Gå till innehåll
frewal

2005-2006 och spridarna

Rekommendera Poster

Hej,

 

Problemet med spridare på årsmodell 2005-2006 har ju avhandlats många gånger. Som jag förstått det ledde problemet till sot i oljan med haveri som följd. Många har fått felet  åtgärdat på grantin i förebyggande syfte.

 

Jag har levt i tron att om felet åtgärdats så ska det vara lungt. Men när jag forskat på nätet låter det som att även blir som har åtgärdats har drabbats av felet senare i livet.

 

Nu har ju många 2005-2006 kommit upp i mil.

 

Vad säger forumet. Någon som har personlig erfarenhet eller hört något?

 

Tack på förhand 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kombinationen av sämre kolvar och slitna spridare ( egr sot +++  ) är en dödlig kombination för D4D motorn.

 

- Dieselknack på kall motor - kan åtgärdas med byte av SCV ventil i dieselpump. Om inte - byt spridare.

 

- Kontinuerlig uppföljning av spridarvärden via Tech Stream eller annat program: +/- 3mm3,  allt annat - byt spridare.

 

- Orginal diesel och oljefilter. Ny olja och filter var 500-1000 mil.

 

- Tunap eller liknande i filter/ tank med jämna mellanrum för att hålla spridarna rena.  

 

- Blända EGR för att slippa få in skiten i motorn.  

 

https://ssch.com.au/trade-news/toyota-1kd-ftv-piston-failure/

 

Ca så ser det ut vad gäller 120 med D4D.

  • Like 1
  • Thanks 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, 

tack för svar

 

Ja der verkar tydligen behöva en hel del kärlek.

 

Är det värre för 2005-2006 med 166hk, eller är det samma för 2003-2004 med 163hk?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar de tidigare modellerna var befriade från " sprucken kolv " haveri men fick oljesumpen tät så motorn skar pga fel typ av packning till spridarna.

 

Det problemet skall emellertid vara åtgärdat via kampanj från Toyota med inkallning etc.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@Wiberg Sr, jag vet ju att du i princip har en doktorshatt i D4d problemen efter du fick byta till en vintermotor och menar du med ovanstående att om en 2004-2005 har fått spridartätningarna åtgärdade så ska den vara lika problemfri som de tidigare årsmodellerna? Detta såklart förutsatt att de även bytt/rengjort oljepickupen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan, Wiberg Sr säger:

Japp. Men man bör fortfarande följa med på spridarvärden och SCV ventil.

 

 

Vad är det för värden man ska följa, och inom vilka värden ska dom vara när motorn mår bra? Tänker att det är bra kunskap att ha loggat här på forumet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska posta en print screen en dag.

 

Man utgår från antal mm3 på dieselreturen där 0mm3 är spot on. +2 till -2 mm3 är helt ok ( kall motor ). Man får ett värde per spridare i programmet. När det närmar sig +/- 3mm3 skall man dra öronen åt sig. Värdena kan bli bättre vid byte av SCV ventil ( jämnare dieseltillförsel ) och ibland hjälper det med tex Tunap spridarrens. 

 

Tech Stream är en relativt billig investering och man kan göra mycket mer än att monitorera sin motor med programmet. 

Redigerad av Wiberg Sr
  • Like 2
  • Thanks 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.