Jump to content
Sign in to follow this  
adventura

Registreringsbesiktning 40 serie

Recommended Posts

Hoppas på lite erfarenheter av någon med mer erfarenhet än mig.

 

Jag har eventuellt en BJ40 från FInland på G...

 

Några hinder dock inför en registreringsbesiktning:

1.  3,0 liters diesel motor som är Turbokonverterad med IC. 

        (Bör kunna bultas av inför registreringsbesiktning iaf?!?!)

2.  Skivbromsar runt om

3. Spiralfjädrar

 

Vad är oddsen för att kunna få igenom bilen med punkt 2 och 3? Någon som sitter på en uppsättning axlar som ej är okonverterade? (m20, har du kvar dina axlar till salu fortfarande?)

 

Mvh Gustav

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om det är samma BJ40 som jag har sett så verkar den riktigt kompetent och den låter ruskigt gott ?

 

Man får ju göra en hel del ändringar inom ramen för "Ombyggt fordon" enligt SFRO´s regler men är väldigt osäker på vad som gäller vid registreringsbesiktningen.

Det bästa är om du diskuterar dessa frågor med den som gör registreringsbesiktningar på din ort, det är ändå hans uppfattning om vad som är riktigt eller inte som gäller.

Annars kan du kontakta Fordonsprovarna här i Göteborg, dom är fordonsentusiaster och hjälper till att tolka regelverket åt rätt håll. 

https://www.fordonsprovarna.se/kontakta-oss/


Turbon och intercoolern är ju inga större problem att plocka bort vid reg besiktningen, resten är ju värre.

Vet du vad det är för axlar, skivor och hjulupphängning som sitter på ? Skall man någon chans att få igenom detta så vill dom nog ha nån form av dokumentation där dom kan jämföra styrka , vikt mm på BJ40:an och det fordon axlar och hjulupphängningen kommer ifrån.

 

Lycka till!

/ Mecki

 

Edited by Mecki
Felaktig meningsuppbyggnad.
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Regbsiktningar kan variera mycket beroende på vilken besiktningsman man råkar ut för.

Fel gubbe och det kan gå riktigt åt skogen, så att man i praktiken sen inte kan registrera.

När det en gång blivit fel så är det svårt att ändra på det.

Så det bästa är att hämta referenser och sedan samarbeta med en bra besiktningsman hela vägen.

Jag har bra erfarenheter från Strängnäs och hemska från Örebro som exempel, men sånt kan ju ändras.

Som exempel på hur kompetensen (och attityden) varierar kan man gå in i bilregistret och se hur importerade bilar registrerats.

Om man tar Land Cruiser finns det en hel uppsjö olika beteckningar på samma modell, hemsnickrade av div besiktningsmän.

Själv har jag en Cadillac Impala, hur nu det gick till :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för allas engagemang och återkoppling. Tyvärr så tror jag att jag blir tvungen att släppa denna bil. Vid närmare förhör med Ägaren så är det för många förändringar för att det ska vara värt mödan att återställa eländet :)

 

Bilen är för sönderskruvad för att jag ska vilja fortsätta kolla på den, dock säker väldigt rolig i skogen.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Var det den här bilen ?

http://www.youtube.com/watch?v=K7AZN44rusc

 

Den låg till salu på Tori för ett tag sedan med den här filmen länkad i anonnsen.

 

Om du är på jakt efter en 40-serie ligger det flera bättre objekt till hyfsade priser i Finland, det är lättare att ta in en orginalbil och modifiera i efterhand om man så önskar.

/ Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej.

 

Blir det aktuellt har jag fortfarande orginalaxlarna kvar.

 Jag har en fj 40 som jag har funderat på att sälja, men inte riktigt bestämt mej än.

Det är ett renoveringsobjekt dock i princip rostfri!!!!!!!!! och det är ovanligt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nix , det var int den, men om jag fick erbjudandet att köpa den du visade @Mecki skulle jag inte tveka.....

 

@m20, jag skickar dig ett PM :)

 

Edited by adventura
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Då börjar jag om igen eftersom det verkar ont om bra bilar med seriösa säljare...

 

nytt objekt. 40a årsmodell 79.  Med vad som verkar en bra säljare iaf....

 

Karossmässigt renoveringsobjekt vilket är jobb men ändå inget som skrämmer mig, då målet är att renovera oavsett skick. Ramen ska vara i ok skick....

 

drivlina i bra skick, en hel del medföljande prylar....

 

registread med påbyggd turbo....

 

nackdel, en hel del är hemma modifierat....

 

Dock lockar turboregistrerine....

 

Hur mycket är den värd?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med hur mycket är den värd kan jag förtydliga att jag inte menade värdet på själva bilen i sig (såg själv hur tokigt jag skrev) jag menar att få turbon inregistrerad direkt från utlandet, gentemot att få återställa en del (ful) modifieringar....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet inte??? I.o.m att den är registrerad med det utomlands, så borde väl det gå? Jag har förvisso ingen erfarenhet  av det.... Eller missförstår jag det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag kan ha super-fel, och det kanske inte gäller äldre bilar men har för mig att bilen ska vara original för införsel och klara regbesiktning. Men, det är nog bäst att kolla det på den station där du tänker göra besiktningen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag får nog kika detta med stationen imorgon....

 

Jag är inte alls säkert på nedanstående men så har jag förstått det? (Rätta mig gärna om jag är fel ute)

 

Precis som du säger @Klydd så har även jag uppfattat det, alltså att på lite nyare bilar så finns det helbilsgodkännande... infördes från 1995... På äldre bilar finns inte detta, och det blir således svårt att kolla en bil mot något, och är det registrerad i ett annat EU-land så ska det även vara godkänt i Sverige 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är lite som ni båda skriver, lättast är om det är orginal, är det godkänt i ett annat eu land skall det bli ok här med . Fördelen/nackdelen är att det är inte många som vet hur en 40-serie ser ut från början och då kanske dom letar fram uppgifter på nätet och då nämns ingen turbo eller så går dom efter pappren och där står det turbo och då är det inga problem. 

Inom ramen för ombyggt fordon brukar man få öka effekten med några procent utan att göra något  annat , frågan är bara hur mycke.

 

I ditt fall hade jag låtit turbon sitta kvar och hänvisat till pappren om nån ifrågasätter den, går den för bra är det bara att ställa ner pumpen lite vid regbesiktningen . Huvudsaken är att allt ser bra ut och inte för klabbigt gjort för då kan det kanske inte gå igenom.

/Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Generellt gäller 20% ökning av hk och 10% vridmoment. Men det kan även vara fordonsspecifikt. Tex kan det krävas byte av bromsar mm. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite återkoppling....

 

Då har jag varit på plats hos gamla traditionella bilprovning som tyvärr inte tillförde något, dom visste inte och sa att dom endast har en konsult som utför reg besiktningar och han var bara på plats på fredagar.... Lite lustigt med tanke på att det ändå är Västerås man pratar om....

Som steg 2 ringde jag till kundtjänst och blev kopplad till dom som hanterar reg.bes ärenden.

 

Jag beskrev kort....

Jag är intresserad av en äldre Toyota Landcruiser som är registrerad, kontrollbesiktigad och i trafik i ett av våra närmsta grannländer. Finns det något som jag bör tänka på att få med mig eller något som kan göra att bilen inte skulle bli godkänd vid regbesiktning?

Svar: Om bilen är registrerad i ett EUland och allt stämmer överens med registreringsbeviset så ska det inte vara några problem.

 

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu har jag även ställt frågan till Transportstyrelsen (som var väldigt vänliga och hjälpsamma)

 

Dom förtydligade ju att det även är väldigt viktigt att kontakta motsvarande trafikverket i det land man hämtar bilen ifrån för att säkerställa att det inte finns några stoppande detaljer i deras register, som exempelvis kan vara skatteskulder på bilen, avbetalning på bilen, eller att bilen är stulen etc.

 

Även förstås att man själv kontrollerar att det inte finns några konstigheter runt Chassienummer...

(Så en fråga till er som kan 40 serien Var är dessa placerade)

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Chassienumret sitter på ramen framför framhjulet på passagerarsidan .

/Mecki

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuter sedan, Mecki säger:

Chassienumret sitter på ramen framför framhjulet på passagerarsidan .

/Mecki

 

Tack Mecki Finns inte på någon skylt vid dörren, under huven etc?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo , det sitter en liten aluminiumskylt med fordonsuppgifter på torpedväggen i motorrummet på passagerarsidan ovanför motorn till kupéfläkten.

Där hittar du bla chassienumret , modelkod och trimkod som i sig innehåller färgkod, typ av växellåda, och info om bakaxeln.

/ Mecki

  • Like 3

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan, adventura säger:

Tackar! Då bär det öster ut för min del till veckoslutet. :) 

Kul! Lycka till och håll oss uppdaterade :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Åter till registreringsbesiktning....

 

Det är ju dags för ursprungskontroll och sen regbesiktning...

Jag vill ju registrera bilen med baksäte, så då antar jag att jag måste registrera den den som Personbil....

I.O.M att den 38 år gammal så är ju inte heller skatten något att tänka på....

Finns det någon annan anledning att regga som lastbil???

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej.  Fråga är vad som står i pappren.

Prata med en bra besiktningsman om vilka papper du har och hur du vill registrera den.

Har den dragkrok?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.