Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej! då jag byggde om min lj70 till skivor bak så känns det som att huvudbromscylindern är för liten ev bottnar den, så söker jag efter alt, det ena är en cylinder från en lj alt kzj cylinder med skivor bak då den är större från 22,2 till 23,8. eller om ni har någon annan bra ide.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden i diameter på huvudcylindern har mest med hydraulisk utväxling att göra, bottnar pedalen så har du troligen fortfarande luft någonstans i systemet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle nog också sätta en slant på att det är luft i systemet som du inte blir av med om nu pedalen är svampig och går i botten.

Försök att lufta på dom högsta punkterna.

En kompis (nämner inga namn) som är en van mekaniker råkade vända på sina nyrenoverade bromsok när han skulle montera tillbaka dom. Då hamnar luftningsnippeln på nersidan av oket och inte på högsta punkten vilket resulterar i att man inte blir av med eventuell luft som är inne i oket. 

Det kan som sagt hända även den bäste 😊

/ Mecki

Redigerad av Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kan inte fresta med en hydro booster? Har en liggandes, den behöver renoveras med nya o-ringar och så saknas trycksången mot huvudcylindern, men den är billig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nog luftat 100 gånger känns det som, bromsarna är stenhårda när den inte är igång, men när jag startar så hjälper ju servot till. om jag nu kör i vär i ca 90km/h  och bromsar allt jag kan så låser det nästan, om jag gör samma sak igen fast duttar till på pedalen en gång extra sen stampar i botten så låser den 35orna riktigt hårt. luftat har jag gjort på många sätt både i backar samt på pedalen sen med vacumsug. hur mycket jobb är det att bygga om med hydro booster Thomas? och vad anväder du för huvudcylinder

Redigerad av Runekebab

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm... den var lurig.

Pedalen är stum och hård och bromsarna tar bra men pedalen stannar väldigt nära golvet om jag fattat det rätt.

Kan kolvarna i oken åka tillbaka för långt så att dom får en längre väg att röra sig när du trycker på bromsen, vad händer om du trampar flera ggr efter varandra, tar pedalen högre upp då ?

/ Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så är det, pedalen är väldigt stum men den tar nära golvet. och trycker ja flera gånger så är bromsarna grymma, låser ju 4 st 35or med däckskrik  och 1,5 kg i däcken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men tar pedalen högre upp eller lika nära golvet som innan när du pumpar flera gånger på pedalen?

/Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, från vilken bil kommer bromsoken bak, LJ70 , KZJ70 eller något annat ? 

Antingen så åker kolvarna i oken för långt tillbaka eller så är det som du först skriver att det krävs en större / grövre huvudbromscylinder för att trycka fram en större mängd bromsvätska i systemet. 

/Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet du vilken diameter det är på H-cylindern på Volvon ? Är den mycket större kanske det inte hjälper med en cylinder från en LJ70:a med skivor heller.  

Har kamrarna i Volvo-oken en mycket större diameter än vad ett ok från en Lj70 blir det nog svårt !?

/Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä det vet jag faktiskt inte vilken diameter det är. Men får försöka ta reda på det i mån. Dom är ju rätt klena bakoken men känner inte till det heller. Får luska lite i mån när ja jobbar😁

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

efter div efterforskningar så är det så här(tror jag)😄 orginal huvudcylinder 22,2mm den jag hade tänkt sätta dit 23,8. oken är 38mm men det är dubbla kolvar på dom volvo oken som jag satt på. och det ok som jag fick fram att det satt på dom med skivor bak är 48mm men enkel kolv då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm..... Det låter som att Volvo oken har för stor volym för din H-cylinder , det hade varit intressant att veta diametern på Volvons H-cylinder som jämförelse för att se om 23,8 mm cylindern hade funkat.

Annars blir det nog till att hitta ok med en mindre diameter/volym för att få det att funka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm just att byta från Toyotas  till Volvo vet jag inte riktigt hur det skulle gå till, just för infästningen på Toyotas är med 4 bult rektangulär till Volvos 2 bultar.

just 240 tidig modell är ju konisk där den första är 22,2 och den andra är 15,8 misstänker att den större är till fram å den mindre till bak.

sen hade dom ju 4 kolvs ok fram samt 2 kolvs ok bak.

så här ser den ut, fast ja vet inte hur man ska få fast den ev kanske måste man förlänga pinnen inne i bromsservot om det nu ens går.

https://vparts.se/se/volvo-240-260/volvo-240-reservdelar/bromssystem/huvudbromscylinder-till-volvo-240-260-ej-abs-modell-vanster.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur är det att få tag i och montera ett par ok från 70-serien ?

Annars kanske det är svårt att få till Toyotaframbromsarna med Volvo H-cylindern !?🤔

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Patric, jag hitta info om bromsar som vi pratade om.

Lägger upp en länk till filen så att fler kan läsa om det. Informationen kommer från 4 wheel drive och är skriven av Mikael Lindberg.

Bromsinfo

/Thomas

• Like 2
  • Thanks 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt Thomas 👍

Återigen kommer dom gamla 4wd-magasinen till nytta 😊

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en hydrobooster från en ford 350 (skivor runt om) liggandes om du vill ha lite bromskraft...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tilläg till ovan den är komplett med huvud cylinder ....  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hydrob.jpg

Bild snodd från nätet min är frächare.. orkade inte gå ut i garaget ... men du kan få fler bilder om du tycker den är intressant...

Redigerad av Gaup

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mig att om man vill ha mindre bromsvätske behållare så passar visst den från en såndär ny fusk mustang...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.