Gå till innehåll

Letar efter en LC100 eller LC120


jovi

Rekommendera Poster

Hej!

Ny här.. Familjen behöver byta bil och jag sneglar framförallt på Land Cruiser 100 eller 120. Defender var ett tag på tapeten (jag tillbringade min barndom åkandes i gamla serie III :) men är rädd att komfort och framförallt pålitlighet blir ett problem.

 

Jag skulle behöva lite hjälp att hitta rätt i djungeln av modeller och kompromisser. Önskemålen ser ut så här (till att börja med):

 

-Budget helst under 150'

-Funka i stadskörning och daglig användning

-Gärna kunna äventyrsutrusta den med lite tält och grejer för camping och zombie-utbrott

-Kunna lasta skrymmande prylar till båten och vid hemfärd från Bauhaus

-Komfortabel och hyfsat ekonomisk vid långfärd

-Mindre elektronik är bättre

-Hyfsat potent motor

-Vi är två vuxna och två barn

-Jag föredrar egentligen diesel men skatten gör mig betänksam så velar fram och tillbaks på den punkten.

-Kan man äga en V8 idag?

 

Jag har provkört 120 V6 highgrade och gillade den skarpt men den kanske är lite för liten? Å andra sidan funkar den nog ganska bra i stan. Är det stor skillnad mellan den och en 100a?

 

Hur ser prisbilden ut idag? När jag tittar på blocket och mobile.de är det över hela kartan..

 

Kan man hitta "färdigutrustade" LC:s till hyfsade priser? Jag saknar garage och båten tar mycket tid så kommer ha svårt att lägga tid på massa fix.

 

Många frågor! Ha förbarmande :-)

 

Hälsningar

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Lite input ang 100a Diesel (som jag äger själv).

Rysligt dyra i skatt (12k/år)och kommer inte bli billigare misstänker jag.

Drar ganska mycket men jag kör alltid omkring med mycket saker på/i bilen och grova däck, har för mig att den standard drar ca 1.2-1.3l/milen, då 4 vxl automat (jag snittar ca 1.5-1.6l/milen med min utr).

Den senare femväxlade drar väl lite mindre kan tänka. Tror att du får räkna med strax över det med V8 bensin, med ligger väl på runt 5k/år i skatt?

Får man räkna själv hur mycket man kör vad som är mest lönsamt.

Div chip och manuellt växlad bil gör det väl billigare i drift.

 

Det positiva är att du alltid har plats för halva Bauhaus i bilen :)

Man åker som en kung, hur långt som helst, men det är inga raketer och du får betala (väldigt) dyrt för "höga" hastigheter.

Du behöver knappt kitta dem något för att ta dig ut på långa och rejäla resor/äventyr.

 

Hitta dem färdigkittade brukar vara en bra affär, men de är inte lätta att hitta. Inte okittade heller för den delen.

Jag köpte min i Tyskland pga dåligt utbud i Sverige, så jag skulle väl tipsa om det för dig med, det är ju väldigt enkelt och billigt att importera därifrån.

 

Ang 120 överlåter jag åt någon annan, har du mer funderingar kring 100an så är det bara att fråga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Jovi och välkommen till toyota4x4.se :)

 

Båda bilar du tittar efter är bra och trevliga alternativ. En 120 är nog smidigare för stadskörning och även riktigt skön på långfärd, men det är ingen tvekan om att du får in mer grejer från Bauhaus i en 100 serie.

Är dragvikt avgörande så får 100 serien dra lite mer (med rätt körkort).

Som MrWib skriver ovan är det nog svårare att hitta en 100 serie, men de dyker upp på blocket lite då och då. Det har sålt betydligt fler 120, så dessa är vanligare. Det brukar också vara så att bensindrivna ligger lägre i pris, och har ofta färre mil på mätaren, än dieseldrivna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort tack för input MrWIB och Klydd! Kul att vara välkommen! :-)

 

Jag har kollat på den tyska marknaden och det finns helt klart mer att välja på. Lite svårare att kolla upp men inte omöjligt.

 

Du skall möjligen inte sälja MrWIB?..:-)

 

Om man bortser från skatt och drivmedel skulle ni säga att de är enkla och billiga att äga? Jag har hört att reservdelar är dyrt men om kvaliteten är hög behöver det inte vara ett stort problem. Min nuvarande merca c-klass har varit en mardröm av dyra reparationer. Vill bara att det skall funka. Kollar därför efter enkla rejäla konstruktioner.

 

En annan modell jag sneglar på efter en massa youtubande är LC 79 double cabin. Finns dessa i Sverige? Möjligen för stor men ser väldigt rustik och enkel ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrWIB,

 

Jag har kollat din byggtråd och dina reseberättelser. Fantastiskt! Stort tack för en så omfattande dokumentation. Din konfiguration ligger nära vad jag har tänkt mig. Får man vara lite påflugen och fråga vad för budget som krävs för att göra det du gjort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tar med mig min i graven ;)

 

Ja, räknar man bort bränsle och skatt skulle jag säga att de är "billiga" att äga.

Försäkringen är inte allt för blodig (jag skall byta till IF btw) och går sönder gör de inte så mycket heller. De nöjer sig med billig olja och filter mm kan man hitta billigt på nätet.

Men om något lite mer avancerat går sönder kan det snabbt kosta pengar, delarna är relativt dyra.

 

En LC79 DC får du nog ge en arm och ett ben för här in Sweden om du hittar någon :)

Bättre då att köra LC100 eller 120 enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MrWIB,

 

Jag har kollat din byggtråd och dina reseberättelser. Fantastiskt! Stort tack för en så omfattande dokumentation. Din konfiguration ligger nära vad jag har tänkt mig. Får man vara lite påflugen och fråga vad för budget som krävs för att göra det du gjort?

 

Tack :)

 

Som jag brukar säga, fråga kan man alltid göra ;)

Har inte räknat ihop allt och kommer inte göra heller, men räkna 6 siffrigt och lika många arbetstimmar :shock: du kan säkert komma undan lite billigare mha googling, men arbetstimmarna är svåra att få ner om man inte har gjort allt förut, och det är inte många som gjort det ...

Btw, arbetstiden är lätt överdriven, men allt tar sjuuuukt lång tid, speciellt el-biten. Så man behöver tycka det är lite roligt att pilla bil, eller ha en relativt stor plånbok att betala någon annan för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elbiten kan jag nog klara hyfsat. Jag har fixat mycket med båtens 12-volt system och det borde vara ungefär samma typ av påfrestningar med rörelse och vatten. Lättare diesel-fix kan nog också gå om principerna påminner om äldre Volvo Pentor, men utmaningen (utöver kompetensbrist) är att jag inte har ett garage och då blir större flerdagarsprojekt svåra.

 

Jag får för mig att det är knepigare att själv fixa det mekaniska som fjädring, bromsar och liknande medans campingutrustningen är mer att skruva på enligt medskickad mall. Iofs stämmer sällan mallar men någon slags guidning brukar de ge.. Är jag rätt ute?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elbiten kan jag nog klara hyfsat. Jag har fixat mycket med båtens 12-volt system och det borde vara ungefär samma typ av påfrestningar med rörelse och vatten. Lättare diesel-fix kan nog också gå om principerna påminner om äldre Volvo Pentor, men utmaningen (utöver kompetensbrist) är att jag inte har ett garage och då blir större flerdagarsprojekt svåra.

 

Jag får för mig att det är knepigare att själv fixa det mekaniska som fjädring, bromsar och liknande medans campingutrustningen är mer att skruva på enligt medskickad mall. Iofs stämmer sällan mallar men någon slags guidning brukar de ge.. Är jag rätt ute?

 

Det där med garage lider jag också brist på, allt blir lite jobbigare då.

Var hemma hos en vän och donade med en annan bil i helgen, han har inte bara garage utan garage med lyft, makes all the differens :P

 

Närå, bil-elen är väl inte direkt komplicerad eller svår, den tar bara lång tid (för mig iaf).

 

Mycket är bolt on med en tvist, inte alltid 100a, men näst intill :)

 

Bilen i länken ser fin ut, men det behöver ju tyvärr inte betyda mycket.

I dessa dagar lär det vara svårt att hitta en lågmilare utan man får titta på skicket, vilket är omögligt att gör på bilder.

 

Proffsen brukar ju säga att man skall titta upp 2-3 bilar minst, inom lämplig radie, som man är intresserad av innan man åker ner, så man har lite valmöjlighet och förhandlingsutrymme. Men det är proffsen det ;)

Jag reste till Tyskland på vinst och förlust (hade inte ens bokat flygbiljett hem :blush: ) att pruta var inte att tänka på ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Elbiten kan jag nog klara hyfsat. Jag har fixat mycket med båtens 12-volt system och det borde vara ungefär samma typ av påfrestningar med rörelse och vatten. Lättare diesel-fix kan nog också gå om principerna påminner om äldre Volvo Pentor, men utmaningen (utöver kompetensbrist) är att jag inte har ett garage och då blir större flerdagarsprojekt svåra.

 

Jag får för mig att det är knepigare att själv fixa det mekaniska som fjädring, bromsar och liknande medans campingutrustningen är mer att skruva på enligt medskickad mall. Iofs stämmer sällan mallar men någon slags guidning brukar de ge.. Är jag rätt ute?

Ja, på el-sidan är det mycket som matchar båtar.

Det mekaniska är oftast inte så svårt, men tungt. Det är betydligt större och tyngre grejer än en vanlig bil. Det finns bra verkstadsmanualer att tillgå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror någon annan här på forumet kikat på den innan, eller har jag drömt?

Som sagt, de flesta bilar ser bra ut på bild, så åk och kolla. Det som kan vara bra på att vara uppmärksam på är att den eventuellt inte är specad för kallt klimat med rumpvärmare osv (köpte just själv en bil från Italien utan just den lyxen :P ).

Kolla att all el funkar, känns resten bra är det väl bara att slå till, de är ju knappt inkörda vid 22000 mil :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna kanske?

https://www.blocket.se/lund/Toyota_Land_Cruiser__4_2_TD_77036746.htm?aw=1

Gått ganska långt, men väl skött bör den ha minst 200 000km kvar ...

https://www.blocket.se/vasternorrland/Toyota_Landcruiser_100_76921806.htm?aw=1

:D

Mats här på forumet ligger väl också på +500 000km med sin, så rätt underhållna så håller de onekligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ny här. Har knarkat Expediton Overland på Youtube och är nu sugen på en LC100, 5xl Aut. Lutar åt en diesel. Inputs?

Har hittat en bil i Tyskland från 01/2005 med den nya växelspaken och faceliftade bakjus. I annonsen står det 243g CO2... I alla andra fall uppger säljarna 292 eller 282 g. Någon som har koll på varför?

Och så det vanliga frågan... Vad bör kollas extra noga? Tack för hjälpen. Trevlig helg! :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna kanske?

https://www.blocket....036746.htm?aw=1

Gått ganska långt, men väl skött bör den ha minst 200 000km kvar ...

https://www.blocket....921806.htm?aw=1

:D

Mats här på forumet ligger väl också på +500 000km med sin, så rätt underhållna så håller de onekligen.

 

Jo jag har kollat in de annonserna men tycker de ligger lite högt med tanke på miltal osv. I alla fall när jag jämför med mobile.de. Förvisso skönt att slippa resor och annat.

 

Det här med stolsvärmare var en bra poäng. Tänkte i mitt stilla sinne att det var standard men det är nog snarare ett skandinaviskt paket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ny här. Har knarkat Expediton Overland på Youtube och är nu sugen på en LC100, 5xl Aut. Lutar åt en diesel. Inputs?

Har hittat en bil i Tyskland från 01/2005 med den nya växelspaken och faceliftade bakjus. I annonsen står det 243g CO2... I alla andra fall uppger säljarna 292 eller 282 g. Någon som har koll på varför?

Och så det vanliga frågan... Vad bör kollas extra noga? Tack för hjälpen. Trevlig helg! :-P

Hej och välkommen till toyota4x4.se :)

Det är livsfarligt att sitta och titta på sådana youtube klipp :o Klart man blir sugen!

Har dock ingen koll på CO2, men går kanske att kolla på transportstyrelsen om du hittar regnummer på en likadan svensk bil?

Själv tycker jag allmänskick och historik väger tyngre än miltal, så det brukar jag kolla efter.

 

 

Jo jag har kollat in de annonserna men tycker de ligger lite högt med tanke på miltal osv. I alla fall när jag jämför med mobile.de. Förvisso skönt att slippa resor och annat.

 

Det här med stolsvärmare var en bra poäng. Tänkte i mitt stilla sinne att det var standard men det är nog snarare ett skandinaviskt paket.

Bilar från varmare länder som saknar så kallad "Cold climate specification" saknar även dubbla startbatterier (på dieslarna i alla fall), fläkt och kylare kan skilja, samt komfortgrejer så som nämnts ovan med stolsvärme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Värt att kolla extra på är hur bra hydralfjädringen/nivåregleringen funkar. Det är dyrt och komplicerat att laga och det kan vara svårt att hitta en verkstad som har någon erfarenhet av systemet. Det går utmärkt att byta ut mot "vanlig" fjädring och det finns gott om dokumentation men det är ett ganska stort jobb när grejerna har suttit i 10-15 år. Annars är det bara rost som kan döda en LC100.

 

Diesel verkar vara självklara valet före bensin V8an för många men varför? Dieseln drar förstås lite mindre men om man jämför andra parametrar så är nog allt dyrare.

 

1. De ligger ofta högre i inköpspris

2. Högre skatt (ca 12 000 vs ca 6000?)

3. Dyrare service om man går efter boken.

4. Turbo är en till grej som ökar komplexiteten/kan gå sönder.

 

Det blir svårt att hitta en bättre bensinmotor som serietillverkats än Toyota/Lexus 2uz-fe V8 som sitter i LC100. Min är knappt inkörd efter 20 000 mil och går silkeslent.

 

Har också för mig att dieslarna har låsbar bakdiff i stället för Toyotas ATRAC. Jag tar nog i 9 fall av 10 ATRAC även om låsbar diff är fint det med.

 

Största fördelen jag ser med diesel är att man har längre räckvidd på det man har i tanken/dunkarna vid långresor.

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Vildman!

 

Jag håller med om att bensin nog är det bättre valet rent ekonomiskt men om man bortser från pengarna skulle jag nog föredra diesel, tror det är en mer robust konstruktion. Jag gillar också att diesel inte är lika lättantändligt om man vill ha ett litet förråd hemma.

 

Hursomhelst, LC100 V8 bensin ligger nog högst på min önskelista just nu. Var är alla säljare??? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft tre olika 100; en V8-03, en HDJ-01 och nuvarande HDJ-03.

Diesel eller bensin är en smaksak (jag föredrar diesel) men en stor fördel jag upplevde med bensinen var att det kändes som dubbla antalet hästkrafter jmf med dieslarna.

Är i Uganda nu och här kryllar det bokstavligen av LC och flera ser ut att ha rullat både 50 och 100 t mil, både bensin och diesel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul bakgrundsinfo Höök! 100'000 mil får bli mitt mål med nästa bil!

 

MrWib, intressant bil. Vad tycker du om priset?

 

Igår köpte jag en Lexus RX300 från 2001 som gått 15000 mil. Trist färg, ljusbrun-guld någonting, men hyfsat skick och bra pris tror jag. Kollar fortfarande efter LC100 men var tvungen att ordna bil snabbt inför skidsemester och liknande. Nu har jag tid att i lugn och ro angripa frågan om det optimala och slutgiltiga bilköpet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

MrWib, intressant bil. Vad tycker du om priset?

...

 

Runt det priset verkar LC 100an ligga, både lite nyare och äldre (diesel är alltid dyrare än bensinare).

Sen kan man tycka att 100k är (lite för) mycket för en nästan 20 år gammal bil, men marknaden säger tydligen att det är det dom är värda ;)

Om du har tid, åk och titta på den, det lär man sig alltid mycket av.

 

Ibland trillar det in sjukt billiga LCs på blocket, vet inte om det är "fejk affärer" (för att få blocketförsäkring) eller om de säljs av folk utan koll, men har du sms/app bevakning på blocket kan du ju alltid hoppas på lite tur, nu när du har en bil och kan vänta ... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.