Gå till innehåll

Adventuras BJ40


adventura

Rekommendera Poster

2 timmar sedan, adventura säger:

Den är inte så dum i ramen, provborstat lite på några utvalda ställen och det känns riktigt bra :) 

 

Nu när du har plockat ner fronten såpass mycket , ta och kolla ramen bakom fästet/lagringen för hjälpstyrarmen.

På mina 40-serie har ramen varit sprucken runt bulthålen vilket bidrar till att hela fästet rör sig och styrningen blir sladdrigare än vanligt. 

/ Mecki

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, Mecki säger:

 

Nu när du har plockat ner fronten såpass mycket , ta och kolla ramen bakom fästet/lagringen för hjälpstyrarmen.

På mina 40-serie har ramen varit sprucken runt bulthålen vilket bidrar till att hela fästet rör sig och styrningen blir sladdrigare än vanligt. 

/ Mecki

 

Aha det är därför den är lite sladdrig.... Förstod,att något var fel men trodde att var stsnäckan eller något som glappade..... Det ska undersökas :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Gaup säger:

Gillar de gröna samt den olivgröna färgen passar riktigt bra på fyrtio serien... 

 

Jo det finns en del fina färger på dem..... Har dock väldigt svårt att besluta vadandet ska bli för färg på denna..... 

 

Min bil har färg från 4 olika bilar.... grön, röd, turkos och sandbeige.... :) som en färgpalett 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, adventura säger:

 

Aha det är därför den är lite sladdrig.... Förstod,att något var fel men trodde att var stsnäckan eller något som glappade..... Det ska undersökas :) 

Det är inte säkert att det är sprucket men det kan vara värt att kolla.

Styrningen på 40-serien är inte precis glappfri med alla stag och leder som den har . Fördelen är att man håller sig allert, ingen risk att man somnar bakom ratten ?

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Mecki säger:

Det är inte säkert att det är sprucket men det kan vara värt att kolla.

Styrningen på 40-serien är inte precis glappfri med alla stag och leder som den har . Fördelen är att man håller sig allert, ingen risk att man somnar bakom ratten ?

 

Nää inte somnar man där inte. :) ... en högljud bil,  som svajar, är stötig samt för någon vecka sen dessutom levererade ett härligt gashäng :) 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jäkla svårt med färgen på en 40-serie, jag byter favorit varje år när man ser mer och mer bilar på nätet etc..

Vissa färger är snygga på originalbilar och andra passar bättre på moddade bilar..

Kör plastidip så kan du byta var 3:e månad ?

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Nu har äntligen projektet kommit igång igen efter tuff höst där det inte funnits tid för annat än arbetet (det inkomstbringande alltså :))

Blev någon timme igår och några timmar ikväll så nu är underredet och karossen separerade... lite knöligt när man inte har något att lyfta med och saknar starka garagekompisar... men skam den som ger sig, så med några travar med sommarhjul, några rörstumpar, träbitar och två domkrafter så blev saken biff.

Nu ska det gamla motorn och växellådan bort, ramen in på blästring, nya motorfästen ska byggas, lite reparationssvetsning på bakre delen av ramen, sen iväg med ramen på målning. Därefter blir det till att gå igenom motor och växellåda som jag var till @SuperAdam och hämtade för några veckor sen och sen blir det till att ge sig på kaross alternativt införskaffa en utbytes...

 

 

 

 

097BD0E9-09EA-44D7-9D7A-A02EFCC2692F.jpeg

7B829E4D-7A1A-4A5B-9FB7-33880CFB845A.jpeg

9776AC2F-AEAD-4844-A917-A68CA197DCA6.jpeg

  • Like 7
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Liten uppdatering idag, äntligen är bilen isär :).

Troligen kommer jag att beställa en ny kaross till bilen (när det närmar sig för återmontage)....

Det innebär att jag kommer att göra mig av med den befintliga baljan.... ska dock behålla framskärmar, huv dörrar och hardtoppen etc.

Antingen så sparar jag karossen som reserv om jag hittar plats för den eller så kan eventuellt tänka mig göra mig av med den om någon ev. kan ha behov av denna. Meddela mig i tid isåfall.

 

 

450580EB-804A-46AD-8A02-0CD30D7E4F5D.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar lite på om jag ska lämna in ramen på blästring och målning eller om jag ska göra detta själv slipa och måla???? Införskaffade några ytterligare vinkelslipar och roterande stålborstar idag och eftersom man är så himla otålig så vill man ju sätta igång direkt :) 

 

Hur som helst, jag är inte vidare bevandrad i färgvärlden... Bör man lämna bort ramen och axlar mm på målning eller går det (och isåfall, är det värt att göra det själv), och vilken färg bör man använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle utan tvekan lämna in för blästring och lack av ram. Finns massor med firmor som har bra kunskap och erfarenhet.

När jag kollad på att sätta in en 12HT i BJ45 med målet att endast använda original delar utan att bygga om allt för mycket kom jag fram till:

Kopplingskåpan och motorfäste från HJ4 serien pga av du har en annan vridning på växel- och fördelningslåda på 60 serie mot 40 serie. För att du vill inte att fördelningslådan för långt ned. Men i och med att du säkert bygger nya motorfästen, crossmember osv kan du säker komma runt det problemet på annat sätt…   Misstänker att du kommer få en annan position på växelspaken oxå. Går att ordna med lock från 5 växlad BJ42/6 låda. Sedan blir det säkert ny längd på kardanaxlarna.  Men finns säker fler lösningar…

  • Like 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-08 på 20:30, Wombat säger:

Fråga @ewoldern om 2h i en 40 series. Han kanske ha lite idé på amnen

 

Ja Ewolden har jag fått mycket bra och hjälpsam support av :) 

 

Japp det blir blir till att lämna bort på blästring, sen tillbaka hem för svetsning och sen iväg  igen på ytbehandling/målning.

Jag lyfte ur motor och växellåda idag så nu kan man väl nästan säga att rivningen är så gott som klar :) 

Har kvar att lossa främre kardan från framaxeln och ta bort burken {som jag inte tagit reda på vad den gör) som har soppa slangar in/ur och sitter på ramen under vänster dörr, slänga på garagehjulen och sen är den redo för blästring... Ska ääven passa på att hämta 2H motorn och börja klura på motorfästen.

 

Men gisses vad det börjar bli trångt i garaget, rivning tar ju alltid mer yta än vad man tänker sig... Visserligen ska man trängas med ungarnas cyklar och sin övrig allmänna oreda, men man börjar nästan på att fundera på om man ska behöva skaffa ett garage till???

1D0F2C4D-F6F5-41DA-AB4B-5B5C19AF2941.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen när man liks är igång så ta styrsnäckan från en model 60 eller LJ70 så får du bort lite stag och extra leder till styrningen...   Har testat båda varianterna..  ställen där du får tänka till lite extra är runt servo pumpen du har utgången till kylaren där med...   ev att ta ur ramen lite där....  

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.