Jump to content
Sign in to follow this  
Toder

krävs lastgaller besiktning

Recommended Posts

Krävs fortfarande lastgaller vid besiktning av LB? För min lj70 saknar lastgaller och jag har inget galler liggandes att montera i den heller. Men har hört att det inte behövs längre. Någon som har koll?

4 minuter sedan, Runekebab säger:

Nej, inte om den redan är lb reggad.

Det är en vanlig kontrollbesiktning som ska göras framöver. Den har inte varit besiktad sedan 2008, och reggades in som LB 2003. 

I dag är det föraransvar som gäller. 

Det innebär att även om inte besiktningen anmärker på att din bil saknar lastgaller mm som det faktiskt är krav på, så är det förarens ansvar att bilen uppfyller gällande krav och har rätt utrustning. Försäkringsbolagen har blivit mycket tuffare och ersätter inte tex skador om det går att koppla till brister i bilen eller kravställd utrustning. 

22 minuter sedan, MFI9 säger:

I dag är det föraransvar som gäller. 

Det innebär att även om inte besiktningen anmärker på att din bil saknar lastgaller mm som det faktiskt är krav på, så är det förarens ansvar att bilen uppfyller gällande krav och har rätt utrustning. Försäkringsbolagen har blivit mycket tuffare och ersätter inte tex skador om det går att koppla till brister i bilen eller kravställd utrustning. 

Ja men, är det fortfarande krav på lastgaller? Känns som jag har sjuttioelva andra saker att lägga energin på med å få den besiktningsredo, så om lastgaller inte krävs så skippar jag nog det, har enda räknat med att få en del 2or, och rutan blir en chansning också. Men den ska bytas i sommar

Besiktigade min BJ75 (LB-reg) några gånger med baksäte i och utan galler , inte ett ord på besiktningen :) det var skicket på bilen som besiktningsman var mycket mer intresserad av :D  Däremot kan polisen ha synpunkter på detta om man blir stoppad längs vägen...

• Like 2

Besiktigat massor me gånger utan galler å äger inget heller, blivit stoppad av polisen me.

Skit i gallret å kör in,

det är inget krav 

2009 29e april upphörde den lagen.

men du får inte ha något löst där bak om polisen stoppar dej. allt måste va fast surrat.

men kravet på galler är borta

Jag hade först ett hemma anpassat galler i min förra Bj75a som inte uppfyllde kraven för ett galler pga stora glipor.... då gnällde besiktningsmannen men bilen gick igenom.....

Vid nästa besiktning var bilen utan, då sa dom ingenting

3e besiktningen hade jag byggt en lasvägg (stålstomme, isolering och plyfabeklädnad med en finurlig dold dörr) den var inte helt klar och skakande beklädnad. Då var reaktionen att det var ett snyggt bygge....

4e gången var den klädd i svart filtmatta och då fick jag ingen reaktion alls.

Jag säger som @Runekebab, kör in utan.... Det värsta som kan hända är att du får göra ett återbesök.

• Like 4

Jag testade för ett par veckor sedan att besikta lastbilsreggad HDJ100 utan galler och mittersta sätesraden monterad. Det blev underkänt. Enligt hon som utförde besiktningen gick det bra att jag inte hade lastförskjutningsskydd men fick inte ha fler sittplatser än bilen är registrerad med. Har som många andra tidigare lyckats med detta men nu var det kanske fel dag... Tänkte att det borde gå bra att frakta säten fastskruvat men skulle ha valt spännband.

Ringde sedan till deras tekniska support och han jag fick prata med där menade att polisen bett dem hålla bättre koll på detta?

• Like 3
  • Thanks 1

På 2019-02-28 på 16:41, Toder säger:

Krävs fortfarande lastgaller vid besiktning av LB?

Hur gick det till sist med besiktningen? 

Btw: såg att du var hemmahörande i Öset du med, kul att det är fler från Stan här på forumet :-)