Jump to content
Sign in to follow this  
Trollkungen

Tips om renovering

Recommended Posts

OK få se om man kan få till sitt första inlägg då...

Hmmm sitter alltså med en gammal FJ40 och filosoferar vad jag skall göra med den. Bilen är i delar men allt ska finnas o vara ganska orginal som jag fattat det. Rost runt dörrarnas nederkanter o skärmar/hjulhus. Samt en del annan smårost runt gångjärn o så. Karossen avlyft (när jag köpte den var balkarna riktigt rostiga men en blästring o lackning har stoppat det). Finns som jag ser det 3 alternativ.

1. Antingen säljer jag den. Vad är priset på en sådan idag?

2. Eller så hittar jag någon som kan åta sig att fixa till den. Finns det någon som sysslar med att renovera gamla Land Cruisers? Förslag mottages tacksamt.

3. Eller så åker den in i ladan hos brorsan i ett antal år till.

För o Mot alternativen

?

/P

Hej och välkommen till toyota4x4.se

1. Om man skall sätta ett pris behövs ju lite mer information om den, lite bilder osv. Bensinarna är tyvärr inte så eftertraktade här pga en bränsleförbrukning på ca 2 liter/milen.

Hur mycket demonterad är den, går det lätt att konstatera att alla delar finns med? Finns det några nya delar till bilen eller är det bara gamla utslita delar? Finns det Svenska       papper på den?  osv.

2. Känner inte till någon i Sverige som jobbar med att renovera upp gamla Cruisers på det sättet däremot så är det några som har kört sina bilar till Baltländerna för att få dom uppfixade.

3. Det tråkigaste alternativet , en 40-serie trivs bäst på vägarna ;)

Sälj den eller svetsa upp rosten, sätt i en modernare drivlina och en 2" höjning så har du en riktigt trevlig och udda bil :)

/ Mecki

Edited by Mecki
  • Like 1

Jag har varit i kontakt med en person som renoverar 40-serien och har sett ett par av exemplaren rulla på gatorna här omkring Östersund - på håll ser de iaf ruskigt bra ut.

Det är ingen jag känner personligen utan har bara köpt lite delar av vederbörande men jag kan försöka förmedla en kontakt om du vill?

• Like 1

Tjena Mecki

Tack f svaret

Du verkar inne i alla trådar  ;-)

1. Jo den dricker det vill jag minnas. Men jag trodde Dieseln var ganska törstig den med? Att konstatera att alla delar finns det är nog ganska lätt. Finns lite nya delar men det är mest filter o packningar o sådant inga reservdelar. Ramen är ren men motor och framvägg/torpedvägg med all prylar sitter på. Det som är bortplockat är säten, tank, golv/flak, störtbur, hardtop. Den är svensk med svenska papper. Jag tog av det o lämnade den på bläster o lack av ramen för att se till den skulle hålla sig för förvaring. Behöver som jag ser det inte så mycket svets bara puts o lack. Finns inga hål eller så, förutom kanter på framskärmar o runt kanten på hjulhus bak. Tja kanske lite nederkant ngn dörr också iofs.

2. Har funderat på det o vad det är värt för mig. Känner ngn öststatare som skulle kolla på det men får se. Har du ngt förslag får du gärna lämna länk som sagt.

3. Tja men det hade varit kul för ungarna att hitta om typ 10 år när de blir 18... önskar min egen farsgubbe gjort ngt sådant...?

Frågan är väl dock om det finns bensin om 10 år...?

Nja enligt min mening är den i för fint skick för att "fixas" på det viset. Det mesta är nog orginal förutom färgen som borde varit röd och en störtbåge som har rullbälten...inte säker på om bågen är orginal o bara bältena är nya men det får vara en framtida/fråga för ev nye ägaren...

Två husbyggen från grunden o två småbarn. Projekttiden är sedan länge tömd tyvärr nu ska jag leva lite o tillbringa tid med ungarna...tyvärr för bilen men rätt för mig o dem. Den behöver också flytta då nuvarande lagringsplats upphör därav funderingarna. Men det var min drömbil och det var därför jag köpte den sedan har inte tiden räckt till. Kanske är det bättre nån som har mer tid får ta över. Men jag funderar fortfarande. Finns det inga intresserade så får den stanna i ladan som sagt. Har inget större problem med det kan både transportera o tigga plats på brorsans gård så det är inget oöverstigligt hinder.

Tjena

/P

4 timmar sedan, Trollkungen säger:

får du gärna göra Chrille

mvh

/P

Har skickat över kontaktuppgifter i PM, hoppas att det blir bra =)

Det låter helt klart som ett objekt värt att iordningställas oavsett du lämnar bort jobbet eller ställer undan den för att göra det själv vid ett senare tillfälle.

/ Mecki

13 timmar sedan, Mecki säger:

Sälj den eller svetsa upp rosten, sätt i en modernare drivlina och en 2" höjning så har du en riktigt trevlig och udda bil :)

/ Mecki

Jag kapar tråden lite här... Mecki du råkar inte ha eller vet någon som har en 2” höjning till min 42a? Behöver inte vara nytt, bara fräscht :) 

Vet du från vilket år är den i från och viken motor sitter det iden? 

9 timmar sedan, SuperAdam säger:

Jag kapar tråden lite här... Mecki du råkar inte ha eller vet någon som har en 2” höjning till min 42a? Behöver inte vara nytt, bara fräscht :) 

Hej Adam.

Tyvärr har jag inget liggandes men det finns säkert någon här som har.

Prova med att lägga upp en köpesannons.

/ Mecki

Det är som jag skrev en FJ40

(eller ja FJ42 ska det väl kanske vara - med 2 klaffstolar bak)  :-)

Och som sådan med en bensin 6:a

Enligt reg bevis en -76a (uppskattningsvis) (den kom hit som flyttgods för länge sedan)

Tjena

P

Edited by Trollkungen