Gå till innehåll
Jes

Överviktig Land cruiser

Rekommendera Poster

En liten historia om en överviktig land cruiser.

Jeg har just varit en tur i Danmark och Tyskland. På vägen hem till Sverige tankade jag bilen med diesel innan jag kom till Sverige,och inget konstigt med det. Jag och min pappa tog båten ifrån Helsingör till Helsingborg. I Helsingborg blev jag stannat i tullen. Dom tyckte att mitt släp så tungt ut (det så också tungt ut).

Nå så jag skulle på vikten med bil och släp. Jag tänkte att det var lugnt. Vikt på släpet 3050kg (det är ett 3t släp) också bilen 3650kg.... 70% övervikt =4000kr i böte och kör forbud. Nå jag kopplade av släpvagnen. Fortfarande 3550kg (max vikt på bilen 3350kg) så fortfarande 200kg for mycket. Hmm så jag fick laste vora 25 låda med dricka ut bilen och fara hyra en bil. (så min pappa kunde ta den och drickan) . Da jag kom hem lastede jag allt ut bilen och körte till den lokale timmerbils vikt. Egen vikt på bilen 3110kg med en halv tank med diesel..med mig i bilen 3210kg, så jag får lasta 140kg i bilen och med full tank ca 100kg! I regbeviset står där att bilen väger 2740kg. just nu är min bil utrustad med en arb Sahara bar (ingen winch) asfir skidplates och lite större hjul 285/65-18.

Så vad gör man, når man er en familie på 5 och skal i väg på ferie..

Mvh

Jes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Norge så har Arctic Trucks fått lov att flytta " släpvikt " över på bilen för att öka tillåten totalvikt. Det var bland annat så de fick igenom sina pansrade 200 till militären. Kan det vara en idé?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan bara instämma.

Två vuxna + två barn 1 och 4 år, 1/3 tank och nästan ingenting annat i bilen och jag vill minnas att ekipaget vägde 3050kg.

Skall man komma ned i angivna vikter får man väl fylla bilen med vätgas.

Det blir onekligen besvärligt att köra lagligt med dessa vikter.

Om de ändå dribblat med vikterna så kunde de väl satt totalvikten till 3250, så att det lagligt gick att dra ett släp på 1000kg med B+.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj aj aj ...

Nu vågar jag inte ens titta mot en vägvåg längre ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj aj aj ...

Nej, jag tänkte faktiskt på dig, undrar vad din bil väger....

Mvh

Jes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aj aj aj ...

Nej, jag tänkte faktiskt på dig, undrar vad din bil väger....

Mvh

Jes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Senaste som Tittar   0 medlemmar

Inga registrerade medlemmar visar denna sida.

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.