Jump to content
Richard

Köpa alla däck nya samtidigt?

Recommended Posts

Hej alla LC-vänner!

Jag behövde vinterhjul till min LC90 -00, automat och fick tag på begagnade hjul som hade fräscha fälgar, men två däck var slitna och två var ganska fräscha.

Nu har jag lagt på två nya däck istället för de slitna. Hur viktigt är det med samma omkrets på LC?

På en del fyrhjulsdrivna har jag hört att det är viktigast att man har lika hjul på samma axel? Har inte monterat hjulen på bilen ännu. Kan tillägga att jag köpte samma märke och typ på de nya däcken. (Sailun ice blazer med dubb)

/Richard

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej. Undrar jag med. Har två däck med 1 och 2 mm i mindre mönsterdjup än dom andra 2. Skadligt eller inte?

Större eller mindre diameter på fram/bak axeln?

Mvh

Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kan inte svara men farbrorn min åkte på att köpa 4 nya däck när han fick en punktering i höstas.

Han kör Subaru och där var det i princip krav på samma omkrets etc. Men Subarus fyrhjulsdrift är ju annorlunda från LC, så jag är lite osäker om det gäller...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det som händer om man har olika stora hjul fram och bak är att mellan diffen får ta skillnaden mellan fram och bakaxelns varvtalsskilnad i och för sig kanske inget större problem.

Låser man sedan mellan diffen så kommer framhjulen och bakhjulen inte att gå lika fort vilket kommer belasta knutar och axlarna något oerhört.

 

Så man ska nog tänka efter innan!

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänk på att det inte är järnhjul vi kör med, gummidäck är flexibla och lufttrycket i däcken samt belastning (vikt) skiljer mellan fram- och bakaxel. Det är två parametrar som påverkar rullomkretsen mer än om det skiljer 1-2mm i mönsterdjup. 

Edited by MFI9

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 minuter sedan, MFI9 säger:

Tänk på att det inte är järnhjul vi kör med, gummidäck är flexibla och lufttrycket i däcken samt belastning (vikt) skiljer mellan fram- och bakaxel. Det är två parametrar som påverkar rullomkretsen mer än om det skiljer 1-2mm i mönsterdjup. 

Nu vet ja inte riktigt hur du tänker rullomkretsen är nog den samma, om du inte har punktering förstås.

Sedan är nog 1-2mm mönsterdjup inte mycket att fundera över, antar att skillnaden på halvslitna och nya däck är större.

Som frågan gällde.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-11-10 på 13:03, JAK säger:

Nu vet ja inte riktigt hur du tänker rullomkretsen är nog den samma, om du inte har punktering förstås.

Sedan är nog 1-2mm mönsterdjup inte mycket att fundera över, antar att skillnaden på halvslitna och nya däck är större.

Som frågan gällde.

 

Har inte så mycket att göra med hur jag tänker. Rullomkretsen enligt STRO är en teoretisk siffra, obelastat däck pumpat till max tryck vid max tillåten däckbelastning. I verkligheten påverkas rullomkretsen av hur mycket däcket trycks ihop av axelbelastning och därmed även kopplat till däcktrycket. Med hög axellast och/eller lågt lufttryck blir radien mindre. Mät från marken till hjulcentrum så är det inte samma mått som från centrum och upp till ovansidan av däcket. Totalt påverkar däcktrycket och axelbelastningen omkretsen mer än om däcket är slitet 1, 2 ( @358Peter) eller tom 5mm.

Edited by MFI9
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Smart. Då borde man enkelt kunna mäta och pumpa lagom för att kompensera för slitna däck och/eller hög last.

Mvh

Peter

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.