Gå till innehåll

Klunkande ljud!


Geronimo81

Rekommendera Poster

Hej vänner!

 

Jag har köpt en Hilux årsmodell 2010 automat som precis slagit över till 12000 mil. Jag har ett problem som gör mig galen. Bilen har varit inne på verkstad ett flertal ggr på grund av detta. De hittar ej felet själva och jag blir snart galen.

 

Följande scenario. Bilen har ett klungande ljud när man släpper gasen och rullar fram. Ljudet uppstår även när man efter gaspådrag släpper gasen lite hastigare, dock ej på motorväg och liknande, utan mer i statstrafik där man "fis-kör" eller speciellt när man kör på parkering eller liknande där farten ej blir så stor.

 

Ljudet uppfattas som att något sitter löst och klunkar till samt att det ibland när man inför en korsning eller liknande släpper gasen låter som något som tumlar runt i tvättmaskinen, dock med jämna varvtal typ "klunk, klunk, klunk, klunk"

 

Vet ej om jag lyckats beskriva mitt problem, men söker verkligen med ljus och lykta efter en lösning.

 

De har bytt stödlagret men ljudet är fortfarande kvar. De ska senast igår ha kollat diffen och säger att det i den ej finns några problem. Ljdet tycks komma bakifrån, men jag/vi kan ha fel. Verkstaden/bilhandlaren är förövrigt grymma och jag ger dom all cred, dock är detta problemet en tuff nöt för både dom och mig.

 

Mvh

 

Geronimo!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade provat med att först spänt handbromsen lite bara så den ligger ann, för att se om det förändrar något.

Hjälper inte det prova likadant med fotbromsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma spår som JAK! Det är inte bromsbeläggen bak som vibrerar... märks inte då de är helt nya med så fort de är inkörda och det saknas/skadad fjäder eller shims får du liknade ljud som beskrivs. Lätt att testa genom att broms lätt och lyssna om det försvinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är inne på samma spår som JAK! Det är inte bromsbeläggen bak som vibrerar... märks inte då de är helt nya med så fort de är inkörda och det saknas/skadad fjäder eller shims får du liknade ljud som beskrivs. Lätt att testa genom att broms lätt och lyssna om det försvinner.

 

Det är trumbromsar bak...jag va inne på det spåret själv, men när jag nämner det så tror dom inte på den teorin. När jag bara nuddar på gasen och släpper, då kan det klunka till...ibland och ibland inte! Har testat att spänna handbromsen lite lätt och köra, dock vill jag ej minnas att ljudet försvann.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej !

Vill gärna hjälpa till om jag kan. Är inne på min andra Hilux. Har märkt att alla inte vetat om från början att Hiluxen inte har någon mellan diff (eller har det något finare namn kanske ?). Din bils förra ägare kanske ? !Jag körde själv länge med 4-hjuls drift på torrt underlag,även torr asfalt - innan jag visste om det.

Nu till min vilda gissning. När jag var bilmek i min ungdom,var det ofta felsökning p.g.a missljud. Knutkorsen på kardanstången var ofta av tvivelaktig kvalitè. Känndes inga glapp så togs ändå kardanaxeln ned,och vi vände o vred koncentrerat för hand på samtliga knutkors i diverse olika lägen ,ibland kunde man känna att det "tuggade" på vissa ställen. Detta minns jag kunde rendera märkliga ljud. Detta är mitt bidrag -ett relativt lätt och billigt alternativ som man ev. kan göra själv.

PS. demontera även kardanaxeln mellan växellådan och framdiffen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Har samma bekymmer med min, har haft den sen ny och alltid servad och smord med max 1500mil, när det först började klonka trodde jag stödhjulet på släpet hade lossnat.

Jag gick också på bromsarna, bilen har gått ca 25000mil utan byte så det var ju inte helt otroligt.

Bytte allt och smorde även knutarna igen, det blev bra i ca 2mil.

Bytt bakaxeloljan 2ggr utan någon speciell skillnad eller att jag har sett något mer spån än vanligt (har lamelldiffen) och antisladd på min.

Har även provat radera felkoder och gjort bilen strömlös i några timmar utan att det blivit någon skillnad.

Fick tipset att smörja Joken så kardanen tog jag ner och gjort det också, kände även extra på stödlager och knutors men hittar inget.

Någon som har fler bra idér att kika vidare på? Eller har jag missat något knutkors ändå?

 

Redigerad av Yxan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.