Jump to content

Recommended Posts

Gått o grunnat på hur jag ska kunna öka komforten under längre körningar med min BJ40.

Grejen är väl att den har 4” höjningsfjädrar så det blir rätt så studsigt i kupén.

Fick en vision härom kvällen av att bygga dämpade säten.

Tanken är att bygga nån typ av gångjärn i framkant av sätet o sen använda fjädrade stötdämpare, modell mountainbike bakre dämpare, i bakkant.

Vad tror ni, är det värt att satsa på den idén?

25623C3C-3319-42F0-90CE-B93C565BA94A.jpeg

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det skall nog kunna funka annars så finns det ju fjädrande stolsundereden på 70-serien som man kan kolla om dom kan passa. 

På vad för typ av vägar har du tänkt att öka komforten på ? 

Med kombinationen av kort hjulbas och bladfjädrar är det svårt att få nån större komfort på dåliga vägar, tänk på att "Spiraler är till för veklingar" 🤣

/ Mecki

  • Haha 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 timmar sedan, Mecki säger:

Det skall nog kunna funka annars så finns det ju fjädrande stolsundereden på 70-serien som man kan kolla om dom kan passa. 

På vad för typ av vägar har du tänkt att öka komforten på ? 

Med kombinationen av kort hjulbas och bladfjädrar är det svårt att få nån större komfort på dåliga vägar, tänk på att "Spiraler är till för veklingar" 🤣

/ Mecki

Hoppas på att öka komforten på alla vägar! Det känns lite som att jag gungar horisontalt när fjädringen jobbar...inte så mycket upp o ner 🤔

Låter intressant med 70-serien, vet du om det är vissa årsmodeller jag ska leta efter eller är det alla 70:or?

Skulle gärna ha set-upen där passagerarsätet är ett 1 1/2 storlek...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Går ju även att kika på underrede från en Pajero, dom har ju också fjädrande underrede, kanske lättare att få tag på än LC underrede...

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, bra att veta! Gäller bara att hitta en sätesmodell som inte bygger för mycket på höjden.

Har just nu säten från en gammal escort o dom var märkbart högre än orginalsätena.

O av principskäl skulle det ju gärna få vara från nån LC modell 😉

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, vet tyvärr inte vilka årsmodeller som har det fjädrande stolsunderredet men jag har sett dom på tidiga årsmodeller av LJ70 och Bj73.

Risken är nog stor att dom kan bygga lite för mycket på höjden 😪

 

Det låter lite oroväckande att bilen gungar mer i sidled än upp o ner 🤔

Kort hjulbas och bladfjädrar brukar resultera i en studsande upplevelse 🤢

 

Vad är det för fabrikat på fjädrarna ? Dom flesta 4" höjningar jag sett till 40-serien bruka ha en 2" fjäderhöjning och 2" shackelhöjning. Har du förlängda shacklar kan det bidra till att bilen kränger/gungar lätt i sidled.

 

Jag kör med en 2" OME fjäderhöjning och förstärkta shacklar på 42:an , den kränger gött i kurvorna särskillt med nysmorda fjädrar, taktält o full semesterpackning men jag har aldrig upplevt att den gungar i sidled.

Kan det vara att den tyngre 2H motorn stökar till det så att bakänden svassar?

/ Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sorry, jag var kanske otydlig tidigare. Det är inte så mycket i sidled det gungar, mer som att bakändan studsar upp ut guppen o skapar en känsla av att man ”kastas” framåt. Det känns så klart betydlig mindre av när jag har en tyngre släpkärra påhakad eller mycket last i bilen. Antar att det är höjningsfjädrarna som är styvare än original.

Minns inte exakt vad det är för höjningskit ( var redan gjort när jag köpte den) men har för mig att det var OME.

Undrar om säten från nån äldre Hilux kunde passa 🤔

Har för mig att dom är rätt så låga o har 1+1,5 säten

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Brukar vara skumpigt när de är olastade du får lägga in några hundra kilo på golvet där bak så blir det bättre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Av egen erfarenhet med fjädrade undereden till stolarna kommer du inte ifrån bilens studsande. Testa istället att ta bort något av de kortare bladen i bladfjädrarna bak. De påverkar inte höjden utan på mer på hårdheten, genomslag och axelvridning. Brukar ta ett par rundor innan man hittar rätt set up med bladfjädrar. 

 

  • Like 4

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.