Gå till innehåll
OldManEmu.Hilux

OK att kapa skyddsbågen på flaket?

Rekommendera Poster

Jag funderar på att gå från flaklock till flakkåpa men min hilux har tyvärr den lilla skyddsbågen på flaket bakom bakrutan. Har någon erfarenhet från att kapa den eller är det någon som vet om det förändrar bärigheten i flaket om den kapas? Jag har svårt att tro att det skulle ha någon påverkan men kollar här innan jag kapar. Någon måste ha haft samma problem/irritation över den lilla fula skyddsbågen som jag..

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilken årsmodell har du?

På de äldre hilux'arna (typ 2004 års modell motsvarande) som jag monterat eller demonterat kåpa på så har den kunnat vara kvar. Den hamna då på insidan i kåpan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar. Årsmodell 2015 och de kåpor jag tittat på passar enligt tillverkare enbart på flak utan lastskydd.. Riktigt störigt att bli låst av en sådan sak.

Vad har du för märke på kåpan om man får fråga?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har kollat på 2 olika kåpor, den ena är

- PLB

- VINDIC, denna verkar finnas till 2006-2015 med eller utan lastgaller)

Båda dessa sitter som sagt på den äldre generationens Hilux (2004)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det en rollbar? De e väl bara kosmetika? Bild?

Ingen rollbar, bara ett tunt lastskydd. Har en mountaintop som jag kan fästa mitt taltält i men överväger kåpa så man får in mer last, och taktältet kommer upp ytterligare högre från marken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen rollbar, bara ett tunt lastskydd. Har en mountaintop som jag kan fästa mitt taltält i men överväger kåpa så man får in mer last, och taktältet kommer upp ytterligare högre från marken.

Tänk på att många kåpor inte tål speciellt mycket last. Jag kör stålkåpa, samma pris som glasfiber men man kan lasta 350 kg på den. Den väger lite mer. Jag har ett taktält som väger 75 kg + annat så då är det få glasfiberkåpor som klarar det utan förstärkningsbågar inuti.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.