Gå till innehåll

Hdj 80 1992


Halvvägs

Rekommendera Poster

3 timmar sedan, Halvvägs säger:

Hej, igen. Skall försöka göra ett par bilder under resan och dokumentera om det finns intresse. Det är som sagt en liten chansning det hela men det värsta är väl att bilen går sönder. Skall bli roligt att gunga fram genom Europa. Säljaren slängde med plåtfälgar med 275/70 med snällt landsvägsmönster så att jag slipper köra på M/T däck.

mvh, K

You must be kidding :D 

Det kommer säkert att gå bra. Lycka till!

 

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Hej, allesammans!
Det var ett tag sedan jag tog hem bilen från Spanien. Har fått slicka mina sår ordentligt efter detta köp. Borde vara så pass erfaren efter alla bil affärer jag gjort under alla år i sverige samt utomlands. Skulle såklart tittat på bilen själv på plats och inte låtit folk som inte förstår sig på hur en bil skall se ut och uppföra sig. Nästa gång så vet jag :-).Bilen i sig är rostfri vilket är det som är viktigast för mig. Men sedan är jag lite imponerad över att typ allting är trasigt mer eller mindre. Vet inte hur man kan laga allting med små plåtskruvar och lim. Mina döttrar hade kunnat göra allt 10ggr bättre än vad klåparen gjort med bilen. Resan upp till Sverige gick utan missöden och den drog 1dl olja på 340mil vilket måste vara ok enligt mitt tycke. Precis hemma så rasade hjullager och den "nyservade" dieselpumpen. Har beställt en diger lista från Micky och lämnat in pumpen + turbon på renovering samt kardanaxel/bak.
En vänlig själ här på forumet (Eric) förser mig med lite överblivet (stolar/matta) så att jag kan få ihop inredningen på något sätt :-). Får ta allt eftersom. Nu blev det som vanligt dvs att man köper ett objekt lite för dyrt för att sedan åtgärda det hela och ta den kostnaden istället för att köpa en dyr och "klar" bil.
Har accepterat detta nu så det är bara att kavla upp armarna och ta vid det hela i omgångar. hjullager, kors, styrleder, stötdämpare, fjädrar, bussningar, packningar + en hel del andra delar på väg hem från Frankrike. Fick precis ett samtal från pump renoveraren som efterlyser ifall det finns någon på detta forum som sitter på  en pump i bra eller dåligt skick eftersom jag behöver delar som är svåra att få tag i och har lång leveranstid. Det är en pump till en 12ventilare årsmodell -94
Haft mycket på jobbet och därför inte uppdaterat det som hänt efter resan upp till Sverige. Måste annars säga att den är ortoligt skön att köra trots nedsutten förarstol. Körde i snitt 85mil per dag i fyra dagar och hade inte det minsta ont i kroppen vilket är omöjligt med min 150:a. Förbrukningen stannade uppmätt med gps på 1.1 liter och då pendlade det mellan 100-110km/h vilket får anses som klart ok. Min dotter klagade inte en enda gång så det var bra betyg.
Kommer att börja ta lite foton allt eftersom så att ni kan följa resan från sliten till fin bil igen!
Mvh, Kristian

  • Like 9
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hei Kristian!

 

Synd å høre at du ikke fikk det du trodde ved kjøpet, men godt å høre at den er god å kjøre i alle fall, og siden dette er en rustfri 80, så er det vel mulig å redde stort sett alt ?

 

Følger deg gjerne på veien til FIN 80

igjen og ser frem til både bilder og oppdateringer  

 

mvh Ivar 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På detta vis är det nästan alltid, jag har kommit fram till att vi människor har väldigt olika uppfattning om ord som fin, rostfri och väl fungerade etc genom åren man bytt och testat massor av olika bilar..:roll: 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist med skicket på bilen men nu har du ju, som redan tidigare skrivits i tråden, en bra utgångspunkt i alla fall. Att laga trasiga delar känns mer överkomligt än att bota rostmask tänker jag?

 

Har i svaga ögonblick fått för mig att byta Snövit mot en 80ia men det som stoppar mig är bland annat att jag inte orkar bygga en ny turrigg från början. Men när jag blir stor så kanske det dyker upp en fullkittad och fräsch som jag bara måste ha ;) . Ska på Norsk Land Cruiser Klubbs årsträff i helgen, vem vet, jag kanske blir vuxen redan då :D .

 

Vi håller tummar för att resan mot återställande går någorlunda smutt och hoppas på rejält med bilder under vägen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog inte förvänta mig en bil från iberiska halvön, eller sydeuropa, att vara i fantastiskt skick.
Men rostfri, till skillnad från nordeuropa där vi kanske servar bilarna bättre.
Garry på https://80breaker.com/ har delar till 80 och 100-serien. Hyfsade priser.
De han får in är dock ofta farm trucks som haft ett svårt liv, rostiga skitiga och körda på vegetabilisk olja som brukar klogga igen systemet ffa bränslepumparna. 
Kan vara bra att veta. Jag har varit där några gånger. Trevlig kille som kan bilarna.

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, igen allesammans!

Sommaren börjar gå mot sitt slut och nyss hemkommen från vandring i Dolomiterna med hyrd ”plåtis” husbil.

första gången på semester med en husbil vilket var intressant. Lite som att bo i ett dockskåp. 

Trevligt att vandra och en hel del intressanta ”Overlander” truckar har man tittat (kommit ikapp) på motorvägen.

konceptet taktilt verkar vara väldigt populärt där neråt och jag och min sambo har börjat tänka lite i banorna att när vi nu gör iordning 80:an bygga den till en ”Overlander”- light. Är inte så mycket för tunga stötfångare fram/bak utan försöka behålla de som sitter men kanske montera utanpå liggande reservhjul, göra en fin funktionsduglig plattform bak med det nödvändigaste. Kyl , kök , vatten och lite extra batteri- kapacitet.

har som sagt köpt på mig en hel del reservdelar för att börja ”nolla” axlar, motor, växellåda, bromsar.

Renoverat kardan, spridarna och dieselpumpen har jag hunnit med, nästa är att skicka iväg turbon för genomgång.

är det någon på forumet som känner till någon seriös meck i Stockholms trakten som kan mecka med dessa bilar?

vet någon om vart man skall söka efter den utanpåliggande ”ställningen” till reservhjulet? Har för mig att jag sett något eftermarknads system som tillåter original stötfångaren. Har sett att taktilt har avhandlats tidigare. Har kollat runt men det verkar finnas flera modeller än man kan räkna

Mvh, Kristian

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

80:an är ruskigt bra som ”Overlander-light”?? 

Kolla i garagetråden på min gamla 80:a, den var ruskigt lagom för Europa turnerande. Hade taktält, lådsystem i bagaget, extra batteri och en liten höjning. Precis lagom!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Halvvägs säger:

Dum fråga Klydd, hur hittar jag gamla ”trådar”

Absolut ingen dum fråga!

Min gamla garage-tråd hittar du genom att från Forumets hemsida/framsida (toyota4x4.se) klicka dig in på "Garaget" och sedan bläddra vidare tills du hittar den. Direktlänk får du här: 

Såg att det tyvärr inte var så många bilder på den där, men du kanske hittar något av intresse.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp! Någonting åt det hållet. Vad tror ni som vet och kanske har erfarenhet av en sådan modell?

när man tittar på de mera ”rejäla” stötfångarna med reservhjulshållare så blir det så sjukt tunga saker man hänger på. Förstår ifall man skall ut i seriös terräng och är rädd för stock och sten. I mitt fall så blir det inte aktuellt med så avancerad körning.

jag skall inte ha större hjul än vad som motsvarar max 33 tum. Klarar denna konstruktion av den vikten tro utmana att den börjar ”äta” sig igenom karossen?

Jag gillar definitivt stuket på den

Mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett sånt eftermarknadsfäste på min 80:a och har kört med ett 35" hjul bakpå i ca 10 000 mil. Det man får göra är att smida till ett par brickor av 3mm plåt som är lika stora som fästena och lägga på insidan av karossen som förstärkning och då har jag inte märkt några problem.

Det som var dåligt var gångjärnen på reservhjulsgrinden, dom glappade upp sig relativt fort så man var tvungen att lyfta lite i hjulet när man skulle stänga den men det skall åtgärdas nu med att svarva några nya bussningar.

/ Mecki

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super! Jag ser att det är ett polskt företag. Skall be en av mina anställda att ringa dem, eftersom han behärskar språket.

Om man vill ha ”lådsystem/plattform” i bak på bilen, är det något man bygger själv eller köper färdigt? Googlar ma så verkar det finnas hur många olika varianter som helst. Såg att ARB har färdiga lådor men jag antar att de kostar en slant (dyrt).

det finns ingen här på forumet som har ett att sälja? Kan vara ett objekt som redan är påbörjat eller ett färdigt.

Mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte min ifrån  escape4x4. Som Mecki skriver funkar kopian bra men den behöver modifieras något för att fungera optimalt. 

På original versioner sitter det förstärkning innanför karossplåten vilket inte följer med i kina kopian. Montera plattor som Mecki föreslår. Jag satte en extra bult, så är det även på originalet. Svetsa fast den övre plattan i D stolpen. För att inte plåten ska flexa. Den nedre sitter stadigt pga karossens former.

 

Gummihållaren på den överbakluckan finns det färdiga markerade hål för på insidan.

Det saknades en gummi kloss till anläggning emot den nedre luckan,  dvs vid låsningen. Blev mycket stadigare då jag monterade extra gummikloss.

Förse gångjärnen med svarvade plast bussningar.

Jag har 295/75R16 på min utan problem.

 

Alt som jag skrev innan kolla efter beg. Från England. Se bara till att få med kaross delen i från D stolpen.

Känner inte till någon verkstad i Sthlm området då jag gör allt själv med min LC, men kolla med verkstäder som sysslar med lastbilsservice. Det borde kunna ordna med service av framaxel osv. Jag har frågat Toyota i Kungens Kurva om service på äldre LC  men de var inte intresserade.

 

Lådsystem kan en lokal snickare snabbt slå ihop.  Eller så skruvar du ihop ett själv. Så här har jg gjort, med plats för extra batteri, bord, lådor osv i lådsystemet. 

IMG_4002.jpg

IMG_5834.jpg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för bilderna. Skall ta mig en närmare titt på reservhjulshållaren. 

Funderar vidare på hur man skall kunna lösa inredningen på ett bra sätt. Synd att man inte kan hitta en gammal räv som kan mecka med dessa dinosaurier till bilar. Har inga problem själv med att mecka men det skulle kännas trevligare att hitta någon som kan dessa på sina fem fingrar. Skulle behöva hjälp med ventilinställning. Vet inte om det är straight forward eller är det med schims ( hur man nu stavar detta). Har kollat lite på youtube och hittat en film där man schimsar in rätt avstånd. Det är typ sådana manövrer som jag inte har kunskap till.

Mvh, K

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inga som helst problem med att schimsa (om det nu stavas så :roll:) in ventilerna . Har man verktyget Toyota 09248-64011 så underlättar det betydligt.

Se min garagetråd på 80:an sista inläggen.

 I mekhandboken finns en lista på vilket schims du skall beställa vid ett specifikt spel , jag kan skicka över en kopia på den listan när du behöver.

/ Mecki

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, allesammans!

nu har stunden kommit till att börja fixa till 80:an rent mekaniskt. Skall byta avgasrör (komplett), motorfäste, växellådsfäste, montera nya kardanen, byta kamrem med spännare, hjullager runt om, gå igenom framaxeln en bit in. Serva den med filter, oljor, montera genomgångna spridare, renoverad dieselpump, styrstag , leder plus lite mera smått och gått. Har en fråga! Vilket fett är det man har i framaxeln som många tar fel på. Vad heter det mera exakt.Är det samma fett som man använder till hjullagren? Om inte vad är rätt fett för hjullagren?

mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall också besiktiga bilen (regbesiktning) inom kort. Vet någon vad det är som gäller då? 80:an är höjd sedvanligt ca: 2tum. Är det något som de reagerar på? Måste däcken vara original storlek eller kan man ha större på? Är det något speciellt jag bör tänka på. Tänkte besiktiga den som personbil och därefter regga om den till lättlastbil.

mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.