Jump to content
Sign in to follow this  
adventura

Adventuras BJ40

Recommended Posts

Det va en HZJ75 1999 för tjugo tusen  med femtusen mil på mätarn....   i GRUVLIGT skick...   förstod att den skulle ryka fort va säkert Valdas som slog till   :)

21 timmar sedan, Gaup säger:

Det va en HZJ75 1999 för tjugo tusen  med femtusen mil på mätarn....   i GRUVLIGT skick...   förstod att den skulle ryka fort va säkert Valdas som slog till   :)

:blink::blink::blink:

Tog en sväng till den lokala handlaren idag och tog en provtur i en (förhoppningsvis) framtida kompis till 40an 😁.

Ingen Landcruiser men mycket trevlig ändå....

Någon som har erfarenhet av Nya Hiluxen? Är den lika bra som den är snygg? Denna var ju lite extra tillsnyggad och imponerade på både mig och juniorerna :)

orginal diffspärr i bakaxeln, är dom av bra?

20EA114B-14C3-47A4-B364-4AEE4420EAEE.jpeg

Edited by adventura
Felstavning
  • Like 2

Så då var det klart att det bllr ett yngre syskon till BJ40an, en Hilux 2017 är nu bokad för yrkes och vardagsbruk :).

Den kommer omgående att utrustas med en ny front (enligt nedan bild) och lite extra ljus, därefter skärmbreddare och hjul. Sen kanske det blir till att inhämta lite inspiration från @Blackstream som tydligen är hemmahörande i samma by :)  

fullsizeoutput_82d.jpeg

• Like 5

Lite till på motorn har hunnit komma fram :)

94C8812A-F0DB-4257-BD21-7DCE148BBCE7.jpeg

• Like 4

På 2019-02-27 på 19:23, adventura säger:

Så då var det klart att det bllr ett yngre syskon till BJ40an, en Hilux 2017 är nu bokad för yrkes och vardagsbruk :).

Den kommer omgående att utrustas med en ny front (enligt nedan bild) och lite extra ljus, därefter skärmbreddare och hjul. Sen kanske det blir till att inhämta lite inspiration från @Blackstream som tydligen är hemmahörande i samma by :)  

fullsizeoutput_82d.jpeg

Kul! Va det du som hörde av dig på Insta nyligen?

På 2019-02-23 på 23:06, adventura säger:

orginal diffspärr i bakaxeln, är dom av bra?

Den hoppar i och ur, ibland får man jucka lite. Så den gör väl sitt jobb

En liten Bj40 uppdatering :)

Äntligen har jag hunnit hämta Ramen och lite annat smått från blästringen, nu blir det till att anpassa motorfästen och lite reparationssvetsning i bakramen.... 

Fler uppdateringar att vänta framöver

825276E6-9BCA-4B65-AAE1-A7E79BEE0F93.thumb.jpeg.78c66e7b4db55ca6c79b6b27defc10b6.jpeg

• Like 9

Snyggt! 

Vad betalade du för det jobbet med blästringen?

På 2019-05-08 på 23:07, Felix säger:

Snyggt! 

Vad betalade du för det jobbet med blästringen?

Ram inkl allt som satt på, + tank, kardaner en omgång med fälgar mm... landade på 7000 

Började smyga igång lite med inpassning av motorn igår.....

A78BC9E3-C05B-4AE4-95D8-0A33357C3E1D.thumb.jpeg.cc3fd42e6ff3bb36570113e80ae64322.jpeg

• Like 8

På 2018-09-17 på 09:33, adventura säger:

Jag har börjat banka lite på karossen och inser att jag kommer att vilja byta ut en del plåt på bilen....

Har börjat kika runt lite var man hittar bra plåt till bra pris, det jag hittat som jag fastnat för är Citroa.com, dom ligger förvisso inte nästgårds... Utan håller till i Colombia, men det verkar ändå gå att få skapliga priser om man beställer lite fler delar, och snabba på att svara är dom också.... 

Någon som har erfarenhet av dom? 

Tips på andra leverantörer? Är det kanske några fler som är på jakt efter plåt till 40 serien?

Jag är intresserad av nån samleverans lösning om det tåget inte gått än, hur ser prisbilden ut från Colombia?

14 minuter sedan, Larsson säger:

Jag är intresserad av nån samleverans lösning om det tåget inte gått än, hur ser prisbilden ut från Colombia?

Fick lite tips av @mecki också från Holland har jag för mig utan att ha tittat... priserna blir mer eller mindre detsamma om man jämför styckevis iaf... ska se om vad jag har hittat för priser under kvällen.

Jag har inte beställt själv ännu men jag funderar på om jag inte ska beställa hela baljan, inser att jag kommer att spara många många timmars jobb på det viset...

1 timme sedan, adventura säger:

Fick lite tips av @mecki också från Holland har jag för mig utan att ha tittat... priserna blir mer eller mindre detsamma om man jämför styckevis iaf... ska se om vad jag har hittat för priser under kvällen.

Jag har inte beställt själv ännu men jag funderar på om jag inte ska beställa hela baljan, inser att jag kommer att spara många många timmars jobb på det viset...

Finns på ebay skickar från USA

https://www.ebay.com/str/Troa?_trksid=p2047675.l2563

vansinniga priser....vore bättre om de kunde fixa en återförsäljare  i EU

Jag har ingen brådis med lev, det enda som ligger på är att få till solida hjulhus så att sätena klarar en besiktning, men det blir bockad plåt i detta läge

1 timme sedan, Larsson säger:

Jag har ingen brådis med lev, det enda som ligger på är att få till solida hjulhus så att sätena klarar en besiktning, men det blir bockad plåt i detta läge

Ja det var samma lösning som jag gjorde, bockad plåt och sen snabb målad i samma färg som övriga inredningen...

1 timme sedan, Larsson säger:

Här är länken om du inte hittat den tidigare i tråden

https://www.4x4extreme.be/catalogue-pieces-toyota-bj-fj-hj4.html

Edited by adventura
  • Like 2

På 2018-09-28 på 12:27, adventura säger:

Tillbaka till ämnet... :)

Nyss genomfört registreringsbesiktning med både medgång och motgång.

Fanns inga synpunkter på att det fick åka passagerare bak i bilen, inte heller att gå från LB reg i finland till PB reg i sverige.

Motgångar blev dock enligt följande.

1. Vid invägning var bilen mycket tyngre än vad som framgick från finska reg beviset. Inget problem i sig men last vikten gick ju ner ordentligt, så pass mycket att jag bara får ha 3 passagerare med i bilen, istället för 6....  (Och det är klart, med hjulen, väldigt mycket tillagd plåt och en inte jättelätt mekanisk vinsch monterad så går ju vikten ner..... Enkel lösning genom att plocka av taket och besikta med ett tyg tak...

2. Sidepipe ej godkänd, måste mynna ut bakom kupén. (Enkelt att åtgärda förstås)

3. Mekaniskt stöldskydd saknas.... Alltså Rattlås som tydligen måste finnas på fordon efter 1978... Har ni andra rattlås på era 40 bilar? (Kanske bara har kärvat ihop på min, eller så har man bytt styrningen och tagit delar från en äldre bil???) Jag är rädd för det sistnämnda i såfall.... 

Vad vägde bilen?

jag hittade fordonsvåg på sopsorteringen som ligger 500m från där jag har bilen och kom fram till att den vägde 2020kg med 2 passagerare, hur mycket måste man ner för att få 5 eller 6 passagerare?

5 timmar sedan, Larsson säger:

Vad vägde bilen?

jag hittade fordonsvåg på sopsorteringen som ligger 500m från där jag har bilen och kom fram till att den vägde 2020kg med 2 passagerare, hur mycket måste man ner för att få 5 eller 6 passagerare?

Ska kika om jag hittar på det gamla siffrorna på bilen, efter min sista regbesiktning så blev det tjänstevikt 1885kg...Tjänstevikten är ju bilen inkl all utrustning samt full tank och alla vätskor. Samt 75kg förare... Passagerare räknas som 75 kg per person och totalvikten är avgörande för hur många personer som ska få åka med, nu hade väl du en BJ42 som har en tyngre tjänstevikten (Tyngre Motor, låda och axlar?) 

Men det låter väl som om din vägda vikt borde kynne stämma????

Vad står det i din papper att den ska väga, samt vilken lastvikt får du ha?