Gå till innehåll

turbokonvertera 1HZ


Felix

Rekommendera Poster

Tja!

 

 

går i planer att montera turbo på min hzj79 

 

vid montering, bör jag tänka på något mer än: 

 

oljeretur i tråget, högt upp och tillräckligt grov dimension så oljan rinner ner lätt utan ev veck. 

 

avgastemp, slippa smälta kolvar om det blir varmt så man har koll på det. 

 

laddtryckgivare, så man vet vilken spec jag har på laddtrycket. 

 

Färre ljuddämpare så det låter ball?

 

 

vid svetsning i tråget, något att tänka på där? går det att plocka ner tråget utan att typ demontera hela framaxeln eller lyfta upp maskin? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1HZ saknar kylning på undersidan av kolvarna och är dessutom en förkammardiesel. Den lämpar sig inte särskilt bra för överladdning. Vissa som gjort det får det att fungera en tid och är ofta mycket nöjda tills haveriet sker, sen är det inte lika kul. Sök på nätet och du hittar massor med info. 

Byta hellre till en 12- eller 24-ventilsmaskin som är byggd för överladdning, tex från en 80:a eller en 100:a. Du blir lyckligare i längden. 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, MFI9 säger:

1HZ saknar kylning på undersidan av kolvarna och är dessutom en förkammardiesel. Den lämpar sig inte särskilt bra för överladdning. Vissa som gjort det får det att fungera en tid och är ofta mycket nöjda tills haveriet sker, sen är det inte lika kul. Sök på nätet och du hittar massor med info. 

Byta hellre till en 12- eller 24-ventilsmaskin som är byggd för överladdning, tex från en 80:a eller en 100:a. Du blir lyckligare i längden. 

 

 

 

Hänger med och vet att den inte har kylning av kolvarna. Min hzj75 som var turbokonverterad gick i min ägo i ett gäng tusen mil som en klocka. Samma med 3B motorn som var hemmasnickrad turbo på, gick som en dröm. 

 

Vet som sagt att det inte är optimalt men uppenbarligen har det funkat på dessa 2 bilar för mig. Rasar det får jag köpa en ”riktig” motor. 

Om det inte går att springa på en riktig turbomotor till rätt kurs såklart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Felix säger:

 

 

Hänger med och vet att den inte har kylning av kolvarna. Min hzj75 som var turbokonverterad gick i min ägo i ett gäng tusen mil som en klocka. Samma med 3B motorn som var hemmasnickrad turbo på, gick som en dröm. 

 

Vet som sagt att det inte är optimalt men uppenbarligen har det funkat på dessa 2 bilar för mig. Rasar det får jag köpa en ”riktig” motor. 

Om det inte går att springa på en riktig turbomotor till rätt kurs såklart.

 

 

3B passar betydligt bättre till överladdning, så vitt jag vet är det inte en förkammardiesel. 

Om du väljer att göra installationen själv så rekommenderar jag att du köper ett färdigt kit, då får du allt du behöver samt instruktioner exakt hur jobbet ska göras. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Jag går i samma tankar @Felix , startade en tråd innan jag fick se din.. En 1HD-T är ju inte direkt något man springer på så det enda man kan göra är väl att fixa den maskin man har så den orkar flytta på sig.

@MFI9 2H, 3B, B, H och 1HZ är tyvärr allihopa förkammare :(

 

Det viktiga är ju att hålla koll på egt, vilket jag har upptäckt på min 2H springer iväg rätt fort, därav mina betänkligheter då man vill kunna dra släp och då går det tungt..

Samtidigt kommer jag ihåg din hzj75 @Felix som väl antagligen hade gått större delen av sitt liv med turbo och utan ic med ett moderat laddtryck??

Kan man få dit en ic och ladda 0.7-0.8 så gör det en jäkla skillnad på en så stor motor...

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 10/11/2019 at 3:55 PM, Runekebab said:

Nu är ju kanske inte detta det ni söker, men har 2 kompisar som köp div motorer från dessa,  http://munleeauto.com/

kommer inte ihåg vad det landade på. men dom hade det mesta iaf.

Tackar för tipset, det fanns en hel del modeller där! Men inga 1h av någon sort tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
På 2019-10-11 på 10:13, ewoldern säger:

Jag går i samma tankar @Felix , startade en tråd innan jag fick se din.. En 1HD-T är ju inte direkt något man springer på så det enda man kan göra är väl att fixa den maskin man har så den orkar flytta på sig.

@MFI9 2H, 3B, B, H och 1HZ är tyvärr allihopa förkammare :(

 

Det viktiga är ju att hålla koll på egt, vilket jag har upptäckt på min 2H springer iväg rätt fort, därav mina betänkligheter då man vill kunna dra släp och då går det tungt..

Samtidigt kommer jag ihåg din hzj75 @Felix som väl antagligen hade gått större delen av sitt liv med turbo och utan ic med ett moderat laddtryck??

Kan man få dit en ic och ladda 0.7-0.8 så gör det en jäkla skillnad på en så stor motor...

 

 

Min hzj75 gick som en klocka med turbo och hade ingen tempmätare på den, inte ic för den delen heller. 

Drog rätt rejäla båtar rätt många ggr med den (3500kg totalt på kroken) så uppenbarligen höll det.

 

jag har ett komplett turbokit liggandes till motorn som kommer från en likadan motor som satt i en 80serie. Blir det inte av att montera det kan jag nog tänka mig sälja det. Kanske intressant för dig@ewoldern?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.