Jump to content
Sign in to follow this  
Chrille

Märklig arbetstemp 3b

Recommended Posts

Hej, tänkte höra om någon av er har någon tanke angående ett märkligt fel som uppstått i min bil.

 

Det började med en karbonkopia av en händelsen i en äldre tråd jag hittade här på forumet; nämligen med en bil som plötsligt går upp i temperatur under körning uppför ett norskt fjäll, vilket avhjälptes genom att termostaten plockades bort och resan fortsatte utan några som helst ytterligare problem.

 

ny thermos köptes in och monterades (dock efter att den gamla provkokats och verkade fungera men eftersom felet med stigande temp kvarstod), liksom nytt kylarlock då det gamla såg ut som fan.

 

efter några turer med lite ytterligare tempökningar och utebliven kupévärme verkar bilen nu ha stabiliserat sig på en temp som den håller stadigt när den står och tuffar på tomgång, när man pyser iväg och kör med bilen så sjunker tempen något och kupevärmen blir stadigare (svajar något på tomgången). 

 

Var som förbryllar mig en aning är att den temp som motorn lägger sig på vid tomgång ligger strax under rödmarkeringen, vilket synes mig väldigt högt. Kan det vara så att jag ännu inte fått ut all luft ur systemet och att det är någon sådan ficka som ligger och spökar och genererat den svajande kupevärmen på tomgång? 

 

Har reflekterat en del kring risken att det kan vara toppen som spruckit eller packningen som gått men då jag varken kan se olja i vattnet eller gegg i oljan så vill jag utesluta enklare grejer först 

 

Är det någon som tror något om detta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade liknande fel i min gamla Bj75....  Men för min del kom det lite sporadiskt... jag bytte kylare då den ändå var risig och för min del så blev det inte återkommande....

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan, adventura säger:

Jag hade liknande fel i min gamla Bj75....  Men för min del kom det lite sporadiskt... jag bytte kylare då den ändå var risig och för min del så blev det inte återkommande....

Det låter ju vettigt att kika närmare på, tack så mycket för tipset!

 

Jag kanske ska prova köra en omgång med maskindiskmedel och se om det är några avlagringar som ligger och cloggar igen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite allmäna tankar om kyl och värmeproblem från div tidigare bilar. 

Dålig kylförmåga på kylet pga täta kanaler, för få lameller mellan kanalerna. 

 

Igensatt värmepaket, med sporadisk värmeförmåg: ta en trägårdsslang koppla mellan varmvatten och rätt på inloppet/utloppet på värmepaketet. 

 

Pyttelitet hål i topp eller toppackning så det sipprar ut tillräckligt mycket avgaser för att störa vattenflödet i systemet. 

Kan ev få utslag på en avgasmätare i expansionskärlet. 

 

Vattenpumpens vingar är i plast och har gått av. 

 

Givetvis termostat. 

 

 

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu verkar det hela vara stabilt igen och arbetstemp ligger stadigt på en mer normal nivå. Jag gjorde ytterligare några startcykler på bilen för att ge eventuell kvarvarande luft en chans att hitta ut och det verkar som att detta löste problemet. Jag gissar att det huvudsakliga problemet var det sletna kylarlocket och att systemet inte höll trycket ordentligt - men har inte uteslutit att det kan finnas fler bidragande faktorer som också bör ses över.

 

Bilen har vad jag förstår inte körts i någon större utsträckning under åren innan jag köpte den så jag misstänker att det är en del krämpor som behöver identifieras och behandlas innan hon är helt kurant igen.

 

Tänkte att jag skulle försöka följa råden jag fått i tråden i övrigt och gå igenom kylsystemet vid tillfälle. Men först ska jag köra Crooser, den har stått stilla på tok för mycket i sommar.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.