, 150 eller 200 serien bör titta till plasten fram, bak och längs sidorna. Front spoilers och plastkofångare har en tendens att trilla av efter kontakt med sanden några gånger. Aluminium och plast runningboards har en tendens att se ut som bananer efter kontakt med sanden.

Ordentliga ”recovery points” både bak och fram på bilen och jag hoppas att alla som följer med kan gå med på att är nödvändigt. Vi kommer alla att behöva hjälp att komma loss och behöva hjälpa andra som fastnat. De flesta LC har dessa som standard. Dock har jag sett att de ofta försvinner när man monterar tillbehör. Jag vet också med mig att de ofta ersätts med schackar på metallkofångare som ser väldigt stabila ut men som är helt livsfarliga. Originalkrokarna på LC 100 är ingen höjdare och bör ersättas (talar av egen erfarenhet).

Bilen måste vara välservad för att klara en lång tripp. Speciellt fjädring, dämpare och drivlina. Vi kan säkert diskutera vad som är lämpligt att kolla/byta/smörja när vi bestämmer oss för att åka.

Mängden drivmedel beror det helt på vad och var vi vill åka. Jag tycker dock att drivmedel tillräckligt för en tvådagars ökenetapp (50 mil) är rimligt. Det innebär enlighet min erfarenhet 140 liter diesel eller så. Kör man bensin kan man nog behöva ytterligare 40 liter. Innebär det att man måste installera extratank? Absolut inte. Metall- eller plast-dunkar fungerar utmärkt.

Däck beror helt på bil och förare. Vi behöver så stort footprint som möjligt. Allround (AT) eller vanliga vägdäck med hög profil är normalt det bästa alternativet. Lågprofildäck det sämsta. Renodlade offroad däck (MT /ST) kan fungera men kräver mycket vridmoment och är mycket mer svårkörda (spinnande däck på sand gräver rakt ner. Ju mer grovmönstrat, ju mer gräver det). Ju större däck, ju bättre. Man måste bara se till att bilen har kraft att vrida runt stora däck. Sand ger betydligt mer motstånd än andra underlag och det är inte så ofta man kryper fram.

Radio för kommunikation mellan bilarna är viktigt (även om det inte är tillåtet i många länder. UHF, VHF eller PR kan vi bestämma senare och beror på vem så vill följa med.

Flagga så att man syns mellan dynerna. En av de viktigaste sakerna för att undvika olyckar. Metspö med tygbit fungerar utmärkt.

Behöver man vinsch, snorkel, metall kofångare och höjnings sats för denna resa? Inte alls! Vill man investera i något för att förbereda sin bil så skulle det vara större hjul och/eller längre dämpare och fjädrar. Men va måttlig. Bilen skall hålla för en lång resa och höjer man för mycket får man påfrestningar i andra delar av drivlinan som kan ge förödande konsekvenser. Det samma gäller för större hjul. Jag skulle bara rekommendera metall kofångare och vinsch om man har kraftig motor. Det är viktigt att hålla vikten nere så mycket som möjligt.

Hur stor grupp?

Absolut minimum 2 bilar, bättre med 3 och idealiskt med 4. Då har vi alltid backup när vi kör fast. Blir vi fler är det inga problem, vi kan dela upp oss i mindre grupper. Där finns massor med plats i öknen. En så länge är jag bara en, ser fram emot fler som vill vara med.

Kan familjen följa med?

Absolut! Men det kommer att bli många timmar i bilen och har man lätt för att bli åksjuk är kanske inte böljande öknen det bästa stället. Jag föredrar dock att vi inte blir för många framförallt vuxna i varje bil. Många vuxna innebär normalt mycket bagage vilket innebär tung bil. Kanske inte den ideala kombinationen i öknen. Jag kan dock mycket väl tänka mig en kombination där vi har lättare körning med mycket sevärdheter i ett par dagar för att sedan stanna till vid en resort. De som är mindre roade av att sitta i en bil i flera dagar kan stanna där medan resten fortsätter in i öknen för några dagar. Jag vet definitivt någon som skulle kunna tänka sig detta alternativ om hon slipper vara själv. Igen, jag är flexibel och det beror helt på gruppen.

Kommer min bil att hålla för resan?

Det är självklart omöjligt att säga. Men jag hoppas att vi kan ha som princip att vi inte lämnar någon. Åker vi tillsammans skall vi se till att vi kommer hem tillsammans. Det innebär att om något går fel av en eller annan anledning är det prioritet att få igång bilen igen. Det kan innebära att vi slår läger mitt i en etapp och hjälps åt att laga bilen eller 3 dagars bogsering över sand dyner för att nå närmaste verkstad och att tälta där tills bilen blir lagad så att vi kan fortsätta. Men det ställer också kravet på oss att se till att våra bilar är i toppskick innan vi ger oss iväg.

Hur är säkerhetsläget i Nordafrika?

För tillfället inget vidare även om det blir bättre för varje dag. Vi har ingen aning om hur det kommer att se ut i Januari och vi kommer kanske inte i väg förrän om ett år. Dock är planeringen en del av äventyret för mig. Även om vi inte kommer i väg för en eller annan anledning så är ju inte jobbet ogjort.

Utsätter jag mig för en risk om jag följer med?

All offorading medför risk för en själv, ens bil och mycket beror på en själv. Jag hoppas att de som följer med kan tänks sig att försöka minska vissa risker så mycket som möjligt. Om någon tar onödiga risker och tillexempel rullar med bilen kan det innebära att vi alla kommer att få jobba med att få ut densamma ur öknen istället för att fortsätta. En av riskerna jag ser som självklarhet att minska är att alltid använda bilbälte vilket jag hoppas att alla andra som följer med också kan tänka sig göra. Jag vill dock inte gå till överdrift när det gäller risker. Man behöver ju inte alltid ta den riskfriaste (och tråkigaste) vägen. :-) Vi kommer förhoppningsvis alla att få en oförglömlig upplevelse. Skulle någon rulla eller få något annat problem så får vi se till att lösa problemen tillsammans.

Behöver jag massor med extra utrustning för min resa?

Det här kan vi självklart diskutera inom gruppen innan vi åker. Vissa saker behöver vi alla ha med oss så som brandsläckare, enklare verktyg, reservdelar och ordentliga stroppar, andra saker, så som satellit telefon, svets, och special verktyg räcker det att någon i gruppen har med sig. Jag har samlat på mig en hel del över åren och jag tror inte att någon behöver köpa på sig något jättedyrt för att följa med. Vi bör nog dock koordinera vad vi har med oss för att undvika dubbletter (och extra vikt).

Vad kostar äventyret?

Jag har ärligt talat inte kommit så långt i planeringen. Det som kostar mest är drivmedel. Utöver det tror jag att det som kommer att kosta mest är färjetransporter (Sverige-kontinenten, Sydeuropa-nord Afrika). Beroende på vart vi åker kommer vi kanske att behöva guide. Husrum och mat behöver inte bli så dyrt om vi bor i öknen och på campingplatser. Jag förutsätter att alla som vill åka med kan tänka sig dela på gemensamma kostnader. När vi väl vet var vi vill åka, hur länge vi skall stanna och vad vi vill göra så skall det inte vara så svårt att göra en budget för att få en hum om totalkostnad.

Hur mycket pappersarbete behövs för en sådan här trip?

Igen, det beror på vilket land vi planerar att åka till. För vissa länder behövs carnet, visum och special försäkringar längt i förväg, för andra så vitt jag förstått kan allt ordnas på överfarten. Tunisien verkar en av de lättare länderna att åka till.

Ni som har erfarenhet, är detta genomförbart? Vad har jag missat? Är det något som jag säger som är helt fel? Vad är nästa steg för att få resan att hända? Och den viktigaste frågan, är det någon som vill vara med och göra detta något utöver det vanliga?

Alla kommentarer, frågor, svar är välkomna även om du inte vill eller kan följa med.

Jag längtar redan efter att sitta framför lägerelden och diskutera dagens fastkörningar och morgondagens rutt och eventuella svårigheter.

Ser verkligen fram emot att åka…

Martin

Hej Martin.

Ja helt klart intressant att ge sig av på ett öken äventyr!

Blev tvungen att ställa in min öken resa i våras och håller nu på att lägga om planerna för att ev åka innan årets slut alt i början på 2012!!!

Däremot kommer resan med största sannolikhet att gå genom Marocko och vidare söderut! -men inget är bestämt än!

Jag bilade genom Tunisien för något år sedan och tror helt klart att vill man göra en rund tur i öken och se både höga hög och små böljande dynor passar landet utmärkt. Finns massor med gpx tracks att köra efter och som du nämner lätt att ta sig in i landet osv! Men skulle rekommendera södra Algeriet för en "riktig" långresa!

I södra Algeriet är det otroligt vackert med olika typer av sandöken, berg och steniga områden. Finns även mycket hällristningar, ända upp till 12.000år gamla, vilket man inte ska missa! Resan kräver lite mer tid och att man har guide med sig! Det finns många guider att anlita då regionen är välbesökt av fransmän!

Jag följer hubb för att vara uppdaterad vad som händer i regionen! http://www.horizonsunlimited.com/hubb/

Enda som jag vill tillägga i teknik listan för bilen. Se till att man har en riktigt bra kylning, dvs. el-fläkt. alt en mekanisk som går att låsa! Sahara termostat! Se över alla slangar, alt låta kylaren jobba "öppet" mot expansionskärlet!

• 1 month later...

Finns lösa planer på en eller flera resor under vintern.

Rekommenderar nog Marocko, även om öknen där inte är stor. Finns massor med 4wd att göra.

Sedan Mauretanien, där det finns rejäl öken och säkerheten är god (i västra delen av landet)

Algeriet är tveklöst bäst men att åka dit med egen bil är komplicerat idag. Räkna med minst en månad. Behov finns av att samarbeta med lokala guider. Jag har kontakt med ett par...funderar på att börja organisera resor till Djanet, om intresset finns i Sverige?

Just nu är läget lite osäkert med efterdyningarna av Libyen.

Tunisien är nog det självklara valet om tiden är begränsad. Öknen är också större än i Marocko.

Då har man en veckas restid t/r.

Algeriet!

DSCN0046-1.jpg

DSCN0238.jpg40625_419857913281_528468281_4864493_498640_n.jpg

DSC_0697_074.jpg