Jump to content
Sign in to follow this  
Persan

Gnäggande ljud

Recommended Posts

Ja, jag vet att det är ett antal hästkrafter där under motorhuven, men måste det  gnägga som en häst återkomma med viss regelbundenhet. Jag har ett summerlarmsliknande ljud bakom ratten som låter som ett elektroniskt gnäggande. Mycket irriterande. Det låter oftare i stadskörning när jag bromsar ofta. Det är en bensinare med automatväxel. Är det någon därute som har något tips på vad det kan vara? En klok person gissade att det kunde vara boostern till ABS. Är tacksam för alla råd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mystiska ljud är inte roliga även om dom skulle låta som en gnäggande häst ;)

Låter det bara när du kör eller hinner du stanna bilen och lyfta på huven ?

Om du hinner stanna och det fortfarande låter , kolla på behållaren för bromsvätskan om det bubblar i den samtidigt som det låter.

Jag har det fenomenet på 100:an i bland när det är kallt men det låter mera som när man släpper ut luften ur en ballong samtidigt som man drar i ballongdelen man blåser i så att luften pressas uti små stötar åt gången. (Går det att förstå det här egentligen? :roll:)

Håller det på så i några minuter så tänds ABS varningslampan och en summer börjar ljuda. Detta sker oftast när bilen är kall och när bilen blir varm slutar det och allt återgår till det normala.

/ Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Intressant! Då är det väl bara att kolla vad som sker nere i bromsvätskebehållaren. Ska genast göra det när jag kommer hem. Ja, det låter ju även när bilen står stilla, så det borde vara enkelt att kolla om det bubblar. När jag sticker till jobbet på morgonen då det är lite fuktigt och kallt ute hörs ljudet mindre. Det är som att det är en dämpare på när det är fuktigt ute. Knasigt 😐 

Stort tack för ditt engagemang Mecki. 😊

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Inga problem 👍

/ Mecki

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag hade problem med ackumulatorn till "brake bostern" på min LC 120. 

Fick ett pysade ljud samt att motorn för bostern gick i princip konstant. Letade då på nätet och kommer ihåg att jag fann denna. 

Låter lite som en gnäggande häst. Är det något liknande? 

Jag blev tvungen att byta hela huvudbromscyl med ABS enhet för att bli av med det. Fann tyvärr ingen repsats. Har för mig att jag hittade några i England som sålde utbytes enheter. Kan försöka leta fram var det var om du har samma problem. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liknande problem med våran 100:a fast där gick motorn till boostern konstant tills abs-varningslampan tändes och systemet stängdes av.

Lämnade in den på Toyota för felsökning men dom kunde bara komma fram till att hela enheten (bromsbooster och abs enhet) skulle bytas . Materialpriset beräknades till 50 000:- 😳 

Googlade lite och fann några firmer i USA som körde med ett utbytessystem till betydligt bättre pengar.

Undertiden jag sökte efter utbytesdelar hittade jag forumtrådar med folk med liknande problem. En av orsakerna till problemet kunde vara en läckande vindruta som gjorde att det rann in vatten utefter A-stolparna och ner på kabelhärvor och elektronikboxar.

Vår 100:a hade just en läckande vindruta och det var plaskvått under golvmattan på förarsidan när detta åtgärdats och torkats upp försvann problemet nästan helt, nu återkommer det nån enstaka gång när det är kallt och fuktigt ute.

En annan orsak till problemet kan vara att bromsvätskan är smutsig, det är tydligen väldigt viktigt att den byts regelbundet . En orsakt till det tror jag kan vara alla små ventiler i abs-enheten, tätar inte nån ventil pga smuts kanske inte trycket i systemet byggas upp och då stänger inte motorn till bromsboostern av sig (min egna teori)

 

Så kolla efter fukt under golvmattorna och på hur bromsvätskan ser ut 👍

/ Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Stort tack för alla intressanta erfarenheter gällande gnäggandet. När jag igår gjorde en djupdykning i motorrummet, så upptäckte jag att det som du (Tjarnstrom) kallar för ackumulatorn till Brake bostern och som på bilden är en silverfärgad cylinder, vibrerar strax innan hästgnägget sätter igång. Så troligtvis sitter problemet där. Det bubblar inte ur bromsvätskebehållaren, men ytan krusas av vibrationerna. Det låter exakt som på din filmsnutt. Dessvärre ser det inte lika snyggt ut som under din motorhuv. Fick lite dåligt samvete. Nu får det bli motortvätt. 😊 

Jag veckopendlade över 1 år ner till Dalarna i ur och skur. Hela bilen verkar ha beckat ihop efter det. Har precis bytt triplexdraget eftersom sprinten rostat fast. Nu blir det bromssystemet som ska fixas. Ja, jag tar mer än gärna emot tips om var det går att beställa dessa grejer.

 

Återigen stort TACK för tipsen. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nummer på delarna kan du på http://www.japan-parts.eu/ och sen kan du handla delarna på https://partsouq.com/ eller https://www.amayama.com/en eller din lokala Toyota handlare. Även Mickey på http://www.euro4x4parts.com/ kan ordna fram de flesta delar du behöver.

Edited by Erik
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Tack Erik för dina länkar till leverantörer och Tjarnstrom för en konstruktiv tutorial från USA. 😄

Nu vet jag precis vad som är problemet och varför det gnäggar i motorn. På med blåstället eller fram med plånboken helt enkelt.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.