Gå till innehåll

Byte av generator


ormestad

Rekommendera Poster

Häromdagen började laddlampan lysa när jag var ute och körde, och dessutom började även filterlampan och lamporna för diffspärrarna att lysa ungefär samtidigt. Trodde först att det var något allmänt elfel eftersom alla tändes nästan samtidigt men efter lite körning blev det klart att den inte tog laddning. Dvs liknande symptom som det skrevs om i denna tråd: http://toyota4x4.se/topic/3629-diverse-problem-lj70-87a/page__hl__generator#entry25285

Antar att det kan spöka lite i elsystemet när spänningen blir för låg.

 

Så jag antar att det är dags att byta hela generatorn, eller är det någon idé att försöka reparera den? Bör man byta laddregulatorn också? Det är väl den som sitter på innerskärmen på höger sida? Jag har en BJ75 -90.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte en växelströmsgenerator? Den har väl en egen regulator som är inbyggd?

Kör den i en bänk först. När bytte du kol senast? Är alla anslutningar som de ska? Etc etc. Är batteriet okay? Så det finns en rad saker du ska kolla innan du räknar ut själva generatorn (eller alternator som den heter egentligen).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lämna den till någon bilelpulare som kan kolla den. Jag har liknande problem på min HJ 60 och det är inte generatorn, den laddar vid bänk-körning. tror att det är något med själva laddlampan som spökar på min. Det kommer inte ström i dom trådar som det ska komma ström i ( till generaton).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batterierna har laddat ur i alla fall så något fel är det. Men bägge batterierna är ju gamla så det kan mycket väl vara dem. Har bara en 12V laddare så jag håller på att ladda upp dem separat nu och så fort de är klara ska jag starta den igen och mäta så jag ser om generatorn ger någon laddning.

 

Ja det är en växelströmsgenerator men vad jag förstår så har den här modellen regulatorn separat. Dessutom så sitter det en jäkla vakumpump på generatorn och den enda ersättning jag hittar verkar kosta 3000kr....

http://www.reservdelar24.se/delco-remy-1967957.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag laddat bägge batterierna och de ligger på ca 13.5V när jag mäter på dem helt obelastade. Monterade i bilen och när jag mäter mellan jord och pluspol på det andra batteriet ligger det på 25V oavsett om motorn går eller inte så det borde väl tyda på att det är generatorn. Polerna är rengjorda och alla batterikontakter är nyligen utbytta så det bör inte vara problemet.

 

Är det några säkringar man bör kolla?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om du har en BJ75 har du väl en 3B-motor och då borde ju denna passa http://www.wyprawa4x4.pl/alternator-land-cruiser-bj40-bj42.html

Hade samma problem med 45:an i somras och köpte då den här .

Behöver du så kan du få ett utdrag ur mekhandboken där det står hur man skall mäta och vilka värden man skall ha för att se vad som är trasigt.

/Mecki

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

Som jag skrev tidigare, be någon kolla generatorn. Verkar som vi har samma generator. I verkstadshandboken står det att laddreläet sitter på skärmen. I verkligheten så sitter det inbyggt i generatorn. På min är det en grov kabel ansluten och en kontakt med tre mindre kablar. På min ska det vara 24 volt på alla stiften i kontakten när bilen går/tändning på.

 

På min är det stiftet som går till laddlampan som det inte kommer ström i. det stiftet är det som sitter avvikande från dom andra två. Igår lödde jag på en skarvsladd till det stiftet och la den mot pluspolen, det gnistrade lite så jag tog bort den igen. Men det hade effekt, nu laddar bilen igen.

Redigerad av traktorn
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...

Nu har mitt generatorproblem äntligen löst sig. Hjälpte inte att beställa en bytesgenerator från Toyota då dom inte skickade med det inbyggda laddningsreläet. Jag ringde och påpekade att jag utgick ifrån att jag skulle få en komplett generator. Dom la in en beställning på reläet (för 1900 kr) men ringer tillbaka efter två timmar. Reläet finns inte kvar på deras lagerhyllor och dom kan inte få fram ett heller.

 

Jag lämnade in min gamla generator till Skara bilelektriska som konstaterade att reläet behövde bytas. Två dagar senare och 350 kr fattigare så laddar bilen igen. Och jo, han kunde hitta ett nytt relä.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

  • Senaste som Tittar   0 medlemmar

    • Inga registrerade medlemmar visar denna sida.
×
×
  • Skapa nytt...

Viktig Information

Vi har placerat cookies på din enhet för att göra denna webbplats bättre. Du kan justera dina cookie inställningar, annars antar vi att det är okej att fortsätta.