Gå till innehåll
cervo99

Risk eller ej - LC200 2012 240.000km ?

Rekommendera Poster

Funderar kring en LC200, 2012-2013.

Finns bl.a en 2012 med full historik som dock gått 240.000km, mestadels motorväg Sverige—Spanien t.o.r.

Bilen har rullat med minimal last (hund o packning) och i princip aldrig utanför vägen. Dock många mil på autobahn i 170-180km/h

När jag kikade på bilen så har den en hel del rost undertill. Självfallet en hel del ytrost överallt under, men troligen även en del grav rost.

 

Hur ser ni i detta kunskapsforum på risk/livslängd på en sådan om den nu inte är rostskyddad innan?  För sent?  När blir detta ett problem på riktigt?  Blr man avstå?

Som några vet ställde jag frågan på annat forum (overlanding.nu) nyss, men tänkte fiska lite efter ytterligare kunskap här där ni alla är Toyota-specialister!!  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@cervo99 KÖP :)

 

För drivlina och mekanik skulle jag inte tro det är några större problem med miltalet. Det beror väl även på hur länge du tänkt behålla den, och vad miltalet och värde kan tänkas vara då. De flesta "vanliga" bilar brukar man väl kanske anse att de gått långt när de passerat 20.000 mil, men på de flesta Land Cruiser modellerna räknas det väl mer som att de är inkörda :) 

Rost är ju alltid tråkigt, men har den verkligen gravrost? Om det är den vanliga ytrosten som blir så är det väl inte försent att ge den lite kärlek och rostskydda inför framtiden.

 

  • Like 1
  • Thanks 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan, Klydd säger:

@cervo99 KÖP :)

 

För drivlina och mekanik skulle jag inte tro det är några större problem med miltalet. Det beror väl även på hur länge du tänkt behålla den, och vad miltalet och värde kan tänkas vara då. De flesta "vanliga" bilar brukar man väl kanske anse att de gått långt när de passerat 20.000 mil, men på de flesta Land Cruiser modellerna räknas det väl mer som att de är inkörda :) 

Rost är ju alltid tråkigt, men har den verkligen gravrost? Om det är den vanliga ytrosten som blir så är det väl inte försent att ge den lite kärlek och rostskydda inför framtiden.

 

Tack!

Funderar fortsatt...   ev kanske man kan ta in den till ex Dinitrol rostskydd och kolla upp ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Denna bil är fortfarande till salu, samma ägare nu?

Är det större risk med en 200 än en 150?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samma ägare...

Tänker mig att det är trist att börja ett bygge av Overlanding-bil och kosta på kanske 300.000 på en bil som riskerar att rosta onödigt mycket då den redan gjort en stor del av sin ”karriär” - och då utan rostskydd.

Könns ju bättre att börja med en bil som har högst 7-12.000 mil (för min del)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nackdelen med en som rullat 7-12 000 mil är att prislappen är 200 kkr högre. 

Och även en sådan kan ha rost om den inte har fått någon behandling. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.