Gå till innehåll
TOST

LC90 Diesel startar inte

Rekommendera Poster

Körde till affären igår med Toyotan, men när jag kom ut därifrån och startade den så gick den bara ett par sekunder för att sedan stanna, sedan gick den inte igång hur mycket man än vevade runt motorn. Kollade alla säkringar, ingen hade löst ut. 
Testade först att bara pumpa upp tryck på dieselfiltret och sedan starta, men utan att lyckas. 
Testade därefter att ta loss röret till en spridare och först pumpa, sen dra runt med startmotorn, men det kom inte ut någon diesel.
Den läcker inte ut diesel någonstans på backen eller synligt i motorrummet och den gick inte dåligt innan. Det enda jag märkt är att den alltid startat på första varvet vid kallstart, medan den behövt några varv vid varmstart.

Fick den sedan bogserad till garaget där jag med hjälp av en kompis försökte felsöka.
Det gick utan problem att manuellt pumpa diesel från filtret, både från dräneringen och genom utgående port mot pump. 
Öppnade man banjon ovanpå pumpen så gick det att manuellt pumpa så att det kom ut diesel genom den, men drog man runt startmotorn så kom ytterst lite. 
Testade att mäta ström över solenoiden på  pumpen (spill control valve) om det nu är rätt solenoid, och det gav utslag, men dock svårt att se hur mycket utslag den gav när motorn drog runt.
Skickade ström direkt från batteri till solenoiden och den klickade, om den faktiskt rör sig vet jag ju dock inte. 
Men hur mycket man än drar runt motorn och pumpar manuellt på filtret så kommer det inte en droppe diesel fram till spridarna.
Har ett nytt bränslefilter liggande då jag tänkte byta det vid kommande service, men kan det verkligen vara ett igensatt filter som är problemet då jag manuellt kan pumpa fram diesel?

Är pumpen körd eller drar den luft någonstans? Hörde inget missljud, men är dock svårt att höra så bra när startmotorn går runt.
Visst går bränslepumpen direkt på kamremmen eller är det en separat rem?
Kan solenoiden ha fastnat/pajat så att den blockerar bränslets väg till motorn och hur vanligt är det?
Har någon haft något linkande fel eller har erfarenhet av att serva bränslepump och vet hur mycket jobb det är? 

Gissar att en ny pump inte går att få tag i, och kostar ungefär som en Iron man dräkt, så det vore fantastiskt om det gick att lösa utan att byta.
Står nu utan bil och vore hemskt tacksam för allt hjälp! 

Redigerad av TOST

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ajdå, vad trist :(

Visst är det den äldre dieselmotorn du har, 1KZ-TE?

Kan inte så mycket om din motor, men jag tror att pumpen drivs mekaniskt från vevaxeln och sedan går det en kamrem upp från pumpen till kamaxeln.

Borde ju inte vara stopp i filtret om du kan pumpa fram bränsle manuellt, tycker jag.

Startar den om du pumpar manuellt samtidigt som du försöker starta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, Klydd säger:

ajdå, vad trist :(

Visst är det den äldre dieselmotorn du har, 1KZ-TE?

Kan inte så mycket om din motor, men jag tror att pumpen drivs mekaniskt från vevaxeln och sedan går det en kamrem upp från pumpen till kamaxeln.

Borde ju inte vara stopp i filtret om du kan pumpa fram bränsle manuellt, tycker jag.

Startar den om du pumpar manuellt samtidigt som du försöker starta?

 

Jo riktigt besvärligt..  <_<

Jajjemän, 1KZ-TE med mekanisk bränslepump via kamrem vad det ser ut som, har dock inte öppnat kåpan som täcker den.
Nej tänkte samma sak, men kanske ändå är lika bra att byta. 
Nej den går inte igång, provade att pumpa och kompisen drog runt motorn samtidigt, kändes som att jag lyckades bygga upp lite tryck när jag handpumpade, men det sjönk direkt motorn gick runt. 

Redigerad av TOST

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.