Jump to content
Sign in to follow this  
Gaup

CTEK D250TS

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av CTEK D250TS batteri laddare för dubbla batteribankar??  funderar på en sådan...  lite osäker hur den kompar mot solcellerna...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej, 

 

Har haft en i 2-3år och tycker det funkar bra, vet en del som haft problem men det beror troligen på bristfällig installation. Jag har satt ett nätaggregat från en laptop som ger 18 volt och 6,5 Amp i bilen och kopplat det på ingången för solceller för att få möjlighet att ladda hela bilen på ett enkelt sätt, iom att jag ännu inte fått dit någon solcell. Funkar kanon och var dessutom gratis. 

 

Viktigt är att inte slarva med kabelarea, och att lägga jorden samt belastningen rätt. 

För min del funkar det klockrent och jag kan starkt rekommendera en D250. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan, Gaup säger:

Någon som har erfarenhet av CTEK D250TS batteri laddare för dubbla batteribankar??  funderar på en sådan...  lite osäker hur den kompar mot solcellerna...

 

Har haft en i ca 2år (eller 3?) och den funkar kanon. Som @MFI9 skriver, slarva inte med mm2 på kabeln så bör det funka fint. 
Använder inte solpanel ...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
"Flerstegsladdning från 24 V-källor, t.ex. generatorer."
som jag har fattat det så är det bara att koppla in solcellerna
(ev med diod för att slippa bakspäning från generator till panel)
 
" Funktionen medger
inkoppling av 12 V-förbrukare till första batteriet i förbrukningsbatteriraden".
(samt att jag har möjlighet att ta ut 12v till sådana funktioner)
 

 

Texten hämtad från CTEC Blev lite knepigt när jag klistrade in text styckena.... 

Tycker det va lite luddigt beskrivet i info bladet sen verkar det ju som jag för att inte få för många volt ska parallell koppla sol panelerna

(vilket är bra med tanke på skuggning ochså)

Har även funderat på om man ska koppla in en regulator mellan panel och D250TS eller om det blir kaka på kaka??

Share this post


Link to post
Share on other sites

My bad, jag kör med en D250S Dual, sorry läste lite snabbt där och missade lite 😗

Share this post


Link to post
Share on other sites

jag är nu inne på min tredje Ctec dual. varför den första gick sönder vet jag inte. Den andra gick sönder antagligen på grund av att jag hade för stort brukarbatteri. (2x105 ah)

nu senast har jag något som jag inte kommer ihåg vad det heter. en dosa som ser ut som dualen och den ska bland annat göra att dualen klarar mer än 100ah.

jag har en stor stationär solcell på taket som när den fungerade var dålig redan som ny.

det är väldigt stor skillnad på priset beroende på var man köper.

Share this post


Link to post
Share on other sites
22 timmar sedan, Gaup säger:

Någon som har erfarenhet av CTEK D250TS batteri laddare för dubbla batteribankar??  funderar på en sådan...  lite osäker hur den kompar mot solcellerna...

Det sitter en bra mppt-regulator för solcell i den. Men den klarar max 20V på den ingången så det gäller att solcellen inte ger mer och sedan är det samma max 20A på den ingången också precis som på andra ingången från generator/startbatteri.

 

Jag har en i båten som funkat bra i några år nu.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blir nog så jag kopplar en separat regulator från panelerna till förbruknings batterierna (med diod för att undvika bak ström) och ctec én för laddning under gång... Fan vad jag gillar bil el.. (sark)....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilel är kul, och utmanande. 

Tänk på att du får spänningsfall över spärrdioden. Sen kan det bli spännande om bilen och solcellerna laddar samtidigt genom olika system men på samma batteri... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

I värsta fall får jag montera in ett brytande relä som kopplar bort solcellerna när generatorn laddar.. Får nog sova på detta ett tag.....

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-08-28 på 07:48, Klas säger:

jag är nu inne på min tredje Ctec dual. varför den första gick sönder vet jag inte. Den andra gick sönder antagligen på grund av att jag hade för stort brukarbatteri. (2x105 ah)

nu senast har jag något som jag inte kommer ihåg vad det heter. en dosa som ser ut som dualen och den ska bland annat göra att dualen klarar mer än 100ah.

jag har en stor stationär solcell på taket som när den fungerade var dålig redan som ny.

det är väldigt stor skillnad på priset beroende på var man köper.

 

@Klas Kan det vara en Smart Pass du har tro? Den gör D250S lite mer kompetent tror jag.

 

SmartPass

Share this post


Link to post
Share on other sites

ja helt rätt smart ass heter den.

lärorik tråd jag har lärt mig en del som jag fortfarande inte förstår.

en sådan där diod borde jag haft. nu har jag tagit bort solcellen. jag hade spill på batterierna, både startbatterierna och brukarbatterierna. jag tog bort extraljus, backkamra, radio, gasvarnare, kylbox och brukarbatteri, inget hjälpte. efter att stått tio dagar var startbatterierna nere i 2 volt och döda för evigt. bort med solsellen och med nya batterier så har det fungerat. solcellen har dragit stöm genom smarpassen, och dualen från startbatterierna.

Jag tror att Ctek250 och Smartpass är bra men en diod eller något som att strömen bara kan gå i en riktning mellan batteri och ctek är bra.

jag har även ett instrument som mäter spänningen på brukarbatteriet och hur mycket som laddas och går ut. det är samma som Ctek själv säljer, dual, smatass och instrument ca 9000.

jag köpte dual och smatass från Hjertmans för 3500 och instrumentet från England för ca 600

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Citat

 

nej tyvärr ingen info. allt försvann när blixten slog ner i min dator.

men den heter BM-1 compact och återförsäljaren fanns i GB

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan, Klas säger:

nej tyvärr ingen info. allt försvann när blixten slog ner i min dator.

men den heter BM-1 compact och återförsäljaren fanns i GB

Nasa BM-1 är bra för att hålla koll på hur mycket som förbrukats och hur laddningen funkar. Jag har monterat flera sådana åt mig själv och andra fast då i versionen som inte heter Compact. Har just nu två, en i båten och en i husbilen.

 

https://www.seasea.se/el/mätinstrument-el/fast-installation-el/batteriövervakning-nasa-bm-1-compact

 

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-08-28 på 10:15, Anders M säger:

Det sitter en bra mppt-regulator för solcell i den. Men den klarar max 20V på den ingången så det gäller att solcellen inte ger mer och sedan är det samma max 20A på den ingången också precis som på andra ingången från generator/startbatteri.

 

Jag har en i båten som funkat bra i några år nu.

 

Sorry, min kommentar gällde Ctek dual d250s. Jag trodde d250ts var namnet på den nya versionen som jag visste de har släppt men den heter visst d250sa. Inte lätt med så lika namn på produkter...

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 2018-08-29 på 01:22, Gaup säger:

I värsta fall får jag montera in ett brytande relä som kopplar bort solcellerna när generatorn laddar.. Får nog sova på detta ett tag.....

 

Det kan va ett alternativ med ett växlande relä, annars kommer solcellerna att trycka in en massa spänning bakvägen in i generatorn och bilens elsystem.

Din stereo gillar nog inte att det blir 18-20 volt från solcellerna om du råkar slå på den när solen skiner.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte mest om man la ett brytande relä på IGN .+. E.. kabeln till generatorn så när generatorn får ström så bryter man kretsen solcell - batteri... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu sitter den där och ser ut som om det fungerar ochså!!  Moddat det lite extra ..har gjort så att jag kan koppla ihop förbrukare med start batterierna om jag ska wincha mycket eller när det blir riktigt kallt nu i vinter..  Rapporterar väl när det har brunnit eller om det överlever några månader... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat med Ctek om burken gillar att du byglar in och ut, för det blir väl resultatet om du länkar batterierna?? Jag har haft tanken på att göra så som reservsystem vid tomt startbatteri men ännu inte kollat om burken gillar / tål det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör med en direkt koppling mellan bankarna och en kraftig brytare för ett två batteri system så jag ser inga problem men det .. får väl se om det håller i längden... så jag går inte genom burken vid belastning..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag förstår att belastningen går genom relä/brytare. 

Men vad tycker D250:an om att ha samma potential på in och utgång iom att den har ett eller flera spänningshöjande steg från ingång till utgång, det ju det som skapar förutsättningar för för en DC/DC laddare.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.