Jump to content
fillefloe

LC100 1HD-FTE känns trött (går tungt)

Recommended Posts

Min LC100 känns trött när jag kör. Det har den förmodligen alltid gjort i min ägo, fast jag har tänkt att det är enbart på grund av att jag har 35or på den. Så jag har "levt med det".

Men nu börjar fler och fler påpeka att den "går tungt" m.m. 

Än så länge har jag enbart rengjort Intercoolern. Om inte Placerbo, minimal förbättring. 🤣

Plockade av insuget fram till efter EGR och där är en del sot/gegga.
Detta skall åtgärdas i veckan. Själva insuget mot toppen kommer rengöras i samband med ventilinjustering på verkstad så småningom.

Givarna som sitter efter EGR är helt nedkletade i denna gegga, så dom kanske ger fel värden.

IMG-1853.thumb.JPG.2e95dd81415abc2b5675846d0a6b2f60.JPGIMG-1857.thumb.JPG.5d123b2ff000ab224f6ea2bb8e6679f1.JPG

Av ren slump ramlade jag över ett Youtube klipp (https://www.youtube.com/watch?v=miXZITQ8ocw) där dom visar att eftermarknads Dieselfilter till LC80 även säljs till LC100.
Mitt Dieselfilter är inte orginal, och ser ut som det som är till för LC80.

Detta skall bytas i veckan.

224712137_Skrmklipp.PNG.2303c0d92c4c7d1de1838893ced7668a.PNG

Utöver det så kollade jag snorkeln och satte en plastpåse över och höll över, motorn fortsatte gå som ingenting hade hänt.

Så förmodligen är någon slang av längs vägen till luftburken, eller efter, eller så har jag en läcka.

Har något att tillägga som skulle kunna göra så att det känns som att bilen går tungt?

Bilen har haft en KCR box tidigare, och då gick den såklart "bättre", men det kändes som att det tog emot mycket när man gjorde kickdown eller låg i uppförsbacke.
Här är en video sen förra helgen. 4H, lite gas. https://youtu.be/g-rhna1u25A
(Jag skall byta drivaxlen som låter) 😋

Ska iväg på en resa med bilen till Rumänien i 4 veckor i Juni, blir en del Offroad, och vill verkligen att bilen håller,
behöver man oroa sig för att dessa symtom  "går tungt" är Dieselpump eller Turbo?

Som ägare till 100a med automat så skulle jag säga, det är nog som det skall vara ;)

Det är inga racerbilar direkt, med 35or blir det väl ännu värre ... 

Med det sagt, sjukt svårt att avgöra vad som är "går tungt", de är ju trötta redan från början, så när man skall börja ana oråd är svårt att säga.

Bäst vore väl att bänka den som kidsen säger, går inte det (verkar vara ytterst få som kan göra det med 4x4 bilar), så försök leta upp en annan 100a och testa mot.

Låter inte bilen illa, ryker, går konstigt osv osv, så är det nog bara effekten av gammal bil du upplever.

Men återkoppla gärna om du hittar något.

• Like 4

Jag tror att om du får rensat insuget från all den geggan så borde du ju få lite mer pulver i motorn? 

Det är väl rätt enkelt att blockera EGRen på en 100a har jag läst på nått forum ( här kanske? ).

Spridarna håller väl inte för alltid på 100an heller så kan man få dom kontrollerade samtidigt med ventiljustering så kanske det dyker upp en vilsen ponny eller två till?

När jag gör " stor service " på min 120a så får alla givare en dos med därför ägnad spray. Sitter 3 stk ( säkert fler ) relativt lättåtkomligt. En på luftburken, en i intercoolern och en som har med turbon att göra ( oklart vad dess uppdrag är men givaren och filtret innan brukar bli ganska äckliga av avlagringar ).

Går det att lossa innerskärmen och kolla förbindelsen mellan snorkeln och luftburken? På 120an är det totalt 4 slangklämmor som kan jävlas och släppa igenom tjuvluft, osäker på hur 100an ser ut.  

Håller tummarna på att alla ponnys är på plats till du ska " föråka " Rumänien i sommar ;) :D .

Edit:

Om man vill och tar sig råd, så finns det ju bra med pulver att plocka ut ur den motorn. Se bild för inspiration :D .

Screenshot_20190415-201128_Chrome.thumb.jpg.68fd71ff8fae8203823a54e57d17087f.jpg

Edited by Wiberg Sr
  • Like 2

23 timmar sedan, MrWIB säger:

Som ägare till 100a med automat så skulle jag säga, det är nog som det skall vara ;)

Det är inga racerbilar direkt, med 35or blir det väl ännu värre ... 

Med det sagt, sjukt svårt att avgöra vad som är "går tungt", de är ju trötta redan från början, så när man skall börja ana oråd är svårt att säga.

Bäst vore väl att bänka den som kidsen säger, går inte det (verkar vara ytterst få som kan göra det med 4x4 bilar), så försök leta upp en annan 100a och testa mot.

Låter inte bilen illa, ryker, går konstigt osv osv, så är det nog bara effekten av gammal bil du upplever.

Men återkoppla gärna om du hittar något.

Hehe nej absolut ingen racebil, men jag kan inte släppa känslan av att där är något galet på gång 😂

Ingen service historik påvisar att ventijustering är gjord, så den kan ev. inte vara gjord på länge. När jag köpte den så var inte kamremmen bytt på länge heller.

Skall även kontrollera WG imorgon tänkte jag. Tycker Spool Up'en är extremt långsam, så ev. kärvande WG. 

• Like 1

46 minuter sedan, Wiberg Sr säger:

Jag tror att om du får rensat insuget från all den geggan så borde du ju få lite mer pulver i motorn? 

Det är väl rätt enkelt att blockera EGRen på en 100a har jag läst på nått forum ( här kanske? ).

Spridarna håller väl inte för alltid på 100an heller så kan man få dom kontrollerade samtidigt med ventiljustering så kanske det dyker upp en vilsen ponny eller två till?

När jag gör " stor service " på min 120a så får alla givare en dos med därför ägnad spray. Sitter 3 stk ( säkert fler ) relativt lättåtkomligt. En på luftburken, en i intercoolern och en som har med turbon att göra ( oklart vad dess uppdrag är men givaren och filtret innan brukar bli ganska äckliga av avlagringar ).

Går det att lossa innerskärmen och kolla förbindelsen mellan snorkeln och luftburken? På 120an är det totalt 4 slangklämmor som kan jävlas och släppa igenom tjuvluft, osäker på hur 100an ser ut.  

Håller tummarna på att alla ponnys är på plats till du ska " föråka " Rumänien i sommar ;) :D .

Edit:

Om man vill och tar sig råd, så finns det ju bra med pulver att plocka ut ur den motorn. Se bild för inspiration :D .

Jag tror också att den kommer gå lite bättre utan allt klet i insuget, om inte annat kommer det kännas betydligt bättre.

EGRen är blockerad sen ca 1000mil tillbaka, det är mer eller mindre bara att rycka en vakuumslang. Efter jag blockerade den fick bilen lite nytt liv igen, kändes lite friskare. Den kändes m.ao ännu tröttare förut.

Jaa, jag tänkte gå igenom alla givare och se. Någon av dem kanske är kassa, har inte hunnit studera hur just 1HD-FTE motorn är uppbyggd ännu, men en av dem kan eventuellt påverka mappningen eller något.

Jag tror den går att lossa, hoppas det i alla fall. :D Skall kolla det imorgon också.

Spridarna hade jag tänkt att göra en service på så småningom, hinner förmodligen inte med det innan resan dock. Men har hört att dom kan skapa en del problem om de inte är fullt friska.

Förra ägaren körde med två takts olja inblandat i tanken, och det skall inte vara bra enl. många, och lika många påstår att det är bra.. ja, vad ska man tro. :D

Hehe, har sett en del trimmade men det får bli på en icke-overland bil i så fall. Men kul kan man nog ha 😃

• Like 3