Gå till innehåll
TOST

Vilken olja till 1KZ-TE Diesel?

Rekommendera Poster

Nu när det än en gång är dags att serva min KZJ95 (Diesel, Manuell) så börjar jag fundera på vilken motorolja man egentligen borde köra? Alltså inte tillräckligt bra, utan optimal. Är inte så påläst själv i djungeln av motoroljor så jag vet inte vad de olika klassningarna innebär.

Motorn är ju 1KZ-TE, alltså 3 liters rak 4-cylindrig turbodiesel på 125 hk. Försöker man kolla upp vilken olja man ska ha får man olika bud, nedan står den rekommendation jag fått från deras respektive hemsidor:

Mobil1 - FS 0W-40

Castrol - Magnatec Professional A3 10W-40

OKQ8 - Formula VX Long Life SAE 5W-30

Shell - Helix HX7 10W-40

Toyota - 5W-30 (av handlare över disk)

Har pga min beslutsångest tidigare köpt min motorolja (till sjukt överpris) hos min lokala Toyota-handlare, men jag tror att de ger en samma olja oavsett modell eller motor. Av vad jag lyckats läsa mig till så verkar det som att en 0W- olja vore klokt i klimatet här uppe, men frågan är vad skillnaden mellan en 0W-30 och en 0W-40 då skulle innebära?

Vad står det i Toyotas servicehandbok angående den motorn?

Är det någon som sitter på mer kunskap och kan dela med sig vore jag tacksam, med risk att det blir en fråga om hur långt ett snöre är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med olja är ju svårt och väldigt personligt, "Fråga 10 personer och du får 10 olika svar"

Vad har du använt för typ av olja tidigare , mineral, delsyntet eller helsyntet?

Så här står det i alla fall i reparationsmanualen :

https://www.manualslib.com/manual/1028061/Toyota-1kz-Te.html?page=274

Det här är beteckningarna på vilken oljekvalitet som rekomenderas :

API CF- -4 or CF (You may also use API CE or CD)

Skulle väl rekomendera 5w-30 på vintern och 10w-40 på sommaren.

Det där med 0w är för mig obekant, det hade antagligen runnit rakt igenom dom flesta av mina motorer ;)

Hoppas att det var till nån hjälp

// Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Viktigast är att byta olja, jag har kört min 90a med 163hk med 5W-30 av känt märke hel eller delsyntet med byte var tusende mil.

Precis som Mecki skriver 0w är inget mej mm. flera.

Longlife olja är en myt !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

0W- olja är mycket lämpad där temperaturer är långt under det normala, med förutsättning att alla packboxar och tätningar på motorn är hela och friska. Jag skulle nog föredragit 5W-40 som året-runt-olja.Oljetillverkaren är ren smaksak, själv använder jag Q8 delsyntet till Landcruisers och Total till andra (har en del franskt på gårdsplanen).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips när det gäller olja och stora dieselmotorer där mängden olja blir "lite" mer än en Avensis är att handla i 20-liters dunk på Swedol.

Jag behöver ca 11 liter till min maskin och literpriset är mycket bra på stor dunk jämfört med 5-liters dunkar.

Swedol kör med Q8 av god kvalitet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för snabba och bra svar, jättenyttigt med siffror från verkstadsmanualen och att få höra vad ni kör med!

Så vitt jag förstått så rekommenderas en turbodiesel utan partikelfilter att köra på en olja som enligt det amerikanska systemet API uppfyller CE, CD eller CF (senare bokstav i alfabetet betyder bättre). Den ska enligt Europeiska systemet ACEA helst klassas som A3/B3/B4 (Superkvalitet, minst delsyntet) och inte A1/B1 eller A5/B5 då dessa oljor gäller för bilar med hårda bränslebesparingskrav och miljökrav (moderna partikelfilter och katalysatorer).

Då 0W-30, 5W-30 och 10W-30 oljor endast verkar vara just A5/B5 så antar jag att de främst tas fram för moderna motorer med avgasrening och låg bränsleförbrukning. En 5W-40 eller 10W-40 olja ger generellt sett ett bättre skydd mot slitage och klarar att binda mer smutspartiklar i en gammal motor, samt ger lägre vibrationer tack vare högre viskositet. Dessa saker är vad jag själv kommit fram till, baserat på vad jag lyckats hitta, så ta det inte som någon absolut sanning. Vad jag dock vet är att en helsyntetisk olja ALLTID är bättre för en fyrtaktsmotor än en mineralolja (möjligtvis finns väldigt få undantag), det enda som talar för den senare är priset.

Och med MFI9:s tips om att köra på 20-liters dunk (eftersom den ska ha sin beskärda del olja vid byte) så har jag kommit fram till att Q8 FORMULA EXCEL 5W/40 20L från Swedol för 1266,25 SEK ink moms (ca 63kr/l) borde vara ett riktigt bra val.

http://www.swedol.se/formula-excel-5w-40-20l.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en oljetestare så byter du olja endast när det behövs :)

Redigerad av Jah

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.