Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hej, helt nya här och undrar om jag kan få ngr tips och råd ang mitt första lc köp?

Jag ska ha bilen som dragbil och kommer inte rulla jättemånga mil om året! Har tittat på lc 90 både på bensin och diesel, för o nackdelar med detta? 

Har bara budget på runt 30 så är begränsad där. Vad bör man se upp med?

Hittat denna

Toyota land cruiser https://www.blocket.se/vi/78886349.htm

Men såg oxå att den har inga breddare som många av dom andra har, varför är det så? Är det en snik modell? :)

är det bättre att satsa på lc 100? Kom ut en på blocket för 55 för nån dag sedan. 

https://www.blocket.se/vi/79266661.htm

Super tacksam för svar 

Mvh Björn

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till toyta4x4.se :)

Första och största skillnaden mellan bensin och diesel är väl skatten om den är registrerad som personbil.

Det finns väl lite trådar här på forumet under 90 serien med lite om varje vad som folk haft problem med. En del är sammanfattat i denna tråden: 

För den budget du har så tror jag du ska titta noga efter rost, speciellt på och runt bakaxeln. Det händer att det rostar hål på axelhuset i sig och även länkarmsfästena bak har varit dåliga på några bilar jag sett.

Mekar du själv?

Jag tror det blir svårt att hitta en 100-serie för under 30.000:- oavsett skick, men annars är den en grym dragbil :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, Klydd säger:

Hej och välkommen till toyta4x4.se :)

Första och största skillnaden mellan bensin och diesel är väl skatten om den är registrerad som personbil.

Det finns väl lite trådar här på forumet under 90 serien med lite om varje vad som folk haft problem med. En del är sammanfattat i denna tråden: 

För den budget du har så tror jag du ska titta noga efter rost, speciellt på och runt bakaxeln. Det händer att det rostar hål på axelhuset i sig och även länkarmsfästena bak har varit dåliga på några bilar jag sett.

Mekar du själv?

Jag tror det blir svårt att hitta en 100-serie för under 30.000:- oavsett skick, men annars är den en grym dragbil :)

okej, ja jag kan skruva själv :)  ja budgeten är lite tajt iom det ska va en extra bil bara som kommer stå still mesta tiden på året. en lc 100 känns ju mer rejäl när man jämför med lc 90 men har kanske fel, helt novis på dessa bilar.

då ska jag läsa lite där också, tack för tipset

11 minuter sedan, Klydd säger:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En LC90 är också en riktigt bra dragbil. Den är rambyggd och robust, och långt ifrån en vanlig SUV :) Tror max dragvikt på 90-serien är 2800kg förutsatt draget klarar det och det kommit med vid registreringen. 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 timmar sedan, Klydd säger:

En LC90 är också en riktigt bra dragbil. Den är rambyggd och robust, och långt ifrån en vanlig SUV :) Tror max dragvikt på 90-serien är 2800kg förutsatt draget klarar det och det kommit med vid registreringen. 

Okej då är det inte ett dåligt alternativ o köpa en lc90?  Men varför finns det vissa utan skärmbreddare (smal kaross) Är det någon skillnad på dom mer än utseende? ser bättre ut med breddare :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är väl bara dåligt om du måste dra tyngre släp än 2800kg :) Kontrollera även just den bil du är intresserad av, så att draget är rätt inregistrerat.

90-serien är en riktigt bra bil, såklart förutsatt att den är välskött och inte rosten tagit för styggt.

Med och utan WideBody är två olika utrustningsalternativ. Förutom skärmbreddare skiljer även standard däckstorlek och utväxling i axlarna (för att kompensera däckstorleksskillnaden antar jag). Kan kanske vara andra skillnader också, men dessa 2 är nog de mest uppenbara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du bara 30.000 i budget tycker jag tyvärr inte att du ska köpa en Land Cruiser, de kommer till absolut största sannolikhet vara helt slut för de pengarna. Visst, du kan ”vinna på lotto” och hitta ett fynd men inte ens dåliga bilar är såpass billiga. Lägg på 10.000 så får du en 90:a och runt 35.000 för att få en 100:a. 

Den svarta på Gotland för 55.000 var billig, men så såldes den ju på extremt kort tid också. 

I prisklassen du letar i hade jag köpt en Pajero Sport. En genomsnittlig Pajero Sport för 30.000kr är långt bättre än en Land Cruiser för samma pengar. Både LC90 och LC100 är att föredra framför Pajero, men den sistnämnda är ändå ett vettigare val i den lägre prisklassen.

LC90 är lika rejäl som LC100 vill jag påstå, men den är inte alls lika bekväm eller ombonad. LC100 är i princip en lyxbil, med enorm framkomlighet. Väldens bästa bil, men den är också komplicerad och potentiellt dyr även om den generellt håller extremt bra kvalitet, liksom 90:an.

Diesel känns uteslutet med tanke på skatten, och att de generellt ligget lite högre i pris. 

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.