Gå till innehåll

Sänka dragkrok


Jele

Rekommendera Poster

Hej,

hur har ni löst dragkrokens höjd när ni höjt hela bilen och krängt på större däck? Ni som använder den vill säga. 

 

Som det är nu så är min kula 61cm i ovankant, vilket är aldeles för högt jämfört med de 35-42 cm som är standard, som jag förstår det. Jag behöver få ner den till en användbar höjd (har inget släp själv utan lånar eller hyr då jag behöver, så jag kan inte modda släpet)

 

Någon som har tips på bästa lösningen för detta? Jag hoppas på en budgetlösning, och att inte behöva byta ut hela balken/infästningen.

 

De alternativ som jag har hittar är något sånt här, men då blir den ju väldigt låg där bak.

 

https://www.afsa.nu/product/hojdjustering-for-dragkrok-370mm

 

eller

 

http://www.euro4x4parts.com/parts/rac1021_tow_ball_drop_plate.html

 

Alla tips och förslag på lösningar är välkomna!

 

 

A3BE897A-83D6-469A-BB78-D84E5B3DF3C9.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör med afsa ta bara och vänd på konseptet samt kan ju kapa den lite sen om man nu är på väg ut i spenaten så är det ju enkelt att avlägsna sprintarna och kasta in draget i bilen....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

Ja jag tyckte också att priset var väldigt bra på Afsas lösning. Och det vore ju genialiskt att montera den tvärt om som du säger, så att den långa skenan med dragkroken monterad går att montera bort lätt genom att ta bort sprintarna!

 

Vad säger bilprovningen om man rullar in med bara en platta, utan kula på? Måste kroken vara monterad på för att besiktningen ska gå igenom? För jag antar att lösningen inte är godkänd för besiktningen när den är löstagbar/justerbar? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, Jele säger:

!

 

Vad säger bilprovningen om man rullar in med bara en platta, utan kula på? Måste kroken vara monterad på för att besiktningen ska gå igenom? För jag antar att lösningen inte är godkänd för besiktningen när den är löstagbar/justerbar? 

 

Japp, kulan ska sitta på bilen då kontrollen omfattar skador, slitage och fastsättning. En justerbar lösning kan vara godkänd, titta tex på Triplex som har 50 + 60 kula och "kopplingsbygel". 

Sen är det alltid bättre och billigare att fråga en besiktningsingenjör först än att bli arg för att det man monterat inte blir godkänt. 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

den ser ju något smidigare ut iom att fästplattan som sitter mot balken är lite mindre. Dock landar den på nästan 1400kr inkl. frakt. Men då är den ju också klassad för 3,5t

 

Tack MFI9!

Det finns ingen besiktningsingenjör här på forumet som kan komma med ett utlåtande? :) Jag får undersöka saken helt enkelt. 

 

En tanke är ju att den justerbara lösningen från afsa inte är godkänd för att montera med den lilla plattan mot balken? Det beror väl på vad monteringsanvisningen säger, då jag antar att besiktningen vill se det i samband med kontroll. Jag ska höra av mig till afsa och fråga.

 

Hälsningar,

Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte ens säkert att den lösningen är avsedda för personbil, kan vara tänkt till traktor eller liknande. Då är kraven lägre.

 

Till person/lastbil (finns??) fanns krav på glappfri förbindelse iaf tidigare och då faller nog afsas lösning. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, det låter ju inge vidare. Jag hade ju hoppats på att hitta en lösning som inte märks av vid besiktning, för att slippa regga om den eller dylikt. Mitt enda behov just nu är egentligen att köra lättare släp med möbler, trädgårdsavfall och mindre mängder material från närmaste byggvaruhus :) 

 

Jag mailar afsa och frågar i alla fall. Rapporterar senare om jag får svar på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick svar från afsa direkt och den har inget godkännande, så det är beroende på besiktningsman, helt enkelt för att det kostar mer än vad det smakar för dom att ansöka om det. De såg inte att det skulle vara några problem att montera med lilla plattan mot balken.

 

Då blir väl alternativet att helt enkelt montera tillbaka originaldraget inför besiktning en gång om året. Inte toppen, men någon annan lösning kan jag inte komma på. Om man inte ska byta ut till ett lägre, fast drag då vill säga. 

 

 

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.