Gå till innehåll
Wenjad

Renovering av BJ73 -85

Rekommendera Poster

Jag brukar ta ett sådant bränsleprov varje gång jag byter filter, låt det stå ett par dagar så ser du hur mycket vatten det är i.

Vattnet hamnar i botten av flaskan. Det är nog inte fel att lossa ner tanken och tömma den brukar kunna innehålla lite av allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar ta ett sådant bränsleprov varje gång jag byter filter, låt det stå ett par dagar så ser du hur mycket vatten det är i.

Vattnet hamnar i botten av flaskan. Det är nog inte fel att lossa ner tanken och tömma den brukar kunna innehålla lite av allt.

ja jag ska kolla hur innehållet ser ut i flaskan imorgon, då har det stått ett par dar, ja att jag inte tänkte på de när jag ändå hade ner tanken för två helger sen när jag svetsade rosten i ramen där bak :?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
På 2018-02-11 på 10:21, Klydd säger:

@Wenjad Hur går det med renoveringen?

Det går väldigt sakta, står i princip stilla :/ vi fick den värsta vintern på 50 år här i dalarna så det går oavbrutet på veckor och helger ibland med att få bort snön, hoppas kunna dra igång med land cruisern snart igen bara vintern har lugnat ner sig lite, tänkte jag skulle försöka ta ur kylaren och löda den snart iallafall och sen byta vattenpump, olja å filter och lite sånt :D troligtvis kommer renoveringen igång ordentligt till våren igen :D

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

okej, bättre att det går långsamt än att det inte går alls :) Hoppas du snart får möjlighet att fortsätta med din renovering

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då var det dax för en liten uppdatering! Idag rev jag ur kylaren ur kryssaren för att löda ihop den, gick bra tycker jag! Verkade hålla tätt, ( inte regelrätt testmetod men jag tycker den funkade!) försökte mig även på en uppstart igår, men dom redab dåliga batterierna har frusit sönder så dom tog inte ens laddning så får skaffa nya innan jag startar den. Ska göra komptest och lite annan allmänn felsökning på den ocj sedan ska jag riva av toppen igen och skicka iväg den på provtryckning och se om jag kan få svar på vad det är som gör att den går dåligt. Hoppas jag inte blir halshuggen nu för att en mitsubishi syns på bilderna ;) mvh! Ps! Kommer ej visa bild på lödningen då den ser ut som skit då detta är första kylaren jag löder :D

DSC_0032.JPG

DSC_0036.JPG

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska göra rent bränsle systemet på land cruisern, jag tänkte om det finns nått medel man kan ta och pumpa igenom hela systemet som löser upp all skit, har hört att sprit ska lösa det mesta, men hur blir det att köra de igenom pump och spridare? Misstänker att det enda som hjälper är att plocka isär allt och göra rent. Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
5 timmar sedan, Wenjad säger:

Jag ska göra rent bränsle systemet på land cruisern, jag tänkte om det finns nått medel man kan ta och pumpa igenom hela systemet som löser upp all skit, har hört att sprit ska lösa det mesta, men hur blir det att köra de igenom pump och spridare? Misstänker att det enda som hjälper är att plocka isär allt och göra rent. Mvh

Nu e jag inte expert på något sätt alls, men är det inte lite känsligt för packningar/O-ringar, slangar mm att köra sprit/bensin/E85 i dieselsystem och vise-versa?

Eller är det bara ett internet-rykte?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan, MrWIB säger:

Nu e jag inte expert på något sätt alls, men är det inte lite känsligt för packningar/O-ringar, slangar mm att köra sprit/bensin/E85 i dieselsystem och vise-versa?

Eller är det bara ett internet-rykte?

Jo jag vill också mena att det är känsligt, vet att på bensin bilar som konverteras till e85 så brukar slangar, o-ringar och allt möjligt gå, men jag tänkte lite som så att det kanske är om man kör igenom e85 hela tiden i flera dagar/veckor. Jag hade tänkt mig att man kanske suger i e85 genom hela systemet, sen lämnar man det där i 30 minuter och sen pumpar man ur hela systemet och pumpar i diesel :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Varför ska du pumpa igenom något annat än diesel ??

Om "skräpet" inte löser sig av diesel så gör det inte heller det av E85.

Vi tvättar motorrum på flygplan med 100LL (flygbensin) men då jag inte gillar att släppa ut mer skit än nödvändigt i naturen provade jag med E85.

Det fungerade inte alls, både olja och blyrester satt kvar som en gråbrun hinna. Hällde tillbaka E85 i dunken och fyllde sprutan med 100LL igen och nu rann allt av som vanligt.

Har även provat att tvätta detaljer i metall med E85 före målning, och det blir inte rent/avfettat.

Så jag tror (baserat på egna försök) inte du vinner något på att försöka skölja ur systemet med bilbensin/E85.

Då är nog alifatnafta bättre.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 minuter sedan, MFI9 säger:

Hej,

Varför ska du pumpa igenom något annat än diesel ??

Om "skräpet" inte löser sig av diesel så gör det inte heller det av E85.

Vi tvättar motorrum på flygplan med 100LL (flygbensin) men då jag inte gillar att släppa ut mer skit än nödvändigt i naturen provade jag med E85.

Det fungerade inte alls, både olja och blyrester satt kvar som en gråbrun hinna. Hällde tillbaka E85 i dunken och fyllde sprutan med 100LL igen och nu rann allt av som vanligt.

Har även provat att tvätta detaljer i metall med E85 före målning, och det blir inte rent/avfettat.

Så jag tror (baserat på egna försök) inte du vinner något på att försöka skölja ur systemet med bilbensin/E85.

Då är nog alifatnafta bättre.

Lycka till.

Tackar! Det var bara nått jag läste i en annan forumtråd att sprit skulle lösa upp algerna som bildas i systemet, då skrotar vi den idén och byter filter och sätter dit fräscha slangar istället :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en "antiväxt" dieseltillsats jag häller i bilen tanken inför vinterförvaringen, hittade vilken det var
Du kan ju testa det innan byte av bränslesystem sker, typ antingen den jag kör med eller detta eller så har Jula ett helt smörgåsbord  med olika produkter :)

Nu när jag av intresse googlade lite tillsatser i diesel så dök både sprit och bensin upp som alternativ, men vad jag förstått då endast som antifrys grej och bättre kallstart, men misstänker att det hänger ihop. Inget av det jag har sett har talat om att rensa systemet med alkohol/bensin.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
4 minuter sedan, MrWIB säger:

Det finns en "antiväxt" dieseltillsats jag häller i bilen tanken inför vinterförvaringen, hittade vilken det var
Du kan ju testa det innan byte av bränslesystem sker, typ antingen den jag kör med eller detta eller så har Jula ett helt smörgåsbord  med olika produkter :)

Nu när jag av intresse googlade lite tillsatser i diesel så dök både sprit och bensin upp som alternativ, men vad jag förstått då endast som antifrys grej och bättre kallstart, men misstänker att det hänger ihop. Inget av det jag har sett har talat om att rensa systemet med alkohol/bensin.

Var nån tråd jag såg på 4x4sweden tror jag där nån föreslog e85 :) skruvade av filtret idag och kunde inte hitta nått spår av att det skulle vara sånn algbildning att något är igensatt eller sitter fast :) så tror jag ska börja med ett filterbyte och ny fräsch diesel och se vad sol händer :)

• Like 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du kollat spridarna att de har en sjysst spridarbild o håller tätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
45 minuter sedan, ewoldern säger:

Har du kollat spridarna att de har en sjysst spridarbild o håller tätt?

Nej det har jag inte kollat! Har bestämt mig nu för att jag ska börja kolla en sak i taget, för just nu flyger jag emellan alla möjliga saker på land cruisern, tänkte nu att jag börjat med att byta filter, vilket jag nu gjort men har inte provstartat än då jag inte har några batterier som är schyssta. Läste även om en annan grejj igår på Ih8mud som kunde krångla på 3B ( och som dessutom var ganska vanligt) och det var att det går hål i membranet i pumpen, symptomen som blev då stämde sågott som på pricken med dom problem jag har så jag ska plocka isär och kolla konditionen på membranet, och är det inte det så tänker jag bli lite seriösare och sätta ihop ett system att felsöka efter så att man kan börja utesluta saker och ringa in problemet, för nu har jag mest lallat runt mellan massa olika saker känns det som. Men somsagt, membranet står som nästa på listan! Förhoppningsvis är det trasigt så att jag kan börja med karrossen igen och förhoppningsvis prova bilen ordentligt i terrängen :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ikväll har jag satt dit nytt bränslefilter, ny vattenpump passade jag på att montera nu när det var så lätt åtkomligt med kylaren ur, bilen startad och kylaren höll 100% tätt :D och jag har idag räknat ut att jag haft en rejäl tankevurpa, den har aldrig gått varm åt mig, utan tempmätarn är trasig åt mig har jag räknat ut nu för nu står den i topp heoa tidem, å då har jag sett det, sprungit ut och öppnat kylar locket. Och då borde jag ju rimligtvis ha kunnat räknat ut att kylvatten som är under tryck, säg 90-100 grader kommer att stress koka när man släpper trycket :unsure: men där har jag haft en rejäl tankevurpa så det har aldrig varit nått fel där :D sen att det har bubblat i kylsystemet det har aldrig varit kompression utan det har helt enkelt bara varit luft som smitit ut från systemet, nu gjorde jag rätt från början när jag fyllde kylvätska och plockade ur termostaten, fyllde fullt i motorn och sen fyllde jag full kylaren, då bubblade det en liten stund sen slutade det, så nu utesluter jag sprickor i topplock i vise versa för en stund och riktar in mig helt på att det är nått i bränsle systemet som orsakar den vita röken :D membranet i pumpen är somsagt en skäligen misstänkt. Så nu känns det bra iallafall, känns som att det börjar gå bra :D

DSC_0067.JPG

DSC_0071.JPG

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja har du bilen stående längre perioder ute i fukt så kan det faktiskt bara vara fukt/vatten i avgas. Jag hade en blazer som stod still ett par månader och varje gång sedan rökte vitt så jag trodde toppackning gått tills man fått värme i allt ett antal ggr och all fukt var ur ljuddämpare etc..

Behöver du några delar till 3B och inte Valdas har så är det bara fråga, ligger en hel del här också ;)

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
6 minuter sedan, ewoldern säger:

Ja har du bilen stående längre perioder ute i fukt så kan det faktiskt bara vara fukt/vatten i avgas. Jag hade en blazer som stod still ett par månader och varje gång sedan rökte vitt så jag trodde toppackning gått tills man fått värme i allt ett antal ggr och all fukt var ur ljuddämpare etc..

Behöver du några delar till 3B och inte Valdas har så är det bara fråga, ligger en hel del här också ;)

Ja jag har också tänkt fukt, men avgaserna luktar märkbart oförbränd diesel och tomgången är hög ( hur hög vet jag inte då varvräknaren är ur funktion) så jag skulle tippa på att det är bränsle relaterat :D okej, då vet jag att jag kan fråga dig också om jag behöver nått :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag har det mest varit lekstuga, åkt lite och haft ett öga på temperaturen, då bilens tempmätare är ur funktion så har jag använt en IR mätare, och hela motorn har hållt en jämn och fin temperatur mellan 85-90 grader så jag är supernöjd :D i helgen tänkte jag byta olja, stoppa i nya glödstift, byta lite vakuum slangar och annan allmän översyn :D

DSC_0076.JPG

DSC_0078.JPG

• Like 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

L200an ser ut som en liten plutt bredvid kryssaren B)

DSC_0084.JPG

• Like 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Plötsligt händer det! Nu har jag antingen hittat hela felet eller ett av felen! Pumpen stod ca 10 grader fel (mätt med ögonmått och synvinkel) så att spridarna öppnade för sent,  ställde om pumpen, provade att starta och nu startade den efter 5 sekunder! Förr har det tagit 1 minut och nästan 2 att få igåg den! Gick jämt och fint på tomgång och ingen vit rök! Dock så efter 2 minuter så började tomgången öka, den missade på nån cylinder och började knacka, så troligtvis ställde jag tillbaka pumpen lite för mycket så att spridarna öppnar något för tidigt nu, ska finlira lite imorgon och ställa fram pumpen något igen. Får skylla på att jag inte hade nått inspektionsrör till hands (vet inte riktigt vad det ska spela för roll men nån vits bör det ju vara eftersom det ska vara 50 mm långt, varken mer eller mindre) men det känns skönt iallafall att nu är problemet som jag grunnat på i över ett halvår sågott som löst :D

DSC_0090.JPG

DSC_0091.JPG

• Like 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt jobbat !

Skam den som ger sig :D

/ Mecki

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan, Mecki säger:

Grymt jobbat !

Skam den som ger sig :D

/ Mecki

Tackar, ja jag ger inte upp, hittils är det ingen motor som gått obesegrad efter att jag har varit på dom :D tog lite tid dethär bara då jag inte har hållt på överdrivet mycket med dieselel motorer, men nu har jag lärt mig alla möjliga symptom, hur man läser av röken och ljud från motorn :D

Har försökt idag med att ställa fram pumpen igen men tyckte bara det blev sämre igen så den ska ställas tillbaka dit jag ställde den först för det var sågott som exakt efter märkningen på remskivan! Så det är ett fel som är löst iallafall, nästa fel törs jag sätta alla mina pengar på att det är en spridare som antingen läcker! Lägger ihop mina symptom, ett knackande ljud från motorn (från förbränningsrumen) vit rök när jag släpper gasen och en något blå rök på tomgång som luktar oförbränd diesel (tyder på motorolja som blivut utspäd av diesel). Använde det gammla knepet med en skruvmejsel och lyssnade på spridarna, en av spridarna hade ett något avvikande ljud mot dom andra tre, tre av dom hade ett tydligt metalliskt knack, medans den fjärde hade ett lite dovare knack. Tyvärr har inte gubben i byn som har spridarprovare tid att hjälpa mig fören nästa helg, så jag tänkte plocka isär spridarna, rengöra dom och se vad som händer, skadar ju aldrig med en tvätt hur som helst :D

• Like 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.