Gå till innehåll
Klydd

Information om 40-serien

Rekommendera Poster

Land Cruiser 40

Kanske den tuffaste Land Cruisern av dem alla. Kom på 60-talet och tillverkades from till 1984. Finns med tre olika axelavstånd där lång och kort är vanligast. Långa versionen finns både som pickup och skåp, vilken är originalet för "buschtaxi".

image.png.d987200f8aa5b874dd99612fd34be95f.png

 

Modellår: 1960-1984

(Toyota Bandeirante och Toyota Macho 1968–2001)

 

Beteckningar och varianter:
Tvådörrars kort
BJ40, BJ42, FJ42 (BJ=diesel, FJ=bensin)

Tvådörrars mellankort
BJ43,BJ46

Tvådörrars lång, skåp och pickup
BJ45, FJ45, HJ45    (HJ= H-motorn)

 

Motoraternativ

Bensin:
3.9 liter, rak 6:a, beteckning F
4.2 liter, rak 6:a, beteckning 2F 

Diesel:
3.0 liter rak 4:a, beteckning B 
3.2 liter rak 4:a, beteckning 2B
3.4 liter rak 4:a, beteckning 3B 
3.6 liter rak 6:a, beteckning H
4.0 liter rak 6:a, beteckning 2H

Växellåda:
3-växlad manuell
4-växlad manuell, beteckning H41 och H42 med olika utväxling

5-växlad manuell, beteckning H55F, ihop med 3B motorn på korta modellen (1983-1984)

Övrigt

Årsmodell -83 & -84 har skivbromsar fram

Servostyrning fanns som tillval från 1983

 

Kända vanliga fel eller brister:

  • "Den enda nackdelen med 40-serien är att den slutades att tillverkas" //citat Mecki :)
  • Rost. 1974 och äldre har den bästa metallen.  1979-84 är de som rostar mest. 
  • Ramen på 45-47 serien har vissa svagheter/påverkan på karossen pga flex.
  • Svagheter med den 5-växlade lådan (H55F) återfinns här: http://toyota4x4.se/topic/5699-information-om-växellåda-h55f/ 

 

 

 

Har du några förslag på vad som borde stå med i detta inlägg, eller korrigering av något? Svara på denna tråden så uppdatera jag detta inlägget och tar sedan bort ditt inlägg, för att hålla det lättläst och informativt. TACK FÖR HJÄLPEN

//Klydd

 

 

Redigerad av Klydd
uppdaterat med länk till H55F info
  • Like 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns fler kända fel på H55F lådan. Ämnet kanske passar sig bättre i en H55F diskussionstråd med tips då samma låda sitter i flera olika modeller.

 

Fick förklarat för mig av Toyota verkstad att problemet med packboxen mellan lådorna kan orsakas av igensatt avluftning av fördelningslådan vilket ledertill övertryck! Vet inte om jag köper det helt men tror inte packboxen i sig är dålig. 

Ett annat känt fel, har beskrivit detta i annat inlägg. Splinsen på ingående axel tenderar att slitas. Lösningen: 1 ta bort drev för kraftuttag och ersätta med long spline drev. 

2 samma fel finns på en engelsk 4x4. där borrar man två små hål i drevet in mot axeln för att få in oljan till axeln. Jag har gjort det första alternativet med bra resultat för att få bort backslash i lådan.

Även känt att 5.e växeln hoppar ur. Finns massor små trix och uppdaterings delar till den som vill uppdatera sin växellåda vid renoveringen.

Redigerad av Jah
  • Like 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara bra att kopiera informationen om H55F lådan till dom övriga LC modellerna som den lådan sitter i.

 

Redigerad av Mecki
  • Like 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

×

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.