Gå till innehåll

Hdj 80 1992


Halvvägs

Rekommendera Poster

Hej, forumet

som en del av er vet är jag på jakt efter en fin Hdj 80. Ser nu ut som att jag har en kandidat. Årsmodell 1992!

vad innebär det? Rätt/fel motor. Är det något speciellt man skall titta på. Vad är den ”faktiska” förbrukningen. Vi brukar ju alla vilja att våra bilar drar mindre än vad de egentligen gör ? har någon mätt upp på korrekt sätt dvs inte bara trippmätar/liter.

rost är inte aktuellt på denna bil. En ägare VX-modell inga extra säten bak hel och fin 14,500 mil

mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Grattis !

Rätt eller fel motor, därom tviste de lärde ;) Det som brukar vara den största skillnaden är att årmodellerna från -95 fick ett bättre rostskydd men lider inte ditt exemplar utav rost så är det ju ett mindre problem.

Jag har själv en -93 så den har ju samma motor som din tilltänkta. Jag har använt bilen som daily driver och pendlat ToR Göteborg (10 mil ) dagligen. 

Första 1 milen sker på små landsvägar innan jag kommer ut på motorvägen för att lägga mig och marcha runt 100 km/h. Bilen rullar på 35" däck med en 2 " höjning, lastutrymmet är försett med ett lådsystem och på baklyckan hänger ett fullstort reservhjul. 

I detta utförande drar den 1,12 L/mil . Milen är uppmätt med GPS . Sommartid (om det är varmt) kan den gå ner till strax över litern. Frugan hävdar att hon körde den på 0,98 vid nått tanktillfälle men hon har fortfarande inte kunnat prestera några bevis på det ;)

Innan höjningen och på 33" däck låg förbrukningen och pendlade runt litern.

mvh

Mecki

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Super! Snabba svar ? jag antar att detta är 12ventilsmotorn eller har jag fel?  Nu återstår bara att få bilen inspekterad då den står lite ute på landsbygden. En ägarbil utan dragkrok!  Hoppas verkligen att den är så fin som den verkar och att affären kan gå i lås smidigt. Vet någon hur det är att lastbilsregga en sådan bil. Borde inte vara några problem om jag fattat allt rätt, för att senare regga den som vanlig personbil när skatten är borta. Någon med erfarenheter?

mvh, Kristian

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! När jag hade min HZJ80

(1Hz som va turbokonverterad)

så låg den förbrukningen på som bäst ca 1,0 med tyskdiesel och på autobahn med en del slipstream bakom lastbilar.

Annars beroende på om jag hade taklast och höll mig under 100km/h ca 1,15-1,3

Toppnotering ca 1,35 med ca 40cm hög taklast i 110-120km/h

min va lastbilsregad under tiden jag hade den och hörde mig för med bilprovningens tekniker om att regga tillbaka till personbil. 

Det skulle inte va något problem men det skulle tydligen underlätta väldigt om man hade ett gammalt regbevis från när den var personbilsregad. Kan va värt att ringa en tekniker å höra innan man reggar in den i sverige för att se om det är bättre att rega som personbil först och sedan som lastbil för skattens skull och senare  lättare kunna regga tillbaka med gammla beviset för att underlätta??

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är mycket riktigt 12-ventilsmotorn, 24-ventilaren kom 1995.

Som Sid112233 skriver sägs det vara lättast om inte en förutsättning för att kunna regga tillbaka till pb är att bilen funnits som pb tidigare i det svenska registret, men kolla det med den som skall göra reggbesiktningen hur det verkligen ligger till.

/ Mecki

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller tummarna att det blir affär då :)

Instämmer även med ovanstående om att det troligtvis kan vara fördel att registrera den som personbil först för att ha svenska papper på det. Jag har gjort så på de bilar jag tagit hem från Tyskland.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha, det verkar gå troll i mitt köp av Hdj 80!
Det visade sig vara en Spansk bil från Spanska sidan av Afrika.
Detta innebär avgifter på ca:60.000kr till för att få den klar i Europa för att sedan kanske ha diskussioner med bilprovningen när den väl skall in i Sverige.
Det blir att leta vidare igen!

Mvh, Kristian
 

  • Sad 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch då vad trist! Minns att när jag skulle köpa min 80:a (för mer än 10 år sedan) var det också en massa jagade och alla var utomlands så det var svårt att hitta eller möjligt att vara snabb på fynden. 

Löst sig tillslut, och det kommer det göra för dig också, gäller bara att leta vidare ?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej, igen
Behöver lite råd av er som kan! Har hittat en vit 91:a i Spanien. Såld ursprungligen i Tyskland men sedan importerad till Spanien.

Rostfri bil. Textilinredning. Hel och ren verkar den vara. Motor renoverad (nytt block/topp/ventiler osv...). Ny turbo, startmotor, koppling, renoverad servostyrning.
Finns fakturor på 21.500Euro. Bilen har gått vad mätaren visar 28.600mil. Bilen har INTE diffade axlar utan bara mitten diffen. Är detta avgörande? Kom ihåg att jag är mera en asfalts Cowboy än hardcore terräng! Bilen känns ärlig och jag kan ha den "hemma" för cirka 140.000kr.
Vad tycker ni på forumet?

Mvh, Kristian
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig varit med om ett forum där man får så snabba svar ?.

Killen som säljer hävdar att han köpt den för att åka till Afrika men hans fru vägrar!
Kan vara sant, men skulle man inte sikta på en "full" diffad bil om man skall ut på sådana äventyr?
En fakura som jag hittar är original stoppning/dynor höger/vänster framstolar. De har alltså bytts ut, varför?
Inga av mina Land Cruisers som jag haft (12st) har varit nedsuttna till den grad att du behövt bytas ut.
Är det normalt att "byta" motor på en bil som bara gått dessa mil?.
Många frågor men det är ni som har erfarenheten här om dessa "oförstörbara" motorer.
Kan det vara så att det är en långmilare från Tyskland som fått en ny motor?
Vad har ni för erfarenheter om motorerna? 
Det finns en annan bil från 93 som har 28.000mil och en ägare med all historik skall man satsa på en sådan istället?

Mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar lite konstigt som du själv säger att dom har behövt renovera/byta motor, turbo, inredning mm när inte bilen har gått längre än 28 tusen mil :o

Min -93: har nu gått 40 tusen (jag har kört den sedan 24 tusen) utan några större reparationer .

Nu vid 40 tusen mil lämnade jag in turbon för renovering men killen som gjorde jobbet tyckte att det var lite onödigt för glappet i lagren var helt OK och hade kunnat gå många mil till.

Spridarna däremot var i behov av en renovering. När jag lyfte på ventilkåpan för att schimsa om ventilerna kunde man inte se några som helst slitage på kamnockarna :).

Förarsätet är inte på något sätt nersuttet fast jag inte är nån direkt lättviktare, så milen på din bil känns inte helt trovärdiga :wacko:.

 

Sen håller jag med ewoldern att diffspärrar inte är helt nödvändig inte ens vid normal terrängkörning, det skulle vara om du skall ge dig ut i mycket lera, sand eller snö som dom kan komma till nytta och där det inte finns något att fästa winchlinan i :D

/ Mecki

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabba svar?
Jag förstår att motorer kan gå sönder av olika anledningar, man kan ju ha otur! 
Bra att veta om att det inte är nödvändigt med full diff.
Jag skall fundera lite på den vita. Säljaren skulle skicka lite mera information.
Ponera att allt är ok dvs att den inte gått extrema mil dvs att milen stämmer.

Då borde det vara en vettig bil med tanke på de kostnader och åtgärder som vidtagits.
Vad tycker ni?

Mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i så fall om framaxeln är renoverad med nya packningar och styr o hjullager.

När min hade gått 25 tusen var det dax för ovanstående samt byte utav drivknutar och driveflage (brickan längst ut på navet som drivaxeln sitter i) 

På mina 40-serier har det också behövts att byta styrlager (kingpin) och packningar vid dom miltalen.

Har din gått 28 tusen borde det nyligen ha gjorts eller behöver göras inom kort.

 

Även om den har gått mer mil än 28 och alla renoveringar som gjorts är riktiga och bilen känns stabil och utan glapp i leder osv , är den dessutom utan rost så kan det ändå vara ett bra köp. 

Lycka till !

/ Mecki

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, igen!

Jag har lyckats prata med den första ägare och han bedyrar att milen stämmer. Han verkar ha haft bilen sedan 1991 och sålt den till nuvarande ägare som köpte den för ett år sedan med planerna att åka till Afrika.
Efter ett långt samtal så verkar följande ha skett:
Han berättade att bilen läckt kylar vätska en längre tid och att han tillslut fick toppen att gå. Efter det vart motorn inte sig lik igen och det slutade med att han bytte ut den mot en ny i delar.
Det finns som sagt kvitton på 21.500euro. 
Finns en bil till som kan vara aktuell men den är en 93:a med fulldiff. Den har också gått typ 28.000mil men med originalmotor. Servad enligt bok och skall vara i ett bra skick.
Vilken skall man satsa på tycker ni. Den med "ny" motor landar in på ca: 140.000kr och 93:an typ 110.000kr.

Mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Visst kan man ha otur men att köra med ett kylarläckage en längre tid tyder ju på att man inte är speciellt rädd om sin bil, det är sällan man missar ett litet läckage under en längre tid eftersom kylarvätskan luktar väldigt specifikt och är svår att missa.

Hade han sagt att han blåste en kylslang helt plötsligt vore det i mina öron troligare det som hände , nu påstår jag inte att han på något vis ljuger men jag tycker det låter lite underligt <_<.

 

Men i slutändan hänger det ju ändå i vilket allmänskick bilarna är i och det kan man ju bara få genom en närmare besiktning och provkörning och det är ju alltid det problemet när man skall köpa bil på distans.

 

Vad får du för mer utrustning i 93:an ? Är det en VX? Eller har bilarna samma utrustningsnivå bortsett ifrån diffspärrarna?

Hur är det med rost, ABS, AC, skinninredning, hela eller skjutbara bakre sidorutor osv ?

 

Om  bilarna för övrigt är likvärdiga hade jag valt 93:an med en orörd orginalmotor, det känns bättre med en orörd än en som någon har varit och skruvat på även om dom kan flacha med en massa kvitton .

Vet inte om du blev nått klokare på det här eller om jag bara krånglade till det, i så fall ber jag om ursäkt :blink:

mvh

Mecki

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, Bägge bilarna är i fint rostfritt och okrockat skick.
Bägge är VX. 93:an har rails på taket samt extra sätesrad.
Bägge har tygklädsel och helt original med rätt fälgar för årsmodell.
Väntar på lite mera information på 93:an.
Får se vad jag kan få fram.

Mvh, Kristian

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, Mecki säger:

Hur är det med rost, ABS, AC, skinninredning, hela eller skjutbara bakre sidorutor osv ?

Jag tror inte ABS fanns på -91:orna. Vill minnas att 16" fälgar och ABS kom på årsmodell -93, men jag kan minnas fel?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha inte bråttom så kommer rätt bil med rätt utrustning till rätt pris att dyka upp.
Och du behöver nog inte korsa kontinenten för att hitta den.

 

Å andra sidan har jag börjat kolla lite på auktionerna i Emiraten :)

sen jag hittade den här 105an från Oman. Köptes för 120000 SEK av en bekant jag tipsade.  2004 med 16000 mil.
https://photos.google.com/share/AF1QipODlb4wgigWLCBjztAvxCR5JGo2RWwrvasfbaQ07cjYPG_kElznfjtOr7oyZj4ERA?key=R0JtUWlydndhN2kwWjNENmxSdWlycVBjMGhScFZB

e-SfXGQ4Eha3pKRCiIucTNfsTWUwTlD2gDJwN-lnr6HEXpvDXK9csODfyj1rQeiV8NpACC0ISjxjaS5plnkBwXcqaHMVPipBZxB-VOD9_-PHKa29XcJ3oR99RfQwLVvUA_sHMZSirFZ8BNb3vkoZQA8coK_PcGIa4bxc1FL3RkzaT0Kf7riZLwo2m3c1mb5mxJhZMQC8FMstv4q0IZcdVBcar4mdRzwomP-MUJqX-YezUuuiIuRP9A71O9sgymFaa9jWNYXeyBOKV1Ubq0vyBZ7knEr88WQOhs6gJOsuLNPFLQB8AaqKNk__Scw2jk5TF6wFiF7OEmDLQxZt-_EcpMEWurJB1XVySz_RdMzUM_ABwyZkx12kwDNaUWpbik_g0zBuillpYRZp3wAVsUvzLIpDUmBPqBxHy1zqK1I3pP6eXPG-XFNbPSsYIX6i-mLJHmfjH0ftsPgjKcZoJq01LjD0h5JUn7CMZ5M3vFV6SSAMjVFBo9mU3aQmrFLiyuIRivu-3WDLC-s-nUtD6gDBSB1ooP7ToL9_oYdU4x2-JyBLuFUSQrQg7L_MKMoni3J_nJwIjb36ZU5JImhUQnYX0ckWQ7yry91IE71od8NFxMsIVJ9Sux_7iEC_u_onrlYtnro4NX26y8Pv4bPcAhheOKr8S68QD9E4jYGT7ojvmEuBGIlXUtRU9MDPqB7kWeQNQznk6Sa6ZQN-Mou9Kbs=w1080-h810-no

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, igen!

den röda 93:an verkar vara en blåsning. Väldigt konstiga och för bra svar på allting och när man ställer frågor på det man vill veta får man ett annat svar i retur och nu är plötsligt Lettland involverat i det hela!

När det gäller den vita 91:an har jag fått två filmer där ägaren visar och pekar runt hela bilen. Rost och andra skador verkar det inte finnas.

dekaler och dyligt finns kvar i dörrstolpar där de skall finnas. Motorn låter fint och inredningen ser hel och fin ut. Det som inte är orginal är en ratt/vred som sitter i konsolen mellan framstolarna i framkant. Det skall vara till dieselvärmaren . Sedan finns det en extra mätare som sitter i neder kant på mittkonsolen vilket verkar vara turbotrycksmätare. Jag har sagt till ägaren att jag är intresserad men att jag vill att han tar den till Toyota för ett konditionstest/funktionstest vilket jag betalar. Väntar på svar i veckan

vad tycker ni på forumet?

vi har en 91:a med 28.000 mil på mätaren. 

Har fakturor på typ 22.000euro från Toyota 

Ny motor/topp

Dieselpump genomgången/renoverad

Servostyrningen helrenoverad

Startmotor ny

Kylare ny

Däck nya ( original dimension)

Leder nya

AC ur funktion

Dieselvärmare

Stolsvärmare

Diverse av inredning bytt till nytt.

av tidigare ägare ( första) har vi fått fram att han köpte den 1991 från Tyskland (stolsvärme).

Han sålde den sommaren 2018 till nuvarande ägare. Enligt första ägaren hade han den som sin semesterbil och var ofta och åkte skidor där av dieselvärmaren. Han verkar inte vara en ”bil människa” när man pratar med honom. Bilen stod på företaget vilket gjorde att alla kostnader hamnade där. Jag har också haft tankar om att varför går en motor sönder vid 26.000 mil. Är det av misskötsel eller otur. 

Bilen har gått 2000 mil med den nya motorn i och verkar fungera som sen skall.

Den har inte fulldiff utan bara mellandiffen, det verkade inte så viktigt enligt er på forumet. Inte höjd eller på något annat sätt modifierad.

Vad säger ni på forumet! Bilen kan jag ha hemma för ca: 130-140.000kr om Toyota:s test inte avslöjar några brister

Mvh, Kristian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.