Jump to content

Recommended Posts

Corollan blir bara risigare för varje dag, blir mer och mer sugen på att skaffa mig något nyare. I och för sig har jag lovat mig själv att jag inte ska ha något annat än LC igen, men då snubblar man in på tundra istället.

 

De är ju i regel väldigt nya och pris därefter, men nu ligger det ju en ute inom rimliga pengar. Enkelhytt är ju ganska opraktiskt men å andra sidan är det häftigt med stort flak, har man tur kanske älgdragarn får plats på flaket. :)

 

Vad har ni för åsikter om ett slikt fordon, kvalitet och bruksvärde?

Link to post
Share on other sites
låter som att bensinkontot kommer öka en del från Corollan :)

 

Jajamen! Men man ska inte vara så brydd.

 

En konkret fråga, är det samma bensin V8 som det är i LC100? samt lådor? Tänker då på 03an

Link to post
Share on other sites

Jag har provat två olika årsmodeller både på väg och i öknen. På väg går de lika bra som en motsvarande LC. Den första jag provade borde ha varit runt 2005 och hade samma 4.7l motor och låda som LC 100. Jag vet inte när den började säljas och om där finns någon med 4 stegs automaten, men 5 stegs automaten jag provade fungerar utmärkt. Den nya modellen med 5.7liters motorn är helt underbar och samma som I Lexus LX570 med samma 6 stegs automat. Den kom tidigare på Tundran och borde finnas från och med 2007. Den jag provade var en 2008.

 

Tyvärr har den samma brister offroad som de andra stora jänkepickupperna: en hjulbas som en buss och svängradie som ett tåg. Men får ha jättemycket fart för att komma över sand dynorna utan att fastna och kom man väl över så var svängradien så dålig att man knappt kunde svänga undan mellan dynerna. Dock har den riktigt bra bogserings öglor så har man vänliga kompisar med sig så kan de ju dra loss en. Det samma gäller med största sannolikhet när man kör i skogen. Skall man köra bredvid vägen och vill ha en så pass stor bil är nog en unimog ett bättre val. Betydligt smidigare. :)

Link to post
Share on other sites

Skulle nog lägga ner ganska mycket tid på att försöka få fram papper fr USA. Hur har den kommit hit?? Flyttgods?? Varför importera om man vet att det inte går att regga?? Är ju en mkt fin bil annars.

Link to post
Share on other sites

En grov gissning utan någon som helt mark under fötterna är att den fick skrotintyg i amerika, för att enklare kunna fraktas som skrot till Sverige, varpå man kom på att det inte gick att registrera.

 

Hur mycket måste man bygga om för att den ska kunna kallas amatörbyggd?

Link to post
Share on other sites

Jag vill minnas att du ska göra en större förändring på drivlina, hjulupphängning, bromssystem, motor eller chassi/kaross. Sen kan det vara så att du inte bara kan ändra på ett av alternativen, utan att du måste göra två större förändringar, tex. bromssystem och motor.

 

Men allt sådant borde gå att läsa ut på transportstyrelsens hemsida för en mer detaljerad förklaring..

 

//

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.