Jump to content
Sign in to follow this  
Simon.91

Sprucken 1kz-T Topp?

Recommended Posts

Hej! Nu har jag bekymmer med min topp. Bilen ryker lite vitt när den är kall, värmen i kupen är ojämn, det stormar i kylaren, där jag även får så pass högt tryck att kylarlocket öppnar och överfyller expansionskärlet. Jag verkar alltså ha drabbats av ett sprucket topplock, alternativt en blåst topplockspackning. Det finns ju lite skrivet här på forumet redan, men jag tänkte försöka samla lite info här medans jag lagar till min bil.

Det jag vet om bilen är att förra ägaren bytte ett topplock då något hände honom. Jag kommer inte ihåg vad. Idag har bilen gått ca 31500 mil och det har nog blivit runt 2500 mil/år i min ägo.

Jag har inte kört bilen särskilt hårt och har inte varit med om att det fattas kylvätska eller att den skulle kokat. Det den kan ha fått vara med om är ju givetvis kallstarter vintertid - dock inget extremt.

Det finns ju rätt mycket skrivet om detta problem på nätet, roughtrax har en sammanfattning. Men i korta drag verkar det som att toppen är lite för vekt konstruerad och blir känslig mot för höga temperaturer. Detta i kombination med ett instrument som tar god tid på sig att varna för hög temp, och enligt vissa att termostatens placering gör kylsystemet för långsam på att reglera.

Vad gör man åt detta då? Dom flesta verkar vara överens om att man köper en ny topp och kostar på kylsystemet med en massa nya saker för att det inte ska hända igen. Men i mitt fall då,  jag har ju inte har blivit varse någon varmgång. Köpte man en lite för billig topp förra gången? Det verka gå att köpa topplock från 2000:- + frakt och uppåt. Ett nytt "tomt" topplock kostar idag 38 500:- på Toyota. Många verkar vara överens om att AMC topparna är av bra kvalitet. Dom kan även vara "förstärkta" vilket Toyotas egna från senare årsmodeller även lär vara.

Hur som helst hade forummedlemmen Trooper kvar delar till sin skurna 1kz-t motor, så jag gjorde affär på den toppen, som han så vänligt postade till mig.

IMG_1413.thumb.JPG.a5147e43c9c60ae08ac7278005199bd4.JPGIMG_1414.thumb.JPG.805cff3ec4af17d3afa8556b6cf4eb61.JPG

Min plan nu är att få en motorfirma att kolla Trooper-toppen så den är juste innan jag börjar riva i bilen. Samt att titta lite mera på vad det behövs för grejer runt om.

Är det någon annan som har åsikter eller tips på vägen? Det borde ju finnas någon som varit utsatt för samma bekymmer.

/Simon

Hej igen! Motorfirman ringde igår, och tyvärr så är reserv toppen sprucken den med. 😐 Redan när jag lämnade den så anade han att det varit vatten i cylinder två (från vänster på bilden) pga av att förbränningsutrymmet  är lite annorlunda i ytan. Och när han provtryckte den så var den inte tät. Typiskt, men så är det att hålla på med begagnade grejer.

Jag misstänker att även detta är en eftermarknadstopp då den ända märkningen jag hittar är ett anonymt gjut nr. Den kan ju vara från Toyota ändå. Men jag inbillar mig att den isf vore märkt på något sätt.

Då är ju frågan vad man hittar på nu! Jag lutar åt att man kanske ändå får riva loss toppen som sitter där, få den kollad och sedan om den är trasig beställa en ny. Bara hoppas att det går att skicka saker internationellt utan att det tar flera månader framöver.

Ingen som har erfarenhet av detta, och vet något om olika eftermarknadstoppars livslängd?

• Sad 1

Det var ju underligt.

Jag märkte aldrig av något problem med den toppen,motorn gick ju aldrig varm eller nåt märkbart övertryck.

Du kanske kan höra med Dansken här på forumet,om han har något tips.

Han har ju pysslat länge med dessa motorerna.

Ja visst, det är ju lite troll i detta.

Jag kan inte släppa känslan att mycket av problemen med dessa toppar  börjar med att orginaltoppen spricker pga någon ägares blunder/otur. Alltså i praktiken att motorn körs i kok. Sedan skaffar man en billig topp från ett östligt land som ligger lite närmare än Japan. Dessa har då, så att säga ojämn kvalitet. Och vips har man bekymmer igen utan att man haft någon kokning.

Men detta är bara en känsla då jag har lite för lite erfarenhet av andras olycka. Vad tro @dansken ?

Så här ser prisbilden på prylarna ut, om man tar allt från Toyotas åf i Östersund. Alla priser är per st.

Topplock, tomt                                       35800:-

Topplockspackning                                 1800:-
Topplocksskruvar          90910-02112     104:-    

Ventilkåpspackning      11213-67010      301:- 
Kamaxeltätning             90311-32020      197:-   
Tätning, spridare            11177-64010       43:-      

Grenrörspackning          17173-67020     937:-      
Insugspackning              17177-67011      56:-     

Termostat                       90916-03118      723:-
Termostatpackning       16346-30010        90:-      
Packning övre kylarsl.   16341-67020      126:-

Troligen ska det läggas till glödstift på detta med. Det verkar som att man inte kan flytta över dom? Topplockspackningen finns i olika tjocklekar.

Edited by Simon.91