Jump to content
Sign in to follow this  
tomie2

Uganda Tour.

Recommended Posts

Kört från Nairobi, till Fort portal via

Kakamega forrest, Jinja och Queen Elisabeth national park på Ugandiska, inte så fantastiska, vägar. I morgon siktar vi på Jinja. Polisen i Kenya kan bötfälla dig, läs försöka få en muta, om du inte har extraljusen täckta. Polisen i Uganda är lika korrupt, men glada och trevliga vilket är en fördel. Fler bilder kommer senare. 

IMG_20181123_183840.jpg

IMG_20190111_192937.jpg

IMG_20190423_144006.jpg

IMG_20190426_182602.jpg

• Like 7

Nästan bara dieslar. Detta är en 4.2 l diesel utan turbo. ( trött )

Här kommer lite fler bilder. Bilen har numera popup-roof för safaris och ena reservdäcket monterat på taket. På Nilen passade vi på att testa rafting och dricker gör man ju, Nile Speciale.  Jag tycker för övrigt att mackarna här hemma kunde ta efter lite serviceanda. Man behöver inte gå ur bilen om man inte vill. Sista bilden är från Kenya och den sista snutten regnskog vid Kakamega.

Bilen i Amboseli.jpg

Elefanter.jpg

Nilen2.JPG

Nilspecial.jpg

Parkkörning.jpg

pommes.jpg

På macken.jpg

QEP.jpg

Regnskog.jpg

• Like 2

Förövrigt ingår slangbella i standardutrustningen, och man lämnar aldrig bilen öppen........

Babian.jpg

• Like 1

Som ett sista tillägg kan jag berätta att Queen Elisabeth park, där en del bilder är tagna ligger vid gränsen till Kongo och det var en Amerikanska som blev kidnappad bara några veckor innan vi var där men hon blev utlöst av Ugandiska Tourist board enligt lokalpressen och vi var faktiskt bara 5 mil från Pembe, där det stora Ebolautbrottet är just nu. (Fast det visste vi inte) Uganda var jättetrevligt och jag kommer åka tillbaks dit, men jag tror man ska undvika Kongo om det går. På alla sätt.

Edited by tomie2

På 2019-04-28 på 00:17, priffe säger:

Aha F brukar stå för bensin

Jag kan inget sånt där, det står så i loggboken, men motorn kan ju vara utbytt, vem vet.

Spännande!

Är det via jobb du är där? Har lust att bocka av Afrika nån gång, osäker på hur och var men LC och de 5 stora ska med i den ekvationen 

1 minut sedan, Wiberg Sr säger:

Spännande!

Är det via jobb du är där? Har lust att bocka av Afrika nån gång, osäker på hur och var men LC och de 5 stora ska med i den ekvationen 

Jag är Matematik och Fysiklärare på Svenska skolan i Nairobi, blir kvar ett år till. 5 stora kan du se i Masaimara eller Amboseli, dock är Leoparden tämligen svårfångad. Där rekommenderar jag Samburu. Och en lokal Guide. Vad menar du med LC?