Gå till innehåll
Ceder

Bakdiffen låser inte

Rekommendera Poster

Hej. Nybliven ägare till en LC100 2000 och okunnig på hur allt funkar med bilen. Efter att provat mig igenom många av alla funktioner och blivit nöjd med att så mycket funkar bra så känns det som ett bra köp. Dock har jag hittat ett frågetecken, efter att ha försökt att låsa diffen i bakaxeln genom att lägga i L och sedan vrida på reglaget så får jag lampan för bakaxeldiffen att blinka, men jag får aldrig ett fast sken som indikerar på låst diff. Jag har också svårt att höra något ljud när jag vrider reglaget som jag antar att man ska höra från magneten (eller vad det är)? När jag skummar igenom Internet så ser jag att man också kan bli lurad på att det bara finns vred och ingen diff men då borde väl inte lampan blinka tänkte jag, eller? Kan man se fysiskt på något sätt om bakaxeln har en diff? Och har jag betett mig rätt för att koppla in bakdiffen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

För att börja någonstans, ja du gör rätt :)

Jag har aldrig hört något när min diff aktiverats, därmed inte sagt att det inte låter något, men jag har då aldrig hört något.

Har du testat att köra fram och tillbaka? Även svänga väldigt försiktigt höger/vänster har jag läst skall vara ett sätt att få i den.

Med det sagt, bakdiffen är tydligen en grej som beckar ihop eftersom de sällan/aldrig används så det är möjligt att det är så enkelt att den behöver servas ...

Har aldrig tänkt på hur det ser ut där bak och vad skulle skilja från en som eventuellt inte har bakre diffspärr, förutom någon extra kabel tror jag inte det skiljer något alls.

Hoppas det löser sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack, blir att försöka bråka med den lite genom att svänga och köra fram och tillbaka som du säger. Tittade nämligen på hur det var att eventuellt ge sig på den och serva alternativt byta. Byta är inte första steget med det priset och ligga och felsöka i detta väder blir inte nu. Så ditt förslag känns riktigt trevligt som jämförelse. Hittade en manual för felsökning av elen så vi får se om jag lyckas senare med det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova med att knacka lite lätt med en hammare på diffspärren (Den sitter på framsidan av bakaxeln bakom höger bakhjul).

Här man inte använt spärren på länge kan den kärva och då kan det hjälpa att knacka lite lätt med en hammare.

Det kan även vara så att 100:an lider av samma problem som 80-serien med att magneterna i elmotor lossnar och lägger sig i en klump i ena sidan och då funkar inte elmotor som drar spärren in och ut.

Detta är iofs lätt ordnat med att limma tillbaka magneterna igen såvida diffspärren inte har drabbats av det andra vanliga felet och det är att aluminiumhuset totalt har ärgat sönder för det är svårare att fixa.

Så när du lägger dig under bilen får du börja med att ta bort skyddsplåtarna och börja skrapa och borsta för då ser du snart om det finns någon aluminium kvar eller om det bara är vitt pulver.

Ser det bra ut kan du i Så fall lossa plåtkåpan på motorn där magneterna sitter ( den sitter parallellt med axelröret och pekar mot höger bakhjul)

Lycka till!

/Mecki

Redigerad av Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förresten, lyssna om du hör relät till diffspärren klicka när du har den i lägväxel och vrider på vredet.

Relät sitter på passagerarsidan bakom handsfacket. Låter det inget kan det vara säkringen som gått sönder.

/Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Mecki och MrWib har nog redan svarat det mesta, men jag fyller på lite :)

Jag har också vid något tillfälle läst det där om att man lurats med att bara sätta dit knappen. Det måste vara en skröna, eller i alla fall ytterst ovanligt skulle jag tro.

Du kan se på bakaxeln att den har en diffspärr då den har en extra grunka på främre höger sida om själva diffen, se inringat i bilden. Detta är själva aktuator, en elmotor som spänner upp en fjäder som puttar på en pinne, som då ska låsa diffen.

re_di.jpg

Denna grunka är gjord i aluminium och tycker inte om det svenska klimatet, som Mecki skrev ovan.

Om huset är helt så brukar det antingen vara magneterna, eller helt enkelt att allt går trögt, för att det inte är använt. Då kan det hjälpa att demontera, göra rent och återmontera. Finns säkert någon guide på nätet för detta också

Skulle det sluta med att du behöver köpa en ny så är det idé att titta på alternativa inköpsställen än Toyota i Sverige, då de verkar tro att den är gjord av guld.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Mecki och Klydd. Tack för era förträffliga svar. Har idag felsökt och började med reläet. Växel i L och tändning tillslagen så hör jag två "klick" när jag vrider på reglaget. Tolkar ena "klicket" från handskfacket och det andra från motorrum. Antar att första är för reläet som ger ström till diffen och det andra till ABS som kopplas ur. Därefter under bilen för att kontrollera om något händer där. Med hjälp att vrida reglaget så hör jag inget ljud vid motorn för diffen och efter att lyft upp bakaxeln kan jag konstatera att inget har hänt för att låsa axeln. Hjulen snurrar precis som de gör med öppen diff. Försöker slå försiktigt på motorn utan att få någon förändring så nu återstår nästa steg, att försöka demontera skyddet för motorn och se om "koppen" av aluminium är något så där ok. Min första bedömning när jag tittar på allt ser det inte så dåligt ut men förstås ser man inte så mycket. Försökt delge en bild av hur det ser ut men lyckades inte lista ut hur man gör för att infoga en bild. Kanske blir ett senare problem att lösa ;-)

Så nu blir det först att googla och se om jag hittar någon bra guide på nätet och sedan under och fortsätta med WD40, borsta och putsa innan man ger sig på muttrarna.

Och Klydd, du har rätt med knappen i mitt fall, inget lurendrejeri på min bil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.