Jump to content
Krilles

Slit och reservdelar

Recommended Posts

Nu står den i garaget dax för en ursprungskontroll och registreringsbesiktning

sen behövs det handlas delar, körde en liten sväng på industriområdet, växellådan känns bra, inget klapp i styrningen.

men däremot ett ganska bra glapp mellan motorbroms och gaspådrag, normalt eller mer än det skall vara vet jag inte då detta är den första HDJ80 jag kört.

har inte krupit runt hela bilen med lupp men verkar faktiskt 100% rostfri, det var ett pluss, lite repor och någon buckla fanns men inget katastrof.

var köper jag nu delar?

Det behövs bussningar

Knutkors? är det här det sitter mest av spelet när man motorbromsar, gasar?  

hjullager, glappa en del 

1 vänster sidospegel,

Bullbar

Takräcke,

Snorkel,

Rocksliders,

Lådsystem.   

Blinkersglas bak.

Taktält, någon rekommendation? https://profftelt.no/produkt/profftelt-xtreme-140-skycamp-4season-nyhet/

följande sidor har jag hittat

www.Escape4x4.eu tjeckisk firma

Millners off road

Euro4x4parts.com

www.roughtrax4x4.com

http://japan-parts.eu/

https://partsouq.com/

Finns det några mer eller kan jag hitta typ allt jag behöver med ovan nämnda firmor?

finns det någon verkstad på västkusten helst Varberg som är bättre än andra på dessa bilar, tid är min enda fiende, jag har en familj som redan klagar att jag spenderar för mycket tid på hobbys så jag kommer behöva hjälp med detta projekt.

MVH/Krille

IMG_7191.jpg

IMG_7192.jpg

• Like 1

krupit lite under bilen efter ännu en provtur

kolla dessa klipp

är detta glappet normalt?

eller är det något slitet inne i diffen och låda?

sen är dörrstoppen paj och han har knäckt gångjärnen, är det bara att tabort skärmen och försöka rikta, dra åt fästena?

glappande axlar och knäckt gångjärn

Glapp i axlarna är helt normalt, lite mer i framaxeln än i bakaxeln pga alla förbindelser och splines.

Fördelningslåda ser at att vara reparerad av någon anledning, röd silikon syns vid flänsarna.

• Like 2

Har köpt från dessa;

onlineautoparts.com.au - slitdelar, bromsslangar etc

amayama.com - originaldelar

accessoires4x4.ch - bakre kofångare med reservhjulshållare från powerful4x4.com.au

Finns en riktigt bra app För iPhone/iPad för att hitta reservdelsnummer och prisexempel från några onlineshoppar: https://apps.apple.com/se/app/fan-club-car-t0y0ta-parts-chat/id987582396?l=en

/Patrik

• Like 1

Bullbar och bakre stötfångare hittar du hos fabryka4x4.pl frakten är betydligt billigare än från Australien. Och kvaliteten är helt ok. 

• Like 1

Hitta en till sida I Spanien som hade snygga bakljus (sitter på min bil men spräckta)

https://dream-fontanilles.com/12-toyota-land-cruiser-j8

jag kör med google Chrome och översättning funkar hur bra som helst

Efter lite mer kvälls pill så står det klart att det blir en renovering av framaxeln. 

Min intake air heater är paj där sladden för värmeelementet går in är det glapp och laddtrycket åker ut där, skall jag plugga den eller är det värt att byta den?

Dörrstoppen är paj på vänstersidan (resulterat att dörren tar i skärmen) , finns det någon bra skrot i Europa för delar?

Sen tror jag inte Turbon laddar, får skaffa en mätare, vilket jag ändå tänkt sätta in.

Någon som gjort en EGR delete? är det bara att plocka bort och plugga?

Känns inte som jag har sysselsättnings problem i framtiden 

1 timme sedan, Krilles säger:

Hitta en till sida I Spanien som hade snygga bakljus (sitter på min bil men spräckta)

https://dream-fontanilles.com/12-toyota-land-cruiser-j8

jag kör med google Chrome och översättning funkar hur bra som helst

Efter lite mer kvälls pill så står det klart att det blir en renovering av framaxeln. 

Min intake air heater är paj där sladden för värmeelementet går in är det glapp och laddtrycket åker ut där, skall jag plugga den eller är det värt att byta den?

Dörrstoppen är paj på vänstersidan (resulterat att dörren tar i skärmen) , finns det någon bra skrot i Europa för delar?

Sen tror jag inte Turbon laddar, får skaffa en mätare, vilket jag ändå tänkt sätta in.

Någon som gjort en EGR delete? är det bara att plocka bort och plugga?

Känns inte som jag har sysselsättnings problem i framtiden 

Hej Krille,  I tillfälle du söker en eller annan del du klarar inte å hitta,  kan du alltid skicka mig VIN och så kan jag kolla om vi kan skaffa den.

2 timmar sedan, micky.cat säger:

Hej Krille,  I tillfälle du söker en eller annan del du klarar inte å hitta,  kan du alltid skicka mig VIN och så kan jag kolla om vi kan skaffa den.

Hej Micky,

va bra, jobbar du på Euro4x4parts?

jag kommer behöva mycket delar ??

kan jag maila med dig och beställa eller måste jag beställa på er hemsida?

Jag behöver lite guidning 

Den skall tajtas till i styrningen antar jag behöver lite bussningar. 

behöver en  intake air heater, hitta på partsoug men har ni sådan är det bra.

Renovera framaxel, nu glappar hjullagren, men den har gått 500.000km så jag tänkte köra allt inkl diffen

fast det är ju en prisfråga också, vet inte hur mycket delar som behövs och vad de kostar.

ev skall jag höja bilen 2.5" men det tar vi sen

nu måste jag fixa till bilen så jag kan besiktiga den.

ge mig din mail så mailer jag dig VIN

mvh/Krille

Hjullagren är justerbara fram. Du behöver toyotas 54mm hylsa, bagagevåg och någon ny packning till detta. Själva jobbet är lätt. 

2 timmar sedan, Krilles säger:

Hej Micky,

va bra, jobbar du på Euro4x4parts?

jag kommer behöva mycket delar ??

kan jag maila med dig och beställa eller måste jag beställa på er hemsida?

Jag behöver lite guidning 

Den skall tajtas till i styrningen antar jag behöver lite bussningar. 

behöver en  intake air heater, hitta på partsoug men har ni sådan är det bra.

Renovera framaxel, nu glappar hjullagren, men den har gått 500.000km så jag tänkte köra allt inkl diffen

fast det är ju en prisfråga också, vet inte hur mycket delar som behövs och vad de kostar.

ev skall jag höja bilen 2.5" men det tar vi sen

nu måste jag fixa till bilen så jag kan besiktiga den.

ge mig din mail så mailer jag dig VIN

mvh/Krille

Hejsan!  Om du önskar det kan du skriva direkte till min epost  micky@euro4x4parts.com  ,   och så skall jag pröva å hjälpa dig med det flesta du behöver. Vänligen send VIN : )

• Like 2

6 timmar sedan, Krilles säger:

Slitdelar till framaxeln (utom diffen som sällan behöver renoveras vid rätt skötsel) är relativt billiga, det är ju lagren och packningar för det mesta.

Den har säkert varit renoverad någon gång, en renovering av framaxel  räcker för 10000-15000 mil.

På 2019-11-25 på 22:24, valdas-76 säger:

Glapp i axlarna är helt normalt, lite mer i framaxeln än i bakaxeln pga alla förbindelser och splines.

Fördelningslåda ser at att vara reparerad av någon anledning, röd silikon syns vid flänsarna.

Är det inte rött silikon original!?

On 12/17/2019 at 10:30 AM, Jah said:

Är det inte rött silikon original!?

Stämmer det! Fast Toyota brukar väl inte tillåta sig att kladda så där mycket... :)

På 2020-04-22 på 01:03, arnell säger:

Stämmer det! Fast Toyota brukar väl inte tillåta sig att kladda så där mycket... :)

Kryp under en ny lc och kolla, tydligen är det någon som kladdat rött silikon 

On 4/23/2020 at 11:44 AM, Jah said:

Kryp under en ny lc och kolla, tydligen är det någon som kladdat rött silikon 

Haha, kostnadsbesparingsprogram, att torka av kladd tar ju tid i produktionslinan :) Lean in practice...