Jump to content
Sign in to follow this  
ozzian

Köptips på begagnad LC 150

Recommended Posts

Hejsan alla LC människor!

 

Jag är sugen på en begagnad men undrar vilka årsmodeller som man ska passa sig för?

Om man inte vill lägga massa servicepengar hur gammal vågar man köpa?

173,190hk?

 

Tittar på 2013-2015 men vill som sagt inte vara på verkstaden hela tiden.

Sjusits är ej någon fördel, men gärna massa utrustning.

 

Jag ska ha den som jakt/fiske/resebil.

Norrland som Polen är resmålen.

Vad ska jag titta efter?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej

Jag köpte min 2016 års modell under våren 2017 och är väldigt nöjd.

Den var sju-sits och det är, som du skriver, ingen fördel. Klart tvärtom...  jag har monterat ur extraraden (45 min). Dock blir bilen då naken, in på plåten och man får isolera o bygga golv.

 

2015 kom 2.8 motorn och bilen låter då mindre ”traktor” och den drar även ca decilitern mindre (på papperet).

Andra saker som kan skilja mellan de årsmodellerna du kikar på är USB, iPhone, Blietooth-anslutningar mm.

 

De flesta bilarna som säljs här är ”Nordic”-anpassade med dubbla startbatterier, defroster i rutan, värme i ratt o speglar etc.

 

Bilarna varierar kraftigt i pris hos handlare och det som skiljer är bl.a om de har spärrar i mitt-diff, bakre diff samt funktionerna terrain response, 360 graders kamera osv (ingår i ngt ”Offroad-package”).

 

Skall du senare skaffa ngn form av roof platform (typ Rhino rack Pioneer platform) är det ingen fördel med att ha rails på taket. Då har man hellre en annan infästning (backbone tror jag den hette).

 

En annan sak som finns till fem-sits (men inte sju-sits) är standard lastgaller i metall.

 

Bra tillbehörssida är kaon.au som skickat mig prylar som inte finns i Europa.  Även Taubenreuther.de har varit kanon.

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 sits är väl generellt 20-40 tusen billigare begagnad. Fick den uppfattningen när jag letade iaf. Själv är jag rädd finesser som adblue och euro 6 funktioner. Tänker att det bara är nått som kommer kosta i längden. Min -2014 med 3.0 liter motorn är rätt törstig, speciellt nu med takbox och vinterföre så om förbrukningen spelar roll kanske 2.8an lönar sig. Den drar 1,2 liter milen blandad. 

 

Utrustningspaketen gör ganska mycket extra på nypriset . Extra sätesraden verkar kosta runt 10 extra så köper man en ny kan det kanske vara klokt att ta med det då det påverkar andrahandsvärdet ganska mycket. Jag skulle nog inte vilja vara utan 360 kamerorna då bilen är stor, offroadfunktionerna så som dynamiskt fjädringsaystem och bakdiff behöver nog ganska få personer även om jag gillar att det finns. Har inte behövt det ännu.

 

Problemet nu är väl att många försvinner på export så dom billiga försvinner snabbt. Kronan är ju värdelös.

 

För övrigt tror jag att kvalitetsgarantin man kan få om man köper av toyotahandlare kan vara värt en extra peng. 

 

Lycka till. Mvh 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-01-26 på 11:52, cervo99 säger:

Hej

Jag köpte min 2016 års modell under våren 2017 och är väldigt nöjd.

Den var sju-sits och det är, som du skriver, ingen fördel. Klart tvärtom...  jag har monterat ur extraraden (45 min). Dock blir bilen då naken, in på plåten och man får isolera o bygga golv.

 

2015 kom 2.8 motorn och bilen låter då mindre ”traktor” och den drar även ca decilitern mindre (på papperet).

Andra saker som kan skilja mellan de årsmodellerna du kikar på är USB, iPhone, Blietooth-anslutningar mm.

 

De flesta bilarna som säljs här är ”Nordic”-anpassade med dubbla startbatterier, defroster i rutan, värme i ratt o speglar etc.

 

Bilarna varierar kraftigt i pris hos handlare och det som skiljer är bl.a om de har spärrar i mitt-diff, bakre diff samt funktionerna terrain response, 360 graders kamera osv (ingår i ngt ”Offroad-package”).

 

Skall du senare skaffa ngn form av roof platform (typ Rhino rack Pioneer platform) är det ingen fördel med att ha rails på taket. Då har man hellre en annan infästning (backbone tror jag den hette).

 

En annan sak som finns till fem-sits (men inte sju-sits) är standard lastgaller i metall.

 

Bra tillbehörssida är kaon.au som skickat mig prylar som inte finns i Europa.  Även Taubenreuther.de har varit kanon.

 

Tack 

så du anser inte äldre än 2015 och helst 5 sits utan takreels?

hur är det med diff, något som är viktigt, jag kommer inte att köra i sandöken eller på leråkrar, men traktorvägar kan det bli och resor till vinterskidorter.

 

Är en 200 dyrare i drift än en 150?

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2019-02-01 på 17:15, SkogsJona säger:

5 sits är väl generellt 20-40 tusen billigare begagnad. Fick den uppfattningen när jag letade iaf. Själv är jag rädd finesser som adblue och euro 6 funktioner. Tänker att det bara är nått som kommer kosta i längden. Min -2014 med 3.0 liter motorn är rätt törstig, speciellt nu med takbox och vinterföre så om förbrukningen spelar roll kanske 2.8an lönar sig. Den drar 1,2 liter milen blandad. 

 

Utrustningspaketen gör ganska mycket extra på nypriset . Extra sätesraden verkar kosta runt 10 extra så köper man en ny kan det kanske vara klokt att ta med det då det påverkar andrahandsvärdet ganska mycket. Jag skulle nog inte vilja vara utan 360 kamerorna då bilen är stor, offroadfunktionerna så som dynamiskt fjädringsaystem och bakdiff behöver nog ganska få personer även om jag gillar att det finns. Har inte behövt det ännu.

 

Problemet nu är väl att många försvinner på export så dom billiga försvinner snabbt. Kronan är ju värdelös.

 

För övrigt tror jag att kvalitetsgarantin man kan få om man köper av toyotahandlare kan vara värt en extra peng. 

 

Lycka till. Mvh 

Även tack till dig

 

Ok som begagnad så blir då femsitsen betydligt billigare.

det med offroad vet ja inte, som jag skrev ovan kommer jag inte köra på leråkrar eller sandöken men vinter i fjället och norrlands grusvägarna kan vara riktigt guppiga/skakiga, kan dynamiskt fjädersystem hjälpa där?

 

Jag hade nyss en v6 amarok och den var grym men nu behöver jag inte flaket, därav LC.

Och jag värderar nog framkomligheten mer än att köra i 150 till norrland.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.