Gå till innehåll
kiwisailor

Hur är FJ Cruiser att äga?

Rekommendera Poster

Tjena!

Efter en resa till Kruger Parken i Sydafrika fick jag upp ögonen för FJ Cruisern som totalt dominera som lervägarnas okrönta konungar där. Aldrig i mitt liv har jag sett en sån konstig bil. Jag vet fortfarande inte om den är snygg. Eller jo, det är nog den absolut coolaste bil jag sett i hela mitt liv. Men jag vet inte riktigt varför. Efter att ha grunnat på detta något år har jag landat i att jag måste ha en.

Men hur är dom att äga till vardags? Jag har läst massor om bilen, många tycker att den är ful och klumpig. Andra tycker att det är den perfekta 4x4 som funkar både till vardags och helgäventyr på skogsstigar. Hoppas att det finns FJ Cruiser ägare här som kan ge sin bild av hur bilen är att äga. Alla erfarenheter om så bara provkörningar är också välkomna!

En annan fråga är vad ni tror om chanserna att hitta en bil av årsmodell 2010> i Sverige? De flesta jag ser på blocket idag är 2007-2009. Känns lite väl gammalt tycker jag och har hört att 2010 är en bra modell. Jag vill inte heller gärna köpa en bil med hastighetsmätaren i mph som alla USA importerade bilar verkar ha.

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De är ju skitcoola, tänk o haft en gul😎

Jag hade bestämt mig för en fj för något år sedan och provkörde en bil och skulle hämta en annan, dock blev det ingen affär då skicket ej var som sagt när jag rest för att hämta bilen..

Det är jäkligt trevliga att köra, det enda negativa är väl att pga sin design så får man kasta sig runt lite i bilen för att kunna se (små rutor och grova stolpar..).

En sån bil man inte blir uttråkad av att köra då inredningen är cool med inlägg av den yttre färgen och bensin motorn är bra ork i.

De som jag sett har haft både mph och kilometerskala i instrumentet.

Finns alltid en del till salu i exempel tyskland om du tittar på mobile.de annars är de ju poppis i USA..

Vet en till salu här på Gotland, men det beror på hur pedant du är då den ej är någon showbil i skick..

De flesta här är importerade i de årsmodellerna du skriver när de var ganska nya och heta på marknaden.. Ska du hitta en nyare så får du nog titta utomlands.

De gillar bensin, tänk på det innan ev köp beroende på hur mkt du kör..

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar!

Det såldes en FJ Cruiser nyligen på Kvdbil. Har en bevakning på blocket efter FJ och nu såg jag att samma bil nu ligger där i en annons från BD-bil. Slutpriset på Kvdbil verkar ha varit runt 190.000, BD-bil säljer den vidare för 250.000.

https://www.blocket.se/vi/84166235.htm

Vad skulle ni säga att den bilen är värd?

Vad drar en FJ i blandad körning/landsväg tror ni?

Redigerad av kiwisailor

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle ge 140 för en blå fj 2007a som legat ute ett tag på blocket när jag skulle köpa. Den hade gått ungefär 16k mil och var väl i ganska bra skick. Denna ser ju fin ut men för de pengarna kan du ju köpa någon nyare utomlands för de pengarna..

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?dam=0&id=264561479&ms=24100%3B38&scopeId=C&sfmr=false&vc=Car

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?dam=0&id=275118282&ms=24100%3B38&scopeId=C&sfmr=false&vc=Car

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?dam=0&id=274206933&ms=24100%3B38&scopeId=C&sfmr=false&vc=Car

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, ny reg medlem här.

Köpte fj för drygt 3 år sedan, ångrar mej inte. Nybilskänsla efter 12 år ca 75000 miles. Ca 3400:- i årligskatt.

Lägsta förbrukningen 1,19 vid långkörning luleå- nynäshamn.

Högsta 1,45. Brukar ligga på 1,3 i snitt

Kör ca 2 tankar i mån, räknar på förbrukning varje gång. Mjuk på gasen. 

Du ser över dom flesta fordon, lätt att planera körningen.

Servar själv, olja+ filter bytt på en kvart.

Diff och fördelningslåda+ smörjaknutar tog 1tim första gången.

Torkarblad från biltema 3st, 29kr st.

Den är inte så förtjust i spåriga isvägar pga kort hjulbas.

Fastnar varken i snö eller sand.

Lycka till önskar Bjarne🤠

• Like 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se till att göra en ordentlig bakgrundskontroll på alla objekt du kollar på. Sök på bilens chassinummer/vin-code på Google eller ta en Carfax. Jag har från och till tittat efter en Fj Cruiser och gjort lite sökningar på de bilar jag spanat på. Finns tyvärr en hel del bilar med tveksam historik i Sverige. En till synes fin lågmilare visade sig vara voltad och upplagad i Mellanöstern (man hade bytt hela karossen), en annan  visade sig ha salvage title från USA och har sedan tagits in via Baltikum där den lagats upp och sedan sålts till Sverige.

Redigerad av soll
  • Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick svar från Transportstyrelsen idag, kanske kan roa någon annan också.

"CNX460 är registrerad som TOYOTA FJ CRUISER årsmodell 2009.

Jag hittar 11 st fordon registrerade som Toyota FJ CRUISER med eller utan andra beteckningar. Årsmodell 2009 och nyare

De fördelar sig på årsmodell enligt följande:

Årsmodell

Antal

2009

1

2010

2

2011

1

2012

4

2014

3

Det kan finnas fler, men de är i så fall registrerade på något annat sätt. Att det ser så olika ut i registret beror på att registreringarna sker manuellt och det skapar stort utrymme för registrerarens egna tolkning av den ursprungliga fordonshandlingen. Hur det ser ut i registret beror alltså på hur den som registrerar knappar in informationen i Vägtrafikregistret - med stavfel och allt. Eller med andra ord – två identiska fordon kan se lika, snarlika eller helt olika ut i Vägtrafikregistret efter registrering och det är därför svårt för oss att säga exakt hur många som finns av en viss modell."

Om det bara finns 11st FJ Cruisers i Sverige är nog chanserna i princip obefintliga att lyckas hitta en till salu på beg.marknaden just när det passar mig att byta bil.

Har kollat lite på importbil.se. Någon som har erfarenhet av dem? De erbjuder finansiering vilket är trevligt om man inte har 250.000 under madrassen.

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enl www.car.info så finns det 69 registrerade nu. För 3år sedan var det 72. 2 på skroten 1 är såld till finland tror jag. Snöa inte in på 09 och nyare, alla är i stort samma bil.

När jag köpte min så scannade jag nätet på tidigare försäljningar, samlade ca 10 regnr. SMSade ägarna och frågade om dom ville sälja. Haha svarade alla utom en.  Mvh bjarne.

Hej, ny reg medlem här.

Köpte fj för drygt 3 år sedan, ångrar mej inte. Nybilskänsla efter 12 år ca 75000 miles. Ca 3400:- i årligskatt.

Lägsta förbrukningen 1,19 vid långkörning luleå- nynäshamn.

Högsta 1,45. Brukar ligga på 1,3 i snitt

Kör ca 2 tankar i mån, räknar på förbrukning varje gång. Mjuk på gasen. 

Du ser över dom flesta fordon, lätt att planera körningen.

Servar själv, olja+ filter bytt på en kvart.

Diff och fördelningslåda+ smörjaknutar tog 1tim första gången.

Torkarblad från biltema 3st, 29kr st.

Den är inte så förtjust i spåriga isvägar pga kort hjulbas.

Fastnar varken i snö eller sand.

Lycka till önskar Bjarne🤠

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, sitter och drömmer fortfarande 😁

https://m.mobile.de/auto/search.html?ms=24100%3B38%3B%3B&cn=DE&dam=0&md=38&mk=24100&od=up&p=%3A20000&s=Car&sb=std&vc=Car&fe!=EXPORT

Verkar som att man får betala runt 160-170 tusen SEK för en 07/08 som gått 20t mil i Tyskland. Importkostnader mm  så blir det ännu dyrare. 

Vad tycker ni om de priserna, är de rimliga?

Redigerad av kiwisailor
Stavfel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.