Jump to content
Klydd

Information om växellåda H55F

Recommended Posts

I detta inlägg samlar vi information om växellådan H55F, som bland annat återfinns i 40-serien

Typ:

5-växlad manuell låda, beteckning H55F

Utväxling: (till 1):

1st: 4.843

2nd: 2.619

3rd: 1.516

4th: 1.000

5th: 0.845

rev: 4.843

Vanliga fel och brister:

En svaghet på 40-serien är att den 5-växlade lådan H55F "suger" oljan från fördelningslådan pga en dålig packbox mellan fördelnings och växellådan vilket resulterar i att oljenivån i fördelningslådan blir för låg. Kör man länge med detta är det inte bra. Detta problem löser man lätt med att sätta en slang mellan påfyllningshålen på lådorna så att överskottsoljan i växellåda kan rinna tillbaka till fördelningslådan. //Mecki  

Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. 
Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas.

Lösningen:

1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 
2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan.
Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen. //Jah

Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN

//Klydd

• Like 1

Jag har haft isär 4-5st h55 och samtliga har haft dåliga bottenstocklager som i sin tur medfört slitage på det första drevparet i lådan pga fel avstånd. Bilarna som lådorna har suttit i har gått mellan 35k och 55k mil. Vissa av dem hade missljud på alla växlar utom 4-5an någon hade mest missljud på 5an. Vet inte om någon haft liknande bekymmer? En av lådorna jag rev hade gått torrt i FD-lådan och körts tills den slutade driva...

• Like 2

Jag har hört att på grund av växellådans konstruktion så får 5an dålig smörjning så rekomendationen var att använda 4an vid släpvagnsdragning. Min H55F har gått 28k men jag har inga missljud (än).Den är däremot känslig på vilken olja man använder för synkringarna ska trivas, provade en GL4/5 men det funkade inte bra, men en ren GL4 gick bra.

• Like 1

@JanneJ: Av intresse, på vilket sätt märkte du skillnad på GL4/5 och GL4?

Jag har samma erfarenhet. Även om man kan köra med GL5 så länge man väljer en som inte sliter på gul metal / har ”lsd” verkan. Lådan växlar mycket mjukare med GL4.