Gå till innehåll

ADHDs Prado


Hunnjakt

Rekommendera Poster

Hej hallå alla Toyota människor. Första yotan och jag har tusen frågor som jag försöker efter bästa forum nörd att ta reda på, dock tänkte jag visa resan med min till färgen extremt fula lc90 3,4l v6.

 

Jag har redan gjort en drös grejor jag inte har bilder på men nedan följer några isf..

 

Egna mudflapps

Nya stag krängningshämmare med bussningar

Olja filter osv.

Stötdämpare och fjädrar runt om.

Ny däck.

Nya bromsbelägg

Mm mm

 

Jag tar gärna emot tips och så ska man verkligen inte göra din idiot saker!

 

Mycket som ska bytas allt eftersom..

Tex ventilkåpspackning, sump packning. Packningen i front diff? Eller vad det nu är för klump under motorn på drivlinan..

kanske får lämna i väg han och få servopump utbytt..

post-2887-0-79311700-1510337394_thumb.jpeg

post-2887-0-84730300-1510337414_thumb.jpeg

post-2887-0-47367800-1510337434_thumb.jpeg

post-2887-0-29148200-1510337453_thumb.jpeg

post-2887-0-18660100-1510337474_thumb.jpeg

post-2887-0-17859000-1510337499_thumb.jpeg

post-2887-0-75011300-1510337526_thumb.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
  • 1 month later...

Hej igen efter lång tid är jag åter här!

 

Byggt nytt dubbel golv till bagaget, samt bytte släpvagnskontakten efter konstiga elfel bak på lyktorna, men det blev inte bättre, har fortfarande inge lyse på sidorna bara nere och uppe.. 

 

blir nog gummimatta på dubbel golvet, för filthattar jag hade på förra var helt grönjävlig att få ren.. 

 

har även spolat rent kylsystemet efter ett läckage på den nedre kylarslangen där defa slangvärmaren sitter.. 

 

har inte monterat skärmbräddarna än då original listen som sitter runt torkar ut och jag inte hittat något substitut. 

 

Letar med ljus och lykta efter vad det ska va för oljor och vilken typ av packningar mm det ska vara i axlarna och växellådorna, har dock fixat en verkstadshandbok om lc90!

 

Köpte för breda vinterdäck, kommer aldrig köpa breda vinterdäck igen, OM jag inte köper en Volvo 240 för att sladda med..

 

 

 

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste erskänna mittmistag här.. läste precis en tråd om baklyse på lc90, var tvungen att springa ut och testa och jo, alla lampor funkar, till och med DIMMBAKLJUSEN, vilka jag inte visste var dimmbakljus utan trodde dom var vanliga bromsljus och backljus....

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska skärmbreddarna på!

 

efter lite färg och spackel och glasfiber så funkar dom igen, men först lite blästring och på med rostskydds färg ala superduper.

 

återigen ingen som bytt oljorna på en 90?

 

hittar inga trådar som specar vilka oljor det ska vara!

4DEB3DED-C52D-41F4-93C9-A4E5925105BC.jpeg

BF9CE103-FD42-49A9-AC7D-4099B9B76068.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Olje byte i växellåda och fördelnngslådan.. 

aldrig bytt oljor i något annat än motorer förut innan jag blev med LC, men med haynes boken och detta forum så blir det nu byte! 

 

 

827D9083-7654-4CE9-8512-73BD8620CFF6.jpeg

  • Like 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte som ny men mycket bättre, nu ska kanske hela bilen få en vinyl på sig vi får se!

 

Det gick att köra hem efter bytet och inga missljud, mjukare att växla så jag är nöjd! 

 

Vad kör ni med för lampor fram? Kikar på en ny front, och då med 4st nbb extra ljus och en lite ledramp om det blir löstagbar winch..

BD542FD0-525F-4482-BE93-2F576522A259.jpeg

EDC7AB5A-9B4E-4DB8-A485-6BA0D45FAD4E.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Elände elände, fick fel fjädrar när jag bytte, dom va till den korta modellen.. och jag som skulle ja förstärkta till den långa.. 

 

hittade en drös fel på yotan som måste åtgärdas i följd av detta, kanske inte direkt relaterat men ändå så märkte jag allt när den gick på genomslags gummina..

 

alla bussningar i bakvagn byttes ikv, tog bara 7 timmar.. 

 

mest troligt är det nå vingel med drivlinan och jag vet inte vad men det gnisslar viiiiong viiiiong viiiiiong när man backar, märker inget annars, h och l funkar som den sk, kanske låser den segare än innan..?!

 

hål i tank skyddet,

måste byta bränslefilter glömde det vid senaste servicen.. 

 

Rostig fälg på extrahjulet..

 

trasig antenn..

 

 

 

 

 

D1F69165-8587-4BC7-BB2A-8C96D312BB9F.jpeg

05773AB5-2D47-4628-AC74-D368F6FED86C.jpeg

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ju fin besök i glasverkstan idag.

fyfan för att köra den på öppna stora vägar! Vilken dröm och snabb död jag skulle gå tillmötes i en sån..

 

Det tar nästan emot att säga det men vill han byta jämt mot lc’n så blir det byte på stört...

 

undra om man ska lacka lc’n mörkgrå industrifärg sån som tål mycket skit?! 

Vad tror forumet?

1204CFB0-3B26-4619-B26B-1E295B220DA8.jpeg

  • Like 1
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med dig, dom är frestande dom där farkosterna ? men det är som sagt säkrast att hålla sig till en trygg och säker Land Cruiser, i 42:an får man samma fartupplevelse som när man passerar ljudvallen redan i 110 km/h ?

 

På tal om färg så tål en rollad färg lite mer stryk och väljer man rätt verktyg att lägga på färgen med kan det bli riktigt fint.

Grafit-grå kulör kan blir riktigt fräckt på 90:an ? 

/Mecki

  • Like 2
  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2018-06-13 på 00:45, Hunnjakt säger:

dom gamla bussningarna såg inte bra ut.

Bra jobbat! Känns det någon skillnad att köra nu? 

Har du hittat vad som orsakade oljudet vid backning?

Hur stor skillnad är det på fjädrar till den långa vs. den korta modellen? Minns att det inte var några interna bumpstop (gummi-konen inne i fjädern) på den korta modellen, så den fjädern borde egentligen varit något längre, men samtidigt lättare bil, så kortare därför ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 timmar sedan, Klydd säger:

Bra jobbat! Känns det någon skillnad att köra nu? 

Har du hittat vad som orsakade oljudet vid backning?

Hur stor skillnad är det på fjädrar till den långa vs. den korta modellen? Minns att det inte var några interna bumpstop (gummi-konen inne i fjädern) på den korta modellen, så den fjädern borde egentligen varit något längre, men samtidigt lättare bil, så kortare därför ?

 

Grym skillnad i sido stabilitet.. 

 

nej inte hittat orsaken till oljudet tror att det kan vara något lager längs drivlinan.... 

 

måste vara stor skillnad på fjädrarna då jag monterade dessa och lastade bilen full så sjunk den ihop och gick på genomslagsgummi.. jag har inga koner kvar dom lossnade från metallen när jag bytte och sen dess har jag kört utan gummi konerna i fjädringen.. 

 

den nya till långa är längre än den till korta.. jag beställde dessutom förstärkta.. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

22 timmar sedan, Mecki säger:

Håller med dig, dom är frestande dom där farkosterna ? men det är som sagt säkrast att hålla sig till en trygg och säker Land Cruiser, i 42:an får man samma fartupplevelse som när man passerar ljudvallen redan i 110 km/h ?

 

På tal om färg så tål en rollad färg lite mer stryk och väljer man rätt verktyg att lägga på färgen med kan det bli riktigt fint.

Grafit-grå kulör kan blir riktigt fräckt på 90:an ? 

/Mecki

 

Jo jag har lovat mig själv att inte köpa allt för snabba grejor, jag får små horn i pannan när jag sitter bakom ratten eller styret på sånna saker..

 

jo 90ian vill helst ligga i 80-100 spannet innan resonans och vind brus börjar låta som fasen..

 

ja men någonstans där grafit grå och svart på breddare och sååå. 

 

Tur att svärfar har lackbox som 90an är för hög för att komma in i.....

  • Like 1
  • Haha 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Ännu mer bilder på bara service.. 

 

byte av tändstift och soppa filter vilket jag glömt bort att göra.. det gamla filtret satt som fan, va tvungen att använda en rörtång för att få lös det..

Rengörning av mafs’en. 

 

En stämnings bild.. tänk va bra när jag hitter ett vettigt taktält!!

A66AEE11-2EB1-468D-8D98-EAC81379A951.jpeg

879F440E-E931-47E1-9A47-36C0DCF1A824.jpeg

104DC3B4-2AEA-4760-992C-D0221DA23DA1.jpeg

41882882-4BFE-47FD-B63F-BFECB296475A.jpeg

  • Like 4
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.