Gå till innehåll
Mecki

Buschtaxiträffen 2018 7-9 September

Intresselista  

14 medlemmar har röstat

1. 1. Är du intresserad av att besöka världens största Land Cruiser träff?

• Jag är intresserad av att följa med
    • Det är inget för mig
      0

Rekommendera Poster

Hej alla !

Nu är det hög tid att boka in Buschtaxiträffen 2018 i kalendern.

Har du nån gång funderat på att åka på en stor bilträff för overlandingfordon men inte fått "tummen ur" så är det verkligen läge att göra det nu.
Med dryga 1000 deltagande fordon så finns det massor att titta på och få inspiration från.

Även om det är mestadels Toyotor så är alla bilmärken välkomna.

I år är det den 17:e upplagan av träffen och den går som vanligt av stapeln andra helgen i september vilket i år innebär 7:e-9:e .
Träffen hålls i Storndorf, ca 10 mil söder om Kassel i Tyskland (ca 50 mil från Kiel) och anordnas av det tyska Land Cruiser forumet http://www.buschtaxi.org .
Träffområdet består av böljande ängar perfekta för camping. I direkt anslutning till campingområdet ligger ett område där alla handlare visar upp sig och sina produkter, där finns det mesta i från minsta skruv till färdigbyggda expeditionsbilar. 

Är du ute efter begagnade delar eller har några själv som du vill bli av med finns det möjlighet till försäljning i anslutning till handlarnas område.
På träffen hålls också diverse kurser och föredrag  i allt från reseberättelser till kurser i overlandcooking iofs görs detta på tyska men även en som jag som inte läste tyska i skolan har haft behållning av det ändå. 

Nu kanske det finns nån som tänker att : Jag har ju ingen erfarenhet av detta och inte heller nån direkt utrustning, kan detta verkligen vara något för mig ?
Självklart är det det. Man behöver inte bygga någon extrem farkost eller skaffa en massa andra prylar för att komma ut och upptäcka världen. Oftast räcker det med sånt man redan har hemma. Tält, sovsäck, spritkök mm världens bästa bil har du ju redan.
Och du som är gammal erfaren overlandare, det är dina historier runt lägerelden om kvällarna som vi andra vill inspireras av.

Nu finns det inga undanflykter längre (inte ens att man skall kolla på frugan när hon springer marathon ;)) skulle ditt eget fordon av någon anledning vara indisponibelt brukar det för det mesta finnas något ledigt högersäte i någon av dom andra bilarna.

Så här ser tidsplanen ut:
5/9 Onsdag kväll. Avresa från Göteborg med båt till Kiel (för dom som kommer från den delen av landet )
6/9 Kiel-Storndorf . Där imellan möter vi (enl överenskommelse) upp övriga som kommer till Tyskland från andra håll. Till Storndorf kommer vi sent på eftermiddagen.
7-9/9 Träffen pågår . Avresa sker på söndag middag när träffen avslutas därefter vi kör norrut mot övernattning nånstans i norra Tyskland innan gränsen till Danmark.
10/9 Måndag. Körning hemmåt genom Danmark  via Putgarden-Rödby och vidare in i Sverige via Helsingör-Helsingborg eller annan lämpligare väg beroende på vart man skall.

Lite från tidigare år.

2017

http://toyota4x4.se/topic/5554-buschtaxi-träffen-8-10-september-2017/

2016

http://toyota4x4.se/topic/5229-buschtaxi-träffen-9-11-september-2016/

2015

http://toyota4x4.se/topic/4783-bushtaxiträffen-11-13-september-2015/

2014

http://toyota4x4.se/topic/4485-buschtaxi-träffen-12-14-september-2014/

/ Mecki

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skall tilläggas att det brukar finnas mat och dryck samt nybakat bröd att köpa på området för den som inte bakar sina frukostfrallor själv.

Det finns även gott om toaletter (wc & Bajjamajor) samt duschar för den som önskar.

/ Mecki

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att det är så stort intresse i år :) Tack @Mecki för det säljande inlägget!

@Wiberg Sr det ska väl vara tusan om du inte hänger på i år ;) Vet inte hur många inlägg här finns på forumet där du skriver att ”nästa år, då så...” :D:D

Detta blir 5:e året jag åker, och ser redan fram emot det. Det är en ruskigt trevlig utflykt med mycket att titta på :)

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

20140913_102116.thumb.jpg.82ce00a36f6c13e292e6c6bcf4290a87.jpg

Bild över en del av campen och dom ca 1000 ekipagen.

/ Mecki

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

2st 40-serier från Gotland tänker hänga på, om vi inte får med flera...B)

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trevligt :)

Då verkar det som att 40-serien blir väl representerad i Svensklägret , gammal är äldst ;)

/Mecki

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 3/6/2018 på 13:04, ewoldern säger:

2st 40-serier från Gotland tänker hänga på, om vi inte får med flera...B)

Kul! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om Snövit drar magiska 0,9 liter per mil på Autobahn i sällskap med 1 42a, vad drar hon då i sällskap med 3? Detta blir så billigt att jag har inte råd att inte åka 😁. Evt motorbyte fuckar ju iofs det räknestycket 😉. 

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En annan del av campen.

20150911_195128.thumb.jpg.a5b6c2045ac00dc39f3b9c1e7e4e25db.jpg

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara att vi ev. också dyker upp där, men i sådanafall blir det söderifrån denna gång :)

För er som inte varit där förut: Åk dit och kolla, det är ett sjukt mecka för Toyotor och allt vad som är 4x4. Helt annat än uppstyrda Abenteuer und Allrad. Lite mer som Willy's Treffen (också värt att åka til för de som är inne på overlandingl!!), brukar ligga helgen före och är på ragglingsavstånd från varandra.

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

70 dagar kvar. Snart dags att börja packa :) :) 

• Like 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur ser det ut med intresset, nu när det så smått börjar närma sig?

Köp och säljtråden på tyska buschtaxi forumet har precis kommit igång nu. Här annonserar folk saker som de vill sälja och kan ta med till träffen om intresse finnes, samt även köpes annonser där folk letar efter saker. 

Tråden finns här:

http://forum.buschtaxi.org/btt-2018-flohmarkt-t65560.html

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både jag och Lukas är redo 😊

@Klydd du brukar ju ha lite koll, när är det läge/bästa pris att boka biljett på färjan GBG - Kiel ? Vi åker väl som vanligt på onsdagskvällen .

/ Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi skruvar febrilt här på ön och ska med 2st! Börjar bli dags att boka färjor o grejer antar jag..

Man kunde inte boka/förköpa till träffen, eller är det bara att köra dit?

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 hours ago, Klydd said:

Köp och säljtråden på tyska buschtaxi forumet har precis kommit igång nu. Här annonserar folk saker som de vill sälja och kan ta med till träffen om intresse finnes, samt även köpes annonser där folk letar efter saker. 

Tråden finns här:

Hur kan man se vilka firmor som kommer? Vi skulle vilja köpa en markis/awning och det hade vart sjysst om man kunde få någon firma att ta med en bra modell dit..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
11 minuter sedan, ewoldern säger:

Vi skruvar febrilt här på ön och ska med 2st! Börjar bli dags att boka färjor o grejer antar jag..

Hur kommer ni att köra?? 

Bron till DK eller färga direkt till Tyskland,?? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
19 minutes ago, MFI9 said:

Hur kommer ni att köra?? 

Bron till DK eller färga direkt till Tyskland,?? 

Vi har inte bestämt oss ännu, ska in och kolla på färjorna.. Men det lutar nog lite åt bron för det är enklast 😕

(Blir krångligt att få det att lira då vi ju dessutom alltid börjar med en färja), så därför kör vi nog på bron..

Redigerad av ewoldern
  • Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Good 😀

Då står jag vid brofästet och väntar.. eller en bit innan. Återkom med mer detaljer när och hur, så kör vi tillsammans. 

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det brukar komma upp vilka handlare som skall komma, får kolla lite bättre i datorn i kväll.

Man kan förköp biljett till träffen men vi har betalt på plats när ni kommit dit och det här gått bra, tänk bara på att ta med er kontanter då det betalningsmedlet fortfarande verkar att fungera på den tyska landsbygden 😊

/ Mecki 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen byter vi till PMR för samband i år, även om en 27 MHz burk finns kvar i min bil fortfarande. 

Redigerad av MFI9

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-07-29 på 20:10, Klydd säger:

Tråden finns här:

Är relativt klar och HSB har gett tummen upp. Jag hoppas bara jag kan vara borta från jobbet då... Är en Norsk delegation som som kör ner över- vet inte om jag joinar dem eller kör solorace ner till lyxlirarna från Götet som ska åka fin båt och grejor ;) . Håller tummarna för att grejorna faller på plats :) .

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan, Mecki säger:

Både jag och Lukas är redo 😊

@Klydd du brukar ju ha lite koll, när är det läge/bästa pris att boka biljett på färjan GBG - Kiel ? Vi åker väl som vanligt på onsdagskvällen .

/ Mecki

Låter bra! De andra åren har Stenaline haft kampanj med rabatter i mitten/slutet på augusti, så om man vågar ha lite is i magen så kan man nog spara en del pengar på att vänta. I värsta fall får man väl köra ner, om det skulle skita sig med färjan. 

Ja, onsdag kväll är väl bäst, precis som vanligt :) 

6 timmar sedan, ewoldern säger:

Kul, har sett i din garagetråd att det dessutom blir riktigt prydligt! 

Man kan förköpa biljett till träffen men vi har aldrig gjort det.

6 timmar sedan, ewoldern säger:

Hur kan man se vilka firmor som kommer? Vi skulle vilja köpa en markis/awning och det hade vart sjysst om man kunde få någon firma att ta med en bra modell dit..

Lite svårt att veta än, då det uppdateras väldigt dåligt/sent på buschtaxi forumet. Men, ett hett tips att det brukar vara ungefär samma firmor som ställer ut varje år, så kolla vilka som var där året/åren innan och dra iväg ett mail till dem och fråga om de tänkt komma. Tänker du dig en vanlig markis, eller sådan som man fäller ut runt bilen? Euro4x4parts brukar vara där varje år, så kanske läge att kolla med Micky?

4 timmar sedan, MFI9 säger:

Sen byter vi till PMR för samband i år, även om en 27 MHz burk finns kvar i min bil fortfarande. 

Tror nog de flesta redan har 27Mhz i bilarna, så det kommer säkert fungera bra med dessa också för kommunikationen.

Kul Martin att du följer med i år igen! Och ska bli så spännande att se ditt nya tak :) 

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

@Klydd Jag tänker att vartannat år kan vara lagom, om man nu inte är fanatiker... :-)

Och hur kan man vara fanatiker om man inte har någon LC... 🤣

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.