Jump to content

Recommended Posts

Det måste vara fler här som upplever kärvande bromsar. På min bil är bromsarna helrenoverade av tidigare ägare. Lika fullt ligger dessa på till och från både bak och fram. Såg även en annons på en LC150 där det var bytt allt både bak och fram. 

Hur som, har beställt nån repsats med packning, labyrinttätning osv och tänkte ha lös oken till helgen. Nått man bör tänka på eller gjort samma sak? Jag har smort glidytor tidigare men det hjälpte nog inte.  Utbytesok kostar runt 3-4 tusen så jag försöker helst avhjälpa felet själv.. 

Är du säker på att det är oken som kärvar och inte klossarna, jag slipar alltid stålplattan på nya klossar så att dom lätt glider in i oken.

Hellre lite glapp än tajt. Tittar man på nya klossar så är det en massa grader och ojämnheter på stålplattan.

• Like 1

Nä inte säker men det är samma hjul som förbrukar klossar. Får prova det.

Ett bra sätt att hålla igång bromsarna är att varje gång man skiftar mellan sommar o vinterdäck, pressa in bromskolvarna hela vägen in.

På så sätt ser man till att kolvarna får löpa hela sin längd två gånger om året. MEN GLÖM INTE att pumpa ut klossarna med många o väldigt korta pumpningar på bromspedalen (långa pump tag kan förstöra huvudcylindern) gärna efter varje hjul, annars kan du vara BROMSLÖS när du kommer ut på vägen!!

PS: Min 90 rullade 38000mil innan jag renoverade bromsoken då bytte jag packningar och kolvar i samtliga bromsok.

Hej på er.

Hur gick det med renoveringen av bromsoken?

Jag har samma problem på min, och ibland gnisslar det, och ibland luktar det "varmt" när man stannar.

Nu plockade jag isär bromsarna idag, och detta har jag aldrig upplevt förut, väldigt märkligt.

Bromsklossarna bak sitter i små hållare av plåt, men som är så tajta att man får slå loss klossarna med hammare.

Bifogar en bild där man ser dom små plåtbitarna som håller fast klossarna i änden.

Så det är ju inte så märkligt att dom inte går tillbaka.

Och ska jag få in dom nya klossarna så är det med mycket våld, och då sitter ju även dom pall.

Att fila ner "öronen" på klossarna känns inte så bra, man får fila mycket, och materialet är ganska hårt.

Jag funderar istället på att ta bort plåthållarna, och prova att köra utan, för då löper klossarna lätt.

Förmodligen har dom en "skrikdämpande" funktion, men dom gör att klossarna sitter på tok för tajt.

Det känns som att jag har skruvat i en hel del olika fordon, men detta har jag aldrig stött på tidigare, att klossen inte ska kunna röra sig tillbaka.

Är det någon som har fler erfarenheter?

Framtill såg allting bra ut, förutom att en kolv hade fastnat.

Jag funderar på om Toyota verkligen byter bromsvätskan på riktigt, det vill säga öppnar nipplarna vid oken?

Nåja, nu löper min garanti ut, och då servar jag själv i fortsättningen.

/Tobias

Bromsok_bak_resize.jpg

• Like 1

Jag hade lös oken bak, tryckte kolven och polerade bort lite rost som blivit. Satte nya bussningar och damask. Smorde in damasken med bromsokfett. Sen rengjorde jag plåtarna du pratar och samt allt övrigt. Då var det ändå tight med dom nya beläggen så då slipa jag bort skägget som en nämnde.

Fram fick jag igång tröga kolvar, bytte backar med samma procedur. Dock tog jag aldrig ur kolvarna då repsatsen jag beställt från Mekonomen inte alls passade. Tänker att det får bli när jag har tid samt fått tag i rätt delar. 

Bromsarna ligger iaf inte på längre, nog tror jag att du vågar grada beläggen. Viktigt att dom går lätt.  

Hej.

Vad bra.

Mina går så in i helsike trögt, men jag ska prova att fila ner dom, för dom måste ju kunna röra sitt tillbajka när man släpper på bromsen.

Har också problem med ett ok, så jag har beställt ett nytt.

Köpte bromsklossarna härifrån, och ser att bromsoken håller ca en fjärdedel av priset.

https://www.bildelaronline24.se/toyota/land-cruiser-150-kdj15-grj15/843/10907/bromsok

Leveranstiden var mindre än fem dagar.

Klossarna ska gå lätt i, se till att skrapa bort rosten i oket sedan använder jag vinkelslipen på klossarnas stålplattor hellre att dom glappar lite. 

Så gjorde vi på bilverkstaden där ja jobbade på 70-talet. 

Edited by JAK

Aha, kanonbra, tack för tipset!

Jag tänkte just på det, att här går det inte att fila lite grader, utan det handlar om att avverka material!

Sjukt att dom ska gå så tungt att man måste slå ut dom med stämjärn, så jag förstår varför mina tagit stryk.

Men jag ska ta rondellen, bra tips.

Väntar på nytt bromsok och skivor nu bara, så kanske till helgen.

Hej på er.

Ursäkta sen återkoppling, men jobb och annat har kommit i vägen.

Men nu har jag fått mina delar, och monterat allting.

Helt otroligt hur man har tänkt att få detta att fungera?

Hur gör verkstaden?????

Accepterar man att man måste använda hammare och stämjärn?

För att visa hur det såg ut för mig så gjorde jag en liten film, kolla om ni har 3 minuter över en regnig kväll:

Som referens kan man se filmen från Autodoc, och att ca 4,10 in i filmen, när bromsklossarna ska dit, så har man klipp bort det!

Nåja, jag har säkert missat något i finessen och storheten av detta, men nu har jag kört bort en hel del material från klossarna med rondellen.

Så nu löper dom lätt.

Fick även modifiera mitt bromsluftningsverktyg, eftersom japanska bilar verkar ha en annan typ av lock till bromsvätskebehållaren.

Men frid och fröjd så länge, så får sommaren utvisa hur det blev med bromsarna, när vinterdäcken ska på så kanske man kan analysera lite, eller tidigare om det blir missljud.

Ha de bra så länge.

Bromskloss1.jpg

Luftning1.jpg

Luftning2.jpg

Skiva1.jpg

• Like 1
  • Thanks 1

Så upplever jag att man behöver på alla bilar nu för tiden. Det räcker inte att slipa bort lite färg på klossarna, man behöver även ta lite i metallen så att klossen glappar bra i oket.

På metallytan stryker jag ett väldigt tunnt lager med kopparpasta för ytterligare glid och rostskydd.

Har gjort så under många år och på flera bilar utan att upptäcka något negativt utav detta. 

Så det borde bara bli positivt resultat utav ditt arbete.

/ Mecki

• Like 1

Hej.

Tack, och tack för dina tankar Mecki, mycket värt.

Nu smorde jag inte med kopparpasta, men det var ett bra tips, ska ta med mig det in i framtiden.

Jag får återkomma när jag kört ett tag, så får vi se hur allting fungerar.

/Tobias

• Like 1

Helt rätt kopparpasta använder jag alltid även till alla bultar och på glidpinnarna så att oket löper lätt.

Kommer att fungera kanon nu !

Bytte du oken också ?

• Like 1

Hej.

Bra, jag satte kopparpasta på alla bultar och även glidpinnarna, hoppas att det inte är aggressivt mot dom små gummibälgarna.
Jag bytte bara det ena oket, det andra var det inget fel på, men naturligvis bytte jag båda skivorna.
Problemet var att ena bromsklossen pulvriserats, och var helt borta, och då gick själva oket mot skivan.
Bifogar bilder på hur skivan svarvats ner, och hur mycket av oket som frästs ur (inringat i rött).
Sambon hittade delar av en bromskloss på sin parkering utanför jobbet, och plockade med sig den, så där hände det.
Körsträckan hem var sedan 2,5 mil, och på den tiden händer det en hel del när metalldelar möter varandra.
Har dock lite problem med handbromsen, jag känner mig för feg att justera den tight, vill ju vara säker på att den inte ligger på.
Och nu tycker jag att den tar högre upp än innan mina ingrepp.
Men ska köra lite, och försöka att bedöma det.

Och....ja...jag skäms...för dåligt underhåll.....försöker att hitta en bortförklaring...

Men i övrigt....vilken fantastisk bil !!!!

Bromsok1.jpg

Bromsskiva1.jpg

• Like 4

2 timmar sedan, Hannu säger:

Och....ja...jag skäms...för dåligt underhåll.....försöker att hitta en bortförklaring...

Man kan ju alltid skylla på den föregående ägaren i såna här lägen 😉

/ Mecki

• Thanks 1
  • Haha 1

Jaha där ser man hur det kan bli, schyst svarv!

Handbromsen är ett bekymmer för sig, men går att fixa med lite svets se mitt garage.

Så kan du se hur jag löser det. Samma system på 90an 120 och 150

• Like 2

Grymt JAK, tack för en bra beskrivning angående handbromsen.

Semester idag, och en bira i garaget kan nog lösa det!

/Tobias

• Like 1