Jump to content
Sign in to follow this  
Toder

LSD bakaxel på LJ70

Recommended Posts

Upptäckte nyss att min LJ70 torde ha LSD på bakaxeln av info från plåten fram under huven, på brickan står 2W0FA11G145R151F som jag förstår det står, G för 8” kronhjul,  14 står för 4.875:1 växel och 5 står för 4 pin LSD, men då till min fråga hur funkar en lsd på en bil från tidigt 80 tal?, speciell olja lär ju krävas, men förutom det hur kommer jag märka om den funkar och vad ger det för fördelar? Enda lsd jag haft innan va på min A4 2.8 quattro där det va elektronisk lsd runt om som använde bromsarna på något sätt

 

sen vad står LJ70LV-MRXW för?  Jag vet att det är en LJ70 men resten LV-MRXW? Vars hittar man den infon, letat som en tok på nätet men inte hittat

Edited by Toder

Share this post


Link to post
Share on other sites

LSD står för Limited Slip Diffrencial (med reservation för stavningen ;-) ) dvs en lamell diff. Troligtvis fungerar den inte så bra längre såvida inte någon har justerat om den under åren som gått. 

 

LV-MRXW står för:

L = Lefthand drive

V= Hardtop

M= 5-växlad

R= Trimgrade Standard

X= Turbocharged

W= European market

 

/ Mecki

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svar, ja bakaxeln lär nog behöva lite uppfräschning, men har du någon koll på varför mitt 10 vin nummer är en 0 dvs årtal står inte på vin numret, också en udda grej, i reg papper står att årsmodell är uppskattad

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även jag blev lite nyfiken. Hoppas det är ok att jag slänger in en fråga i tråden.

Någon som vet var jag kan hitta instruktioner hur justering av LSD:n utförs?

Share this post


Link to post
Share on other sites

enl min bok går det inte justera, utan man byter diskarna samt brickorna.

samt att man ska ha rätt olja i.

men det är möjligt att man kan.  

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, Runekebab säger:

enl min bok går det inte justera, utan man byter diskarna samt brickorna.

 

Helt rätt, slarvigt skrivit av mig.

"Justering" brukar innebära att man fuskar till det och lägger brickor på fjädrarna för att öka trycket på lamellerna för att på så sätt kompencera för slitaget. 

/Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites
49 minuter sedan, Toder säger:

 har du någon koll på varför mitt 10 vin nummer är en 0 dvs årtal står inte på vin numret, också en udda grej, i reg papper står att årsmodell är uppskattad

Tyvärr , jag har inte heller hittat något om det.

/ Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bakdiffen på en LJ70 är av samma dimension som bla sitter på Supra MK3 (8.75") så det finns nya lameller till rätt bra priser på nätet, sen gör man som Mecki skriver och spänner extra så har man en fräsch lamelldiff med högre ingrepp än det var från början.. Rätt olja är som sagt också viktigt, ska vara sån LS tillsats i dem..

Edited by ewoldern
  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.