Jump to content
Sign in to follow this  
Marangen

Ny FJ40 spekulant! 2 frågor: Hur många FJ/BJ 40's finns i Sverige? Och....

Recommended Posts

...hur svårt är det att äga/serva en FJ40 i Sverige?

Om man nu inte mekar själv...

 

Är mkt nära att köpa en FJ40 från 70 talet. Tidig 3 växlars. Bilen tillräckligt fin men det blir något av en chansning. Kan bli mkt på verkstan 1a året om man har otur.

 

Och då till frågan: finns det i södra/mellansverige ngt duktigt garage som kan bilen? Där en eller flera personer har erfarenhet av modellen etc? Var isf skulle ni tipsa om? Gärna isf lite namn/kontaktuppgifter isf i det fall jag köper bilen!

 

Med vänlig hälsning,

 

Martin

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hej Martin.

Som svar på din första fråga så finns det ca 15 ST FJ40 och ca 5st BJ40 reggade i Sverige .

Sen finns det ytterligare några BJ42 , BJ och Hj45 pickuper samt några BJ45 Buschtaxi totalt finns det ca 120-130 st 40-serie i landet.

 

Svaret på din andra fråga kan väl vara lite knepigare att svara på men jag tror inte det finns många om ens någon firma som har kvar nån mekaniker som har erfarenhet av att skruva på 40-serie bilar såvida mekanikern inte äger en själv.

 

Det mesta i reservdelar och servicedetaljer går att få tag på utan några större problem om du bara får tag i en mekaniker.

 

/ Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oki tack för svar! Intressant. Då kanske det blir 16st FJ innan årets slut. Berättar mer om/när affären går i lås.

 

Och tar tacksamt emot tips från ngn på forumet/fj ägare som har mekaniker dom är nöjda med (och kan vilja dela med sig av) om nu det inte är alltför långt bort!

 

:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Följdfråga: får ni fj40/bj40 ägare ofta förfrågningar om modellen lättfunnen i Sverige o om bil till salu etc? Tänker utifall man slår till men ångrar sig om 1 år... Lättsåld eller är priserna för höga för vanliga spekulanter som inte vet om sista 10års prisökning?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Något förenklat är intresset och priset för FJ40 är som mest intressant 75 till 78 med 2F, 4 växlad och skivor. Modellen innan dess om den är riktigt fin och original.

Enligt min mening är de flesta bilarna överprissatta om man tittar på hur rostiga, slita och fixade de är...

Edited by Jah

Share this post


Link to post
Share on other sites

Priser och efterfrågan har varierat en hel del upp och ner under den tiden jag har varit intresserad av 40-serien.

Fråga : vad skall du har bilen till ?

Skall du har den som samlarobjekt skall den i så fall vara i ett bra orört originalskick alternativt helrenoverad in i minsta detalj.

Har du tänkt åka en del med den är dom senare årgångarna mer eftertraktade då det är dieslar, som har styrservo, skivbromsar fram och 5-växlad låda.

Den senare tycker jag fungerar alldeles utmärkt att köra med utan för mycket skruvande mellan åkturerna och bränsleförbrukningen är helt ok för en drygt 30 år gammal terrängbil.

Det var nog mest min personliga åsikt så det finns säkert fler synpunkter och åsikter. Oavsett så är det en otroligt trevlig bil att både äga och köra :-)

/ Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanken är att äga o köra. Inte offroad men kul entusiastbil! Till samling m saab v4 o fiat 124 mm. Alla bra / mkt bra bruksskick m 100% drivlina o ganska välhållna/original.

 

Denna då en 71a bensin. Vill ej ha diesel. 6ans ljud är en höjdare!! Och 125 bhp. Men visst gammal m trummor o 3 speed o icke servo.... Är jag knäpp? Går att äga/köra?

 

Montera servo kan ju göras. Är ev ok m 3 speed. Är ju högljudd som det är verkar det som o lång utväxling på 3an... så kanske ändå ingen jätteskillnad 3e i 100kmph än 4an?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kör en LC100 v8 2006 till vardags. Sedan 13 år. Så har visst LC intresse. Men detta blir nog mer åt lastbilshållet kanske....?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tanken är att äga o köra. Inte offroad men kul entusiastbil! Till samling m saab v4 o fiat 124 mm. Alla bra / mkt bra bruksskick m 100% drivlina o ganska välhållna/original.

 

Denna då en 71a bensin. Vill ej ha diesel. 6ans ljud är en höjdare!! Och 125 bhp. Men visst gammal m trummor o 3 speed o icke servo.... Är jag knäpp? Går att äga/köra?

 

Montera servo kan ju göras. Är ev ok m 3 speed. Är ju högljudd som det är verkar det som o lång utväxling på 3an... så kanske ändå ingen jätteskillnad 3e i 100kmph än 4an?

 

 

Löp och köp, vad väntar du på ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Håller med föregående talare, löp o köp ! :-) Vi behöver förstärkning i 40-familjen :-D

En FJ40 är väl inte riktigt lika bekväm som en 100:a men det är banne mej inte långt i från ;-)

/ Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uppföljning: av dessa 15+5st FJ/BJ 40, hur många rullar tror ni och finns några av dessa ca 20st i mellan/södra Sverige? Sthlm?

 

Totalt 100-120st inkl övriga karosser? Hur går det ihop?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tjena !

Dom uppgifter som jag har är några år gamla och kanske inte helt upp to date . :blush:

 

Uppföljning: av dessa 15+5st FJ/BJ 40, hur många rullar tror ni och finns några av dessa ca 20st i mellan/södra Sverige? Sthlm?

 

Av ovanstående bilar så var samtliga registrerade på ägare bosatta i södra halvan av Sverige och en handfull utav dom var bosatta i Stockholmstrakten.

Det är inte helt säkert att bilarna befinner sig på samma adresser som ägarna och dom flesta var vid det tillfället även avställda.

Chansen att du möter en FJ40 eller BJ40 när du är ute och åker räknas väl som minimal. ;)

 

Totalt 100-120st inkl övriga karosser? Hur går det ihop?

 

Det ligger till så att 40-serien består av flera olika kaross och motormodeller

 

FJ40 : Kort hjulbas (SWB) med en 6-cylindrig bensinmotor på 3,9 liter som heter F

BJ40: Kort hjulbas med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,0 liter som heter B

BJ42: Kort hjulbas med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,4 liter som heter 3B

BJ46: Mellanlång hjulbas (MWB) med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,4 liter som heter 3B

BJ45 Pickup : Lång hjulbas (LWB) med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,4 liter som heter 3B

HJ45 Pickup : Lång hjulbas (LWB) med en 6-cylindrig dieselmotor på 3,6 liter som heter H

FJ45 Pickup: Lång hjulbas (LWB) med en 6-cylindrig 6-cylindrig bensinmotor på 3,9 liter som heter F

BJ45 Troop carrier ( Buschtaxi) : Lång hjulbas (LWB) med en 4-cylindrig dieselmotor på 3,4 liter som heter 3B

HJ45 Troop carrier ( Buschtaxi) : Lång hjulbas (LWB) 6-cylindrig dieselmotor på 3,6 liter som heter H

 

Några av FJ modellerna har dessutom bensin V8:or.

 

Dom här modellerna har vi i Sverige och sammanlagt blir detta 100-120 stycken

 

Ut över ovanstående modeller så finns det några till men enligt vad jag vet så finns dom inte representerade här i landet. Om nån har ytterligare uppgifter så tar jag tacksamt emot det.

 

// Mecki

Edited by Mecki

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu vet jag inte hur denna sida söker tag i sina resultat.. Men många gamla LC är inte angivna vilken karossmodell det är i regbeviset.. Då lär de gissningsvis ej komma upp här heller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ha ha den gav jag inte mycket för. Känner till iaf 9st 40-serie bilar här på Gotland 8-)

 

Fan får du ihop 9st, nu får jag räkna om :blush:

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ha ha den gav jag inte mycket för. Känner till iaf 9st 40-serie bilar här på Gotland 8-)

Mycket fel på den sidan…

Min 78 anges som fyrväxlad och pickupen var en femsitsig SUV…

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.