Jump to content

Recommended Posts

3 timmar sedan, Halvvägs säger:

Hej, igen. Skall försöka göra ett par bilder under resan och dokumentera om det finns intresse. Det är som sagt en liten chansning det hela men det värsta är väl att bilen går sönder. Skall bli roligt att gunga fram genom Europa. Säljaren slängde med plåtfälgar med 275/70 med snällt landsvägsmönster så att jag slipper köra på M/T däck.

mvh, K

You must be kidding :D 

Det kommer säkert att gå bra. Lycka till!

• Haha 1

Hej, allesammans!
Det var ett tag sedan jag tog hem bilen från Spanien. Har fått slicka mina sår ordentligt efter detta köp. Borde vara så pass erfaren efter alla bil affärer jag gjort under alla år i sverige samt utomlands. Skulle såklart tittat på bilen själv på plats och inte låtit folk som inte förstår sig på hur en bil skall se ut och uppföra sig. Nästa gång så vet jag :-).Bilen i sig är rostfri vilket är det som är viktigast för mig. Men sedan är jag lite imponerad över att typ allting är trasigt mer eller mindre. Vet inte hur man kan laga allting med små plåtskruvar och lim. Mina döttrar hade kunnat göra allt 10ggr bättre än vad klåparen gjort med bilen. Resan upp till Sverige gick utan missöden och den drog 1dl olja på 340mil vilket måste vara ok enligt mitt tycke. Precis hemma så rasade hjullager och den "nyservade" dieselpumpen. Har beställt en diger lista från Micky och lämnat in pumpen + turbon på renovering samt kardanaxel/bak.
En vänlig själ här på forumet (Eric) förser mig med lite överblivet (stolar/matta) så att jag kan få ihop inredningen på något sätt :-). Får ta allt eftersom. Nu blev det som vanligt dvs att man köper ett objekt lite för dyrt för att sedan åtgärda det hela och ta den kostnaden istället för att köpa en dyr och "klar" bil.
Har accepterat detta nu så det är bara att kavla upp armarna och ta vid det hela i omgångar. hjullager, kors, styrleder, stötdämpare, fjädrar, bussningar, packningar + en hel del andra delar på väg hem från Frankrike. Fick precis ett samtal från pump renoveraren som efterlyser ifall det finns någon på detta forum som sitter på  en pump i bra eller dåligt skick eftersom jag behöver delar som är svåra att få tag i och har lång leveranstid. Det är en pump till en 12ventilare årsmodell -94
Haft mycket på jobbet och därför inte uppdaterat det som hänt efter resan upp till Sverige. Måste annars säga att den är ortoligt skön att köra trots nedsutten förarstol. Körde i snitt 85mil per dag i fyra dagar och hade inte det minsta ont i kroppen vilket är omöjligt med min 150:a. Förbrukningen stannade uppmätt med gps på 1.1 liter och då pendlade det mellan 100-110km/h vilket får anses som klart ok. Min dotter klagade inte en enda gång så det var bra betyg.
Kommer att börja ta lite foton allt eftersom så att ni kan följa resan från sliten till fin bil igen!
Mvh, Kristian

• Like 7

Hei Kristian!

Synd å høre at du ikke fikk det du trodde ved kjøpet, men godt å høre at den er god å kjøre i alle fall, og siden dette er en rustfri 80, så er det vel mulig å redde stort sett alt 👍

Følger deg gjerne på veien til FIN 80

igjen og ser frem til både bilder og oppdateringer  

mvh Ivar 

På detta vis är det nästan alltid, jag har kommit fram till att vi människor har väldigt olika uppfattning om ord som fin, rostfri och väl fungerade etc genom åren man bytt och testat massor av olika bilar..:roll: 

Tråkigt att det var så mycket fel på bilen men du har förhoppningsvis en bra grund att jobba med! 

Beg. dieselpump borde du kunna hitta i England.

Hej! Grattis till köpet.

Kolla in https://partsouq.com/

Har handlat lite svårhittade delar där när jag hade min 80’a till rätt bra priser även efter staten och postnord har roffat åt sig sin del av arvodet. Snabba leveranser!

Trist med skicket på bilen men nu har du ju, som redan tidigare skrivits i tråden, en bra utgångspunkt i alla fall. Att laga trasiga delar känns mer överkomligt än att bota rostmask tänker jag?

Har i svaga ögonblick fått för mig att byta Snövit mot en 80ia men det som stoppar mig är bland annat att jag inte orkar bygga en ny turrigg från början. Men när jag blir stor så kanske det dyker upp en fullkittad och fräsch som jag bara måste ha ;) . Ska på Norsk Land Cruiser Klubbs årsträff i helgen, vem vet, jag kanske blir vuxen redan då :D .

Vi håller tummar för att resan mot återställande går någorlunda smutt och hoppas på rejält med bilder under vägen!

Skulle nog inte förvänta mig en bil från iberiska halvön, eller sydeuropa, att vara i fantastiskt skick.
Men rostfri, till skillnad från nordeuropa där vi kanske servar bilarna bättre.
Garry på https://80breaker.com/ har delar till 80 och 100-serien. Hyfsade priser.
De han får in är dock ofta farm trucks som haft ett svårt liv, rostiga skitiga och körda på vegetabilisk olja som brukar klogga igen systemet ffa bränslepumparna. 
Kan vara bra att veta. Jag har varit där några gånger. Trevlig kille som kan bilarna.

• Like 1