Gå till innehåll
Robert

Däck! Största storleken

Rekommendera Poster

275/65r18 och STT PRO är det största möjliga jag kan ha på min bil med original höjd (med KDSS)

min L-C är en 150 premium 2014

B09A2092-E816-4D92-AD6D-33BC5349568D.jpeg

20A350B6-65F9-4ADA-B704-07F0AAD3E169.jpeg

F72B78BE-08A1-402E-99FC-E4177AB55E2E.jpeg

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snyggt!

Har själv sökt i ämnet på nätet och inte hittat något bra svar.

Funkar det bra? Det tar inte i någonstans? Har du samma storlek på reservhjulet? Kan man (till nöds) använda org reservhjul utan att förstöra drivlinan?

Vad har du för plattform på taket?

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Robert, Har din 2014 2.8 eller 3.0 litersmotorn? Vad har du för uppfattning om förbrukningen? Medel osv. Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
16 timmar sedan, SkogsJona säger:

Robert, Har din 2014 2.8 eller 3.0 litersmotorn? Vad har du för uppfattning om förbrukningen? Medel osv. Mvh 

Den har 3,0 190hk och förbrukningen med 275`orna ligger på ca 0,95 (landsväg)

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-02-26 på 16:05, Ribon säger:

Snyggt!

Har själv sökt i ämnet på nätet och inte hittat något bra svar.

Funkar det bra? Det tar inte i någonstans? Har du samma storlek på reservhjulet? Kan man (till nöds) använda org reservhjul utan att förstöra drivlinan?

Vad har du för plattform på taket?

Mvh

Det tar inte i någonstans och jag har inte bytt reservhjulet under (reservhjul kommer på släpet) och plattformen kommer från lastkorgen.se

har inte kollat med drivlina mm angående hur det funkar att använda reservhjulet(pratade med Land Rover när jag körde med Discovery 3 och då fick jag en procentsats som det fick skilja på däcken, har inte hittat info om detta till 150`an tyvärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Robert säger:

Den har 3,0 190hk och förbrukningen med 275`orna ligger på ca 0,95 (landsväg)

Okej. Jag har en likadan bil men nu med takbox och vinterdäck går den knappt under 1,2 liter milen.. Kanske inget speciellt fel på bilen men det känns lite saftigt. Börjar fundera på att göra nån motoroptimering med chip eller box. 

Förbrukningen kan verkligen skilja mellan likadana bilar. På Hiluxforum verkar samma bilmodell dra allt mellan 0,80 blandad till 1,1 typ.. sen påverkar ju körstil verkligen men det billigaste jag kört Pradon är 0,85 och det var långtur till fjälls sommartid. 

Hade en manuell Hilux med camper på flaket. Den var verkligen maxlastad och överlastad vid körning men drog sällan mer än 1,2 liter milen. Därför känns det märkligt att Pradon behöver vara så törstig.. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är är farten är helt avgörande för förbrukningen på stora bilar. Så fort man kommer över 110km/h drar det iväg.

Nya dieselbilars avgasrening verkar också göra att förbrukningen ökar. Vi hade en 2012 Ford Ranger som bara hade partikelfilter. Den körde vi konstant på 0,9l/mil. Förra året bytte vi till 2018 Ford Ranger som utöver partikelfilter har Adblue. Den ligger hittills sällan under 1,1l/mil blandad körning.

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar ang däck o plattform!

Ang förbrukning, min 12 a med 3.0 motor drog 1,1l/mil på en 30 milstur. 6 pers+rottweiler i bilen och stor fullpackad takbox o dubbade vinterdäck. 70,80 o lite motorväg i laglig fart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett litet tips som kanske hjälper till med att förbättra förbrukningen!

när jag köpte bilen så drog den ca 1dl mer än vad den gör nu :( kollade över bromsarna (bytte belägg) och märkte att alla kärvade i oken, var noga med inpassning samt alupasta på kanterna (bromsbeläggen) gjorde att de "flöt" lätt i oken.

Detta kan vara ett litet tips!

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2019-03-06 på 14:27, Robert säger:

Ett litet tips som kanske hjälper till med att förbättra förbrukningen!

när jag köpte bilen så drog den ca 1dl mer än vad den gör nu :( kollade över bromsarna (bytte belägg) och märkte att alla kärvade i oken, var noga med inpassning samt alupasta på kanterna (bromsbeläggen) gjorde att de "flöt" lätt i oken.

Detta kan vara ett litet tips!

Har faktiskt misstänkt detta, att bromsarna ibland ligger på. Har haft känslan att skivorna varit väldigt varma trots att man knappt bromsat. I servicehistoriken har faktiskt belägg och skivor bytts med kommentaren goodwill. Kanske är ett vanligt problem att bromsarna strular lite. Får bli en översyn. 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.