Jump to content

Stor service 18000 mil, alternativ till Toyota verkstad?

Recommended Posts

Vet ni någon i mälardalen som kan utföra en 18000 mila service ? Jag har ju varit på Toyota och fick ett pris på 10.000kr vilket känns lite brant. Det är den stora servicen med alla oljor filter etc.

Jag har numera kraftig reumatism i händerna, så jag kan inte skruva själv längre. :)

Tacksam för alla svar så klart.

Bara att konstatera att man inte kan lämna in bilen hos auktoriserad märkesverkstad. Merparten av de punkter som finns upptagna på specen för service kan man enkelt göra själv. Oljebyten i motor, växellådor o kardaner är också en bagatell. Min erfarenhet är att då jag lämnade min bil på 3000 mila service som kostade ca 6.000 kr så debiterades jag för en syntetolja som kostade ca 165 kr litern. Exakt samma olja kan man köpa i 20 litersdunk o då blir literpriset strax under 50 kr.

Eftersom vi nu pratar om 18.000 mila service får man ju förmoda att det inte finns några specifika servicemeddelande för det aktuella fordonet hos Toyota. Finns alltså ingen anledning att betala överpris på sk märkesverkstad.

Mekonomen kanske är ett bra alternativ !?

Undrar bara hur dom är på lite special grejer, som att byta oljor i lådor och fördelningslådor. Borde man inte kunna få reda på vilka punkter som ingår i Toyotas service, och sedan kolla vad som ingår i Mekonomens.

Måste försvara Toyota lite ...

Jag har servat min fd LC90 på Toyota lite för många gånger, men alltid blivit bra bemött fått gratis lånebil, bra priser mm!

T.ex så kostade byte av bromsar fram lika mycket inkl arbete på Toyota som Mekonomen tog för bara delarna, och då fick jag ju orginal delar, inte för att jag tror det skiljer men ändå.

Fick min v-bakaxel utbytt till bättre beg för ett mycket bra pris, osv.

Vad jag vill säga är stirra dig inte bara blind på priset, se till vad du får oxå.

Där jag bor, Göteborgs området, så tog Mekonomen mer betalt för att serva en SAAB 9-5 än vad SAAB själva gjorde, så kolla noga vad som ingår om nu Mekonomen skulle vara billigare.

Toyota LC är en dyr bil och kostar att äga om man inte mekar själv, något jag på egen hand har fått uppleva =)

Men ändå står en ny (=bättre beg) LC högst upp på inköpslistan, det kostar att ligga på topp :)

Måste försvara Toyota lite ...

Jag har servat min fd LC90 på Toyota lite för många gånger, men alltid blivit bra bemött fått gratis lånebil, bra priser mm!

T.ex så kostade byte av bromsar fram lika mycket inkl arbete på Toyota som Mekonomen tog för bara delarna, och då fick jag ju orginal delar, inte för att jag tror det skiljer men ändå.

Fick min v-bakaxel utbytt till bättre beg för ett mycket bra pris, osv.

Vad jag vill säga är stirra dig inte bara blind på priset, se till vad du får oxå.

Där jag bor, Göteborgs området, så tog Mekonomen mer betalt för att serva en SAAB 9-5 än vad SAAB själva gjorde, så kolla noga vad som ingår om nu Mekonomen skulle vara billigare.

Toyota LC är en dyr bil och kostar att äga om man inte mekar själv, något jag på egen hand har fått uppleva =)

Men ändå står en ny (=bättre beg) LC högst upp på inköpslistan, det kostar att ligga på topp ;)

Amen på det.

Jag lämnade in på toyota,då i Falun, alltid enkla att ha att göra med och jag tyckte aldrig det blev speciellt dyrt. Som sagt var, det är en stor dyr bil att äga, det går ju trots allt i nästan dubbelt så mycket av alla oljor, och piratdelarna är inte alltid billigare, om de ens finns.

Landcruiser är ingen speciellt krånglig bil att serva och i princip vilken verkstad som helst borde fullgott klara av det. Men, visst, man kan ju tycka att en Toyota firma borde ha bättre koll (eller i alla fall kunna ta reda på mer om det skulle behövas). Stor service vid 18.000 mil innebär väl inte mycket mer än att man förutom olja i motor även byter olja i bakaxeln, växellådan, fördelningslåda och byter luftfilter och smörjer knutkorsen på kardanaxeln.

Det kan kanske även vara idé att kolla pris på mer än en Toyota-verkstad?

Denna service görs även vid 12 000 mil tror jag?

Nyligen när min var in på 12 000 mila service så byttes samtliga oljor och uppsmörjning av diverse delar gjordes vilket också resluterade i en nota på cirka 9000 kr om jag inte missminner mig.

När det gäller olika verkstäder kontra varandra så är jag lite gammalmodig och lämnar alltid in den hos en Toyota-verkstad/ÅF.

Landcruiser är ingen speciellt krånglig bil att serva och i princip vilken verkstad som helst borde fullgott klara av det. Men, visst, man kan ju tycka att en Toyota firma borde ha bättre koll (eller i alla fall kunna ta reda på mer om det skulle behövas). Stor service vid 18.000 mil innebär väl inte mycket mer än att man förutom olja i motor även byter olja i bakaxeln, växellådan, fördelningslåda och byter luftfilter och smörjer knutkorsen på kardanaxeln.

Det kan kanske även vara idé att kolla pris på mer än en Toyota-verkstad?

Jag tror att dom byter bromsolja också !

Fått fram lite mer exakta priser

Toyota vill ha 9600 för 18000mils service

Mekonomen vill ha 9300 för samma sak.

I detta läge blir det nog Toyota, då dom nog kan detta bättre.

Toyota Falun 7900,- inkl glykolbyte

Toyota Krylbo 7600,- med glykol

Priserna ovan i Sthlm var dessutom utan glykolbyte.

Får nog bli en liten dagstur till dalarna

Fått fram lite mer exakta priser

Toyota vill ha 9600 för 18000mils service

Mekonomen vill ha 9300 för samma sak.

I detta läge blir det nog Toyota, då dom nog kan detta bättre.

Toyota Falun 7900,- inkl glykolbyte

Toyota Krylbo 7600,- med glykol

Priserna ovan i Sthlm var dessutom utan glykolbyte.

Får nog bli en liten dagstur till dalarna

Rekomenderar krylbo! Har servat min LC där ett flertal gånger och dom är mycket tillmötesgående och kunniga!