Gå till innehåll
Klydd

Information om 70-serien

Rekommendera Poster

Land Cruiser 70 

Finns i 2 serier, "light" och "heavy" duty

 

 

 

 

Modellår: 1984-

KZJ: 1993-1996
 

Beteckningar och varianter:
Tvådörrars kort

Light duty: LJ70, KZJ70

heavy duty: BJ70, HZJ70, HZJ71, GRJ71

 

Tvådörrars mellankort

Light duty: LJ73, KZJ73

heavy duty: BJ73, PZJ,73, HZJ73, HZJ74

 

Tvådörrars lång, skåp och pickup

Light duty: LJ78

heavy duty: BJ75, PZJ75, HZJ75, HZJ75, HZJ78, HZJ79,GRJ76,GRJ78,GRJ79,VDJ76,VDJ78,VDJ79

 

Motoraternativ

Bensin:

 

heavy duty

4.0 liters V6:a, beteckning 1GR-FE

 

 

Diesel:

light duty

2.4 liters rak 4:a, Beteckning 2L, 2L-T

3.0 liters rak 4:a, beteckning 1KZ-T

 

heayv duty

3.4 liter rak 4:a, 90hp(?), beteckning 3B 

3.5 liter rak 5:a, 116 hp, beteckning 1PZ
4.2 liter rak 6:a, 131hp, beteckning 1HZ

4.5 liter v8, 202hp, beteckning 1VD-FTV

 

Växellåda:
4-växlad manuell

5-växlad manuell

 

Kända vanliga fel eller brister:

 

 

 

Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN

//Klydd

Redigerad av Klydd
uppdaterat med info om GRJ & VDJ
  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Benämningen PZJ7x har Du utelämnat. Tror den gjordes 90-91 och har 5 cyl, 3.6lit och 116 hp. Med vänlig hälsning, Hansa 

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Då borde Kzj7* också läggas till i beskrivningen under light duty. Mig veterligen tillverkades den (iaf min kzj73) 93-96 och har en 3 liters TD motor med beteckning 1KZT på 125hk. 

 

https://www.megazip.net/zapchasti-dlya-avtomobilej/toyota/land-cruiser-38286/kzj73-56591/kzj73lv-mnxw-925673

 

Jag tycker själv att det saknas en heltäckande guide över modellerna och uppdelning, motorer etc. Jag har inte hittat någon än i alla fall och i de flesta fall nämns inte kzj modellerna eller motorerna.   Detta var mycket förvirrande i början och jag är fortfarande osäker ibland på vilka delar som delad modellerna emellan. 

 

Tack för ett grymt jobb!

 

Hälsningar,

Jesper

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

självklart ska KZJ med. Tack!

 

Ja, det är svårt att både hitta och även att skapa en heltäckande sammanfattning, men förhoppningsvis kan vi hjälpas åt såhär och få till något bra :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kan röra till det rejält genom att lägga till alla typer av växellådor och axelutväxlingar... 😁

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minuter sedan, MFI9 säger:

Vi kan röra till det rejält genom att lägga till alla typer av växellådor och axelutväxlingar... 😁

Har du en tydlig översikt Martin så ska den självklart med :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det har jag, både motorer och växellådor, ev även axlar... Ska se om jag kan få över den till dig på mail så får du lägga in det rätt.

  • Like 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ganska ny in i Toyota-träsket så jag kan mycket väl ha fel men borde inte GRJ och VDJ tas med oxå? VDJn får man ju iofs inte ta in i Europa men jag vet att flera jobbar på en lösning för konvertering till euro6.

Redigerad av Garnolle
  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.