Gå till innehåll

50.000mil


Krilles

Rekommendera Poster

Vad anses livslängden vara på motor (1HD-FT) låda, CV knutarna etc?


bilen i fråga jag har hittat är en 95a

endast asfalt körd. 1ägare, fullständigt servicebok. Södra Spanien, kollad av vän på plats helt rostfri, superfin invändigt.

 

Den är rätt dyr ca 185.000kr sen frakten hem, helt original så blir mycket pengar i utrustning.

 

renoverad pump, Koppling samt ny turbo nyligen.

 

Vill helst inte vill åka på är renovering på  motor och låda de första milen.

Har fått svar att de kan gå allt från 50-100.000mil men ändå 50.000 mil är en hel del. 


jag har ju tänkt köra en del själv också

 

är väl lite av ett lotteri 

men vad finns det för erfarenhet på forumet om livet efter 50k mil

 

Mvh/Krille

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade tidigare en 80’a från -1990 med 1HZ visserligen, men med endast 44000mil på mätaren. 

Motorn gick kanon! Ingen oljud eller onormal rök mm

Manuella lådan va synkringarna på 1-3 rätt sletna

Fördelningslådan och axlar bra. 

Förutom vxllådan så fanns det många mil kvar. Tusentals. 

Min motor hade ju inte turbo vilket gör enl mig att den i princip är odödlig, bör verkligen gå upp mot 100’. Men med turbo så sliter det givetvis lite extra. 

Men låter allt som det ska, ryker normalt, låg oljeförbrukning och du i fortsättningen är noga med oljebytena 500-1000mil max, låter motorn komma upp i temp innan belastning och turbon kyla av sig efteråt så är det allt möjligt att kräma ur många mil till. 

Finns rätt gott om renoveringskitt till hela drivlinan till dessa modeller om man vill renovera upp, dokumetationen från toyota är bra, går att renovera mycket av drivlinan hemma i hobbygaraget med hyffsat utbud av handverkyg. 

Sedan passar mycket av drivlina från Lc105, vxlådor, axlar, fjädring mm

 

  • Like 5
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sid,

 

Tack för de lugnande beskedet för jag betalade den idag ?

 Hoppas på att få med den i en lastbil till Sverige nu på fredag.

Det du säger är väl vad jag hört också och jag har pratat med många HDJ80 ägare, men att det kan vara ett lotteri. Den har täta oljebyten och bara landsväg körning men original hjul.

Tror en HDJ80 passar mig även om jag kunde köpt en LC100 billigare så är detta något jag kan skruva i. Har en båt med penta 63or och de har jag lyckats ta isär och sätta ihop. Men sensorer givare elektronik kablage gör mig nervös men det verkar ju jag slippa i dessa bilar.

kollar/funderar nu mest på att konvertera  till automatlåda, har hittat en låda för 1500eur som jag funderar på att köpa. 
finns många som gjort det i AU och verkar ganska straight forward, ny kardan och flytta fästena lite. 
men först skall bilen hem innan jag drömmer mig bort i stora projekt. Jag kan ju gått på en helblåsning och får spendera hela vintern att byta / renovera drivlinan.

tom plånbok och inga julklappar till ungarna och en fruga som mumlar ”vad var det jag sa” ?
 

finns många sajter med slitdelar, finns det någon du rekommenderar? 

 

ciao/Krille

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Hade en HDJ80 för några år sedan med 52000 mil på mätaren.

 Renoverade framaxeln, bytte läckande vattenpump, kamrem samt en tröskel som var rostig, sedan var det bara tuta och köra.

 Sålde  bilen efter ett tag, tror att den är uppe i 60000 i nuläget. Motor går som en klocka, växellåda (automat) likaså. Generellt sett så håller automatlådor på dessa längre än manuella. 

 Vet att nuvarande ägaren har hunnit med en del långresor utan några som helst bekymmer.

 I mina ögon så var 80-serien den sista Landcruiser av "gammalt virke", en bil som var byggd för att hålla och som man kunde reparera själv.

 

 

Redigerad av valdas-76
  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.