Gå till innehåll
Wenjad

Renovering av BJ73 -85

Rekommendera Poster

Rengjort spridarna nu, var lite skit i dom, men gjorde ingen skillnad så dom ska testas, hittade en liten spricka i returledningen från spridarna som jag lödde igen. Rengjort vattenavskiljaren och som synes så var det inte en dag försent :D jag gjorde ett test på membranet i pumpen också, jag blåste i ena slangen och det blåste rakt ut genom den andra, det bör väll vara en indikation på att membranet är dåligt om inte det sker nått hokus pokus där inne? :wacko: får ursäkta många inlägg senaste tiden, men jag tycker det är bättre att uppdatera medans minnet fortfarande är färskt B)

DSC_0094.JPG

DSC_0095.JPG

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Assembly betyder väl ihopsatt eller enhet eller nått liknande .

Jag tolkar det som att den är ihopmonterad = en komplett spridare som bilden visar.

/Mecki

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
38 minuter sedan, Mecki säger:

Assembly betyder väl ihopsatt eller enhet eller nått liknande .

Jag tolkar det som att den är ihopmonterad = en komplett spridare som bilden visar.

/Mecki

Så tolkade jag det också, ska skicka ett mail till dom och fråga för säkerhets skull ifall det blir aktuellt att köpa nya spridare :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
15 timmar sedan, Wenjad säger:

får ursäkta många inlägg senaste tiden, men jag tycker det är bättre att uppdatera medans minnet fortfarande är färskt 

Inget att ursäkta! Det är bara kul att du lägger ut bilder och uppdaterar! Inspirerande att följa din energi och insats :)

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-04-09 på 12:51, Klydd säger:

Inget att ursäkta! Det är bara kul att du lägger ut bilder och uppdaterar! Inspirerande att följa din energi och insats :)

kanon! då fortsätter jag i samma takt när det händer grejjer i garaget :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

är det någon som har en bra länk där man kan läsa om vad svensk lag säger om t.ex winch stötfångare, winchar, stora däck, höjning osv. tänkte jag skulle börja fundera ut en schysst stötfångare fram som klarar lite stryk, men vill gärna se vad bilprovningen kommer säga först så att man inte bygger nått som inte kan bli godkänt å sen får man göra om ;) kan va bra att ha lite koll när man renoverar/bygger bilar :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan, Wenjad säger:

är det någon som har en bra länk där man kan läsa om vad svensk lag säger om t.ex winch stötfångare, winchar, stora däck, höjning osv. tänkte jag skulle börja fundera ut en schysst stötfångare fram som klarar lite stryk, men vill gärna se vad bilprovningen kommer säga först så att man inte bygger nått som inte kan bli godkänt å sen får man göra om ;) kan va bra att ha lite koll när man renoverar/bygger bilar :D

Tänk på att bilbesiktning görs utifrån fordonskunörelsen och TSFS, dvs Transportstyrelsens författningssamling medans polisen även tittar på vägtrafikförordningen. Bara för att bilbesiktningen godkänner så är det inte säkert att polisen gör det. Helt beroende på olika lagrum. 

Ett bra exempel är att vi är flera LC-ägare som har inskrivet en dispens för sittplatser i lastutrymmet. Men vägtrafikförordningen godkänner inte att de används för persontransporter. Så du får ha stolarna men inte sitta i dom under färd.  

Bästa hjälpen får du om du besöker din lokala besiktning och stämmer av med en ingenjör vad vill göra för ändringar på bilen. Sen ringer du till transportstyrelsen och få en second opinion från dom. 

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-04-11 at 6:54 PM, Wenjad said:

Din gamla diesel är väl reggad som lätt lastbil som de flesta av de andra?

Där kommer du undan det mesta vad gäller utstickande föremål etc som man kan hitta på att få med winch stötfångare osv.. Det är det vackra med att vara lastbil:rolleyes:

Men du kan ju alltid fråga på din lokala bes, varken de eller polisen brukar ha något att tillägga när man pratat med dem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
On 2018-04-08 at 11:42 PM, Wenjad said:

Så tolkade jag det också, ska skicka ett mail till dom och fråga för säkerhets skull ifall det blir aktuellt att köpa nya spridare :D

Behöver du ha någon spridare så har jag ett gäng liggande som vi testat och de öppnade vid rätt tryck och hade fin spridarbild..

On 2018-04-08 at 9:31 PM, Wenjad said:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-04-13 på 09:52, ewoldern säger:

Behöver du ha någon spridare så har jag ett gäng liggande som vi testat och de öppnade vid rätt tryck och hade fin spridarbild..

där ser man! ska provtrycka mina då och kolla hur dom är så får vi se sen :D

Har inte hänt mycket med land cruisern nu, har jobbat varje vaken timme och mitt i alltihop fick jag generator haveri på L200an ( det var väntat då det är ett känt orginalfel på dom :ph34r: )

satte i batterierna igår och tog mig en liten tur i skogen neranför farfarsgård, paddlar på bra genom surhålen trots öppna diffar, blev en jävla skillnad på fäste iallafalll när jag släppte ner trycket i däcken till 0.6, nu orkar den inte spinna däcken genom som den gjorde förr :D beställde ett membran i onsdags och det kommer på torsdag nästa vecka så nästa helg ska jag byta det, ställa pumpen exakt som den ska vara och byta olja och filter i den :D

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha lite pinsamt dehär, den orkar visst spinna med lägre däcktryck, var bara jag som lagt i högväxeln istället för lågen :unsure: inte lätt när det är svårt, får skylla på att knoppen på hög å lågen sitter ett halvt varv fel så det blev en tankevurpa :lol:

IMG_20180428_164757_033.jpg

• Like 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Slö söndag igår, hade kunnat greja lite med toyotan men kände inte för det, vsr iväg på äventyr istället och hittade en cool apparat i skogen :wub: nån är som är lite kunnig och kan identifiera vad det är för modell? Jag tänkte först att det kanske är en KV-85 men tycker inte det stämmer överens när jag kollar på bilder :lol: hoppas det är okej att jag lägger upp nått som inte är toyota relaterat men kan ju vara kul att se nått annat ibland B)

IMG_20180429_205728_288.jpg

DSC_0184.JPG

DSC_0189.JPG

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det ser ut som en Centurion, men jag har så ofta fel, att det sannolikt är så nu med... :blink:

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
14 minuter sedan, MFI9 säger:

Tycker det ser ut som en Centurion, men jag har så ofta fel, att det sannolikt är så nu med... :blink:

Självklart! En centurion är det, det ser jag nu när jag jämför bilder :D och jag som var säker på att det var en rysk vagn :ph34r:

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fantastiskt häftigt! Är det något skjutfält man hittar gamla tanks på för de står väl inte helt random passerade antar jag?

Spelar du WoT @Wenjad? Mtp KV-85 gissningen ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-04-30 på 22:31, Wiberg Sr säger:

Fantastiskt häftigt! Är det något skjutfält man hittar gamla tanks på för de står väl inte helt random passerade antar jag?

Spelar du WoT @Wenjad? Mtp KV-85 gissningen ;)

Stämmer bra, står på skjutfältet uppe i trängslet, har stått där i över 30 år så den har nog fått smaka på en och annan haubits ;) fanns spår uppe på ett berg efter dumprar så jag antar att dom har skjutit Archer mot den också :D nej jag spelar inte WoT, däremot gör farsan de, så man kanske skulle prova :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller just nu på att byta membran i pumpen på toyotan, å jag kan säga som såhär, att hade jag hållt ett förhör och blivit tvungen att använda mig av tortyr så är det denhär metoden jag skulle använt.

"säg nu vem det var som sprängde mitsubishin"

"nä jag vet ingenting jag"

"ja då får du gå ut å byta membranet i pumpen på toyotan tills du är redo att snacka" :angry:

• Haha 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sådär membranet är bytt och toyotan går som en dröm! Men det var ingen lätt match att byta de, tog 1 timme bara att få av locket ( 4 skruvar) och nu måste jag till biltema och komplettera min verktygs låda då några flög ut i skogen :unsure: membranet på bild nedan såg inte ut såhär när det satt i, utan det såg ut såhär efter mitt vredesutbrott då det vägrade hålla sig ur vägen när jag skruvade av muttern som håller fast det :blink: men nu är det bytt och toyotan går somsagt som en dröm, passade på att ta mig en tur på sjön innan vattnet börjar stiga till normal nivå :D

DSC_0206.JPG

DSC_0213.JPG

DSC_0211.JPG

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fick upp bakdörrarna igår för första gången, såg värre ut än jag trodde, rutramen på högra sidan ramlade nästan lös så nu hänger den i lite rost bara, ingen idé att försöka att rädda så får försöka hitta nya sånna 😥 men jag bytte olja i motorn och i bakaxeln iallafall, ska köpa mer olja till framaxeln och växel å fördelningslåda sen är det ny olja överallt iallafall 😝

DSC_0245.JPG

DSC_0244.JPG

DSC_0248.JPG

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.