Jump to content
Henkes BJ40

krångel efter oljebyte

Recommended Posts

Har ett märkligt problem som jag tänkte att ni säkert kan hjälpa mig med.

Kom just in efter att ha bytt olja o filter i BJ.n (med 2H motorn, 4l 6cyl). 
Fylde på ca 12l som spec anger, kollade stickan o såg att det var lite för mycket. Tänkte att det kanske jämnar ut sig lite när jag startar motorn o filtret o kanaler fylls igen.
Startade motorn o lät den gå knappt en minut, men när jag vred av tändningslåset så fortsatte den att gå!
Stannade med växeln o startade igen.....samma sak.
Kollade stickan igen, fortfarande för högt, tappade ut till det var vid övre sträcket.
När jag nu skulle starta den igen för att flytta den startade den inte.
Drar runt hur bra som helst men tänder inte till.

Tacksam för snabbt tips från experterna?

Är inte helt bekant med 2H-motorn men tror att även den har en EDIC-motor som slår av och på dieseltillförseln på dieselpumpen. 

Har du kollat att den rör sig när du slår av/på tändingen? 

Jag har i bland problem med 42:an att den inte vill stänga av sig pga relät till EDIC-motorn har hängt sig .

/ Mecki

• Like 1

Startsvårigheter har nog inget med oljebyte att göra i vanliga fall.

1. Till en 2H motor ska det gå 10,7 l olja med filterbyte och 9,1 l utan (hämtat ur originala instruktionsboken). Jag brukade alltid klara mig med en 10 l dunk inkl. filterbyte.

2. Efter oljebytet kan det hända att motor dör några sekunder efter starten vilket är helt normalt, detta beror på att oljetrycket har inte byggts upp tillräckligt mycket och EDIC-systemet stänger av motorn. 

3. Problemet med start/stopp på dessa motorer beror oftast på EDIC- reläet som Mecki sa. Startar inte bilen så är det lättast att koppla bort armen som går från dieselpumpen till EDIC-motorn, men då måste man visst lägga i växeln när man vill stanna och stänga av :) 

4. Glöm inte att kolla alla aktuella kontakter och kopplingar.

• Like 3

Hur har det gått för dig @Henkes BJ40

Så här ser EDIC motorn ut, den sitter i anslutning till dieselpumpen. 

EDIC2.jpg.c8a2c364781d78cc8b4f99d4752d9b0b.jpg

Dess huvuduppgift är att stänga av dieseltillförseln i pumpen så att motorn stannar antingen medvetet genom att man slår av tändingen eller att motorn tappar oljetrycket.

Om inte armen mellan motorn och pumpen rör sig när du slår av/på tändingen så kan det bero på lite olika saker.

Antingen så har relät som ingår i systemet hängt sig ( på 40-serien brukar det sitta under instrumentbrädan till höger om handskfacket) några välriktade slag med handen brukar väcka liv i det 😉

Eller så har någon kabel/kontakt gått isär.

Det kan även vara så att kabeln till oljetryckskontakten lossnat och eftersom det är ett säkerhetssystem för att man inte skall köra motorn utan oljetryck så startar inte motorn.

Hoppas att det kan vara till nån hjälp.

/ Mecki

• Like 3

Oops...glömde visst att klicka i rutan för att få notifikationer på detta inlägg. 

Jo, problemet är löst....lät bilen så ett par timmar så länge middag fixades. Sen gick jag ut o provade igen o då startade den...skönt med själv-läkande grejer!

Minns inte att jag skulle sett nån EDIC-motor, måste kolla imorrn. Men det där med att motorn stänger av sig själv några sekunder efter att man startat den låter bekant.

När motorn är kall brukar det, efter att ha startat hur bra som helst, klicka till och så stannar motorn.

Kan detta vara för att den inte fått upp oljetrycket när olja är kall eller?

Vad kör ni med för olja i era motorer föresten? 

Så här ser motor-set-upen ut

img2310323.jpg

Vanligt med 2H att edicken lägger av och man får dra en vajer in till kupén för att få stopp på motorn

Alternativt kan man sätta en magnetventil på bränsleslangen och stänga av med tändningen. Om edic eller delar saknas

Bättre att montera en chokewire för avstängning.. då slipper du allt strul med edicen...  Ju mindre skit på ett spett desto bättre...