Jump to content
Sign in to follow this  
adventura

Adventura Hilux

Recommended Posts

Då var det dags att påbörja en till garagetråd om Hiluxen som tillkommit :) 

2017 års Hilux Premium med ynkliga 2500 mil som last.... Jag hämtade bilen i fredags och har hunnit avverka nästan 200 mil sen dess så vi har redan hunnit få lite kontakt....

Hiluxen stog högt i kurs vid valet av Pickup och det ända som talade emot var den lite klena motorn i jämförelse med konkurenterna. Det gick dock att lösa med lite hjälp från ett optimeringsföretag som igår avlämnade ett paket som snabbt blev installerat, effektuttaget ökad från 150hk till utlovat strax under 200hk, och gisses vilken skillnad på bil det blev :) 

Lite besviken blev jag även då det inte var centrallås på lämmen :(... Det gick dock att lösa med en beställning från Vool, dom kunde även ordna vindavvisare till rutorna, stenskottsskydd till huven och lite extraljus :) 

Näst på tur står lite redigare AT däck, annan fjädring, kåpa, nya stötfångare fram och bak och ev. ett ARB Lynx

Sen kan jag ju även nämna att BJ40n inte är glömd, men blästringen har dragit ut på tiden då fick ett storjobb... Men nu är ramen klar så uppdateringar på den kommer också snart.

• Like 8

@adventura Fin bil!

Om du inte redan kopplat in centrallåset. Jag har monterat centrallås-kit från trucker och beskrivningen va skit. I den här länken har du foto på de två kablarna, vit och svart, som du vill koppla in dig på. Mät så att du har +12V och -12V vid låst/öppen. Det finns en gummigenomföring under förarsätet där man kan dra in kabeln. 

• Like 2

Tackar, Nä jag har inte fått centrallåset ännu, men tipset tackar @Blackstream

Tror föresten att jag såg din bil parkerad utanför friidrottshallen för inte så länge sen, kan det stämma?

Du som kommit lite längre med ditt bygge har du kanske tips på hur stora hjul bilen klara av utan att det blir problem i hjulhusen?

Mvh Gustav

• Like 1

På 2019-04-04 på 22:13, adventura säger:

Tackar, Nä jag har inte fått centrallåset ännu, men tipset tackar @Blackstream

Tror föresten att jag såg din bil parkerad utanför friidrottshallen för inte så länge sen, kan det stämma?

Du som kommit lite längre med ditt bygge har du kanske tips på hur stora hjul bilen klara av utan att det blir problem i hjulhusen?

Mvh Gustav

Ja, du e ju Västeråsare!  Jo visst, båda kidsen kör friidrott så jag hänger där en del. 

Det är tyvärr väldigt trångt i hjulhusen på Revon. Min setup:

Sommar

• Mickey Thompson Classic III 16" ET0.  Det e ju +30 original, man vill flytta ut lagom mycket, mer än 0 kan bli sämre om man inte gör mods för större hjul. Vissa 16"-fälg passar.
  • 2" Ironman-höjning. 
  • BFGoodrich All Terrain T/A KO2 265/75 R16 (31,7")
  • Täljt lite i plasten
  • Rubbar lite vid sväng o flex i främre hjulhus, baksida mot stänkskyddet.

Vinter

• 245/75/17, (31,5") rubbade lite innan jag täljde lite i plasten

Vad jag luskat ut på diverse forum för att få plats med 33"

• Mer än 2"-höjning (ev diffdrop-kit?)
  • Bullbar som gör att man får mer utrymme framåt
  • Castorvinkel max framåt
  • ET0-ET10

Här finns en tråd i ämnet

• Like 2

Oj det var mycket matnyttigt 😁, tror nästan jag måste få göra ett studiebesök och kika på din ögonsten!

Jasså, ja då kanske vi ses på friidrotten, har en tjej som kör hårt i friidrottshallen :) 

• Like 1

14 timmar sedan, adventura säger:

Oj det var mycket matnyttigt 😁, tror nästan jag måste få göra ett studiebesök och kika på din ögonsten!

Jasså, ja då kanske vi ses på friidrotten, har en tjej som kör hårt i friidrottshallen :) 

Absolut! 

På 2019-04-08 på 08:37, Blackstream säger:

Vad jag luskat ut på diverse forum för att få plats med 33"

• Mer än 2"-höjning (ev diffdrop-kit?)
  • Bullbar som gör att man får mer utrymme framåt
  • Castorvinkel max framåt
  • ET0-ET10

Här finns en tråd i ämnet

Glömde att man även måste byta länkarm

Mina uppdateringar går lite långsamt just nu, svårt att få ihop tid till garagenöjen :(....

En liten uppdatering dock, nymonterad kåpa igårkväll.... Det blev en Alpha GSX kåpa... Tanken var att det skulle bli en Alukåpa men eftersom denna fanns färdig lackad i lager med 2 dagars leveranstid (och behovet var stort) så fick det bli en glasfiberkåpa ändå. Lite bra finesser med Centrallås på alla luckor samt en enklar isolering på insidan var stora plus.

Får väl se om den kommer att överleva, men den är snygg åtminstone :) 

F7E05C43-4EAA-478C-B03E-140F91C381D6.png

• Like 3

Beställ nu islandsbreddare och ta fram tigersågen i helgen, de där hjulhusen går ju inte i några rediga hjul i 😉

• Haha 2

7 timmar sedan, ewoldern säger:

Beställ nu islandsbreddare och ta fram tigersågen i helgen, de där hjulhusen går ju inte i några rediga hjul i 😉

Vaaa,, gillar du inte mina hjul Erik??? De är ju för tusan 265/60 R18.... Å det är ju mer utmaning att köra offroad på små hjul :) 

Dessutom så ju dom här större än hjulen du köpte av mig i vintras, jag har dock inte sett någon bild på hur 42an såg ut med det montaget...  

Breddare ska det bli, dock inga islandsskärmar..... Ny front ska hjälpa till att underlätta det problemet i framskärmarna sen hoppas jag att en liten höjning också ska kunna göra så att lite större hjul får plats....

Undersöker detta vidare så får vi se hur stora hjul det kan bli... Men några 35or kommer det ju inte få plats.... J

• Like 1

Snyggt!

På 2019-04-24 på 23:36, adventura säger:

Mina uppdateringar går lite långsamt just nu, svårt att få ihop tid till garagenöjen :(....

En liten uppdatering dock, nymonterad kåpa igårkväll.... Det blev en Alpha GSX kåpa... Tanken var att det skulle bli en Alukåpa men eftersom denna fanns färdig lackad i lager med 2 dagars leveranstid (och behovet var stort) så fick det bli en glasfiberkåpa ändå. Lite bra finesser med Centrallås på alla luckor samt en enklar isolering på insidan var stora plus.

Får väl se om den kommer att överleva, men den är snygg åtminstone :) 

F7E05C43-4EAA-478C-B03E-140F91C381D6.png

Snyggt vad har du för profil på däcken?

Tack tack, det är 265/60 R18 som sitter på för stunden.....

On 4/25/2019 at 7:42 PM, adventura said:

Vaaa,, gillar du inte mina hjul Erik??? De är ju för tusan 265/60 R18.... Å det är ju mer utmaning att köra offroad på små hjul :) 

Dessutom så ju dom här större än hjulen du köpte av mig i vintras, jag har dock inte sett någon bild på hur 42an såg ut med det montaget...  

Breddare ska det bli, dock inga islandsskärmar..... Ny front ska hjälpa till att underlätta det problemet i framskärmarna sen hoppas jag att en liten höjning också ska kunna göra så att lite större hjul får plats....

Undersöker detta vidare så får vi se hur stora hjul det kan bli... Men några 35or kommer det ju inte få plats.... J

Man vet ju aldrig om man vill köra original när man blir gammal och då behövs ju spännringshjulen :roll:

Hur har det gått med kaross på din 40, blir det en helt ny?:geek:

• Like 1

43 minuter sedan, ewoldern säger:

Man vet ju aldrig om man vill köra original när man blir gammal och då behövs ju spännringshjulen :roll:

Hur har det gått med kaross på din 40, blir det en helt ny?:geek:

Nä så sant, kanske blir väldigt nostalgisk på äldre dagar :)

40an går sakta framåt, har haft så otroligt mycket att göra med firman så jag har nästan inte hunnit med allt. Ramen mm är blästrad och klar för mig att hämta men jag har inte hunnit med det ännu.... Å ja det blir nog en ny kaross på den, lite fusk kanske men oj vad jag kommer att spara tid på det.... och slår jag ut vad ekonomiplåten skulle hamna på i pengar så får jag betala 50% av en ny kaross +Därtill många många timmar med svetsen... Timmar är ju dessutom en bristvara nu för tiden, jag har fått inför ransoneringskuponger för min tid :( ....

Idag har jag dock ransonerat några timmar i garaget, så nu har hiluxen fått lite kärlek, med nya Breddare, Vindavvisare på huv och dörrar, easydown beslag samt tätning av bakläm, plus lite annat smått och gott.... ser lite klen ut utan höjning och nya hjul, men det kommer det med....CF4F4D87-5A7F-46A7-B50B-D4D74734A13F.thumb.jpeg.62eb403315d6a9c04d3befc5397ae54c.jpeg

• Like 7

Ja men då händer det ju en hel del! Jo tiden vet man hur det är med, man får gå ut i garaget när resten av familjen gått o lagt sig :roll:

fick på nya kut snake breddare på min 75a för ett tag sen, vart kom de du satte på hiluxen ifrån? 

13 timmar sedan, ewoldern säger:

Ja men då händer det ju en hel del! Jo tiden vet man hur det är med, man får gå ut i garaget när resten av familjen gått o lagt sig :roll:

fick på nya kut snake breddare på min 75a för ett tag sen, vart kom de du satte på hiluxen ifrån? 

Haha ja nattskift i garaget har man ju haft några gånger :)...

Jasså breddare på 75an, det har jag missat Jag ska kika in i din tråd! Mina breddare blev ett impulsinköp när jag passerade Trucker i Fredags, Fanns på lagret så det vara bara att slänga på flaket :) 

• Like 1

Jag är på jakt efter utdragbara lådor till flaket, i första hand är det Ett ”färdigt lådsystem” jag vill ha tag på. 

Någon som har tips om något bra system?

I andra hand så kan jag tänka mig att bygga själv, men var hittar man expansionsbeslag som klarar tung last och dessutom är typ 100cm?

Inte världens snabbaste tempo för stunden, varesig på BJ40an eller Hiluxen, men idag kom iaf. en trevlig leverans som ska monteras så snart som möjligt (läs inom skälig tid)....

Om jag får säga det själv så tycker jag att designen är utomordentligt snygg :)

Kommer förstås lite bilder från när montaget är klart sen också....

C8D9137F-3A03-44BF-9655-A1F83FBEB6B2.jpeg

C0693923-B14B-4625-A937-878C966350A4.jpeg

• Like 7